چگونه یادداشت درسی و یا کاری عمیق تر و کاربردی تر برداریم؟ تکنیک های یادداشت برداری

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، شما در یک جلسه مهم با مشتری هستید؛ با هزینه زیادی در یک دوره MBA شرکت کردید یا مدت ها منتظر حضور در یک کارگاه حرفه ای مرتبط با کارتان بودید.

چگونه یادداشت درسی و یا کاری عمیق تر و کاربردی تر برداریم؟ تکنیک های یادداشت برداری

دوست دارید بیشترین اطلاعات و نکته برداری را از این جلسات و کلاس ها داشته باشید تا بتوانید بیشترین بهره را ببرید و تمام اطلاعات ضروری و مورد احتیاجتان در آینده را یادداشت کنید.

آیا روش یادداشت برداری وجود دارد که هم به شما یاری کند اطلاعات بیشتری به خاطر بسپارید و هم اینکه بعدا وقتی این یادداشت ها را می خوانید؛ تا آنجا که ممکن است مطالب مهم برایتان یادآوری شود؟

کنت کیورا، استاد روانشناسی تربیتی از دانشگاه نبراسکا-لینکلن بیش از 40 سال است که در حال مطالعه روی تکنیک های یادداشت برداری است.

او، دانش خود در این زمینه را به ترفندهای کوچک و کوتاهی درآورده و در هفت گام نشان می دهد که چگونه باید یادداشت برداری بهتری داشته باشیم. این ترفندها برای همه کاربردی هستند و ارزش خواندن دارند؛ چون بسیاری از ما دقیقا نمی دانیم چگونه باید مطالب مهم را نکته برداری کنیم یا برای یک آزمون آماده شویم.

بعضی از نکات مهمی که این استاد برای یادداشت برداری توصیه کردند را در زیر آوردیم:

1- تا جایی که می توانید؛ بیشتر بنویسید ولی با دست؛ نه با صفحه کلید و دستگاه های موبایل

استاد کیورا دو دلیل برای فزونی یادداشت برداری دستی نسبت به تایپ و استفاده از صفحه کلید و صفحه نمایش می شمرد.

نخست، دانش آموزان، دانشجویان یا افرادی که از کامپیوتر برای یادداشت برداری استفاده می نمایند؛ هرگاه خسته شوند؛ سراغ چندوظیفه گی و چک کردن ایمیل ها، پیغام های شبکه های اجتماعی، بازی و چیزهای دیگر می فرایند.

دلیل دوم، تایپ و یادداشت برداری کامپیوتری از نکات مهم و مباحثی که از سوی فردی مطرح شدند؛ شاید در آینده مفید واقع شوند اما بهترین روش برای دریافت همه اطلاعات مهم گفته شده نیست. وقتی تایپ می کنید؛ ناچار هستید از کلمات اختصاری، عبارت های ناتمام و جملات کوتاه بهره ببرید. در واقع، کلمات کلیدی را یادداشت برداری کردید.

افزون بر این، بسیاری از اطلاعات بصری مانند نمودارها، فرمول ها و منحنی ها را از دست می دهید و غالبا این ها را یادداشت برداری نمی کنید.

تحقیق دیگری نشان می دهد یادداشت برداری کلمه به کلمه (کلمات کلیدی) با یادگیری کم عمق و بی معنی همراه است. در عوض، یادداشت برداری طولانی و تفسیری از نظر کیفی بهتر هستند و موفقیت های بیشتری در جذب کل اطلاعات دارند.

2- جزئیات را دریابید

بسیاری از ما و البته بیشتر دانشجویان، در یادداشت برداری از نکات کلیدی یک درس یا سخنرانی یا آن چیزی که استاد کیورا، یادگیری سطح 1 می گوید؛ خوب هستند.

اما ما برای درک عمیق تر یک مبحث به جزئیات و واقعیات هم احتیاج داریم و باید سراغ یادداشت برداری وسیع تری از اطلاعات برویم. یکی از روش های کاربردی در یادداشت برداری، رفتن سراغ سطح 2، سطح 3، سطح 4 و پایین تر است.

برای مثال، بیایید سطح های مختلف یادداشت برداری از ماجرای Brexit (خروج برنامه ریزی شده انگلیس از اتحادیه اروپا) را مرور کنیم:

سطح 1: برگزیت یک آشفتگی است. به نظر نمی رسد رهبران انگلیس بتوانند میان خودشان یا رهبران کشورهای اروپایی در اتحادیه اروپا یک توافق و ارتباط مثب ایجاد نمایند. باید منتظر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بود.

سطح 2: عظیم ترین اختلاف میان رهبران انگلیس به این موضوع برمی شود که چه اتفاقی می افتد اگر انگلیس قادر به مذاکره درباره توافق نامه های تجاری با اتحادیه اروپا تا پیش از خروج یا اتمام مهلت برگزیت در 31 اکتبر نباشد. نخست وزیر انگلیس، بوریس جانسون، هوادار یک مذاکره و توافق سخت و بدون توافق است ولی بیشتریت اعضای مجلس و مردم انگلیس نظر دیگری دارند.

سطح 3: بیشترین اختلاف نظر و محتمل ترین دلیل برای یک توافق سخت در برگزیت به کشور ایرلند شمالی برمی شود که بخشی از انگلیس است و می خواهد از جمهوری ایرلند، عضو اتحادیه اروپا جدا شود ولی مرزهای بین المللی دارند که شاید محل اختلاف و مناقشه و خشونت باشند. هیچ کسی دوست ندارد شاهد راه اندازی یک مرز بین الملی با ایست های بازرسی و مقامات گمرک و مهاجرت باشد.

انگلیس می تواند قوانین اتحادیه اروپا را رعایت کند؛ حداقل به طور موقت می تواند چنین گزینه ای را بپزیرد و به نظر می رسد هیچ تصمیم جایگزینی وجود ندارد. اما بعضی از هواداران برگزیت می گویند پایبندی به قوانین اتحادیه اروپا می توان منجر به شکست برنامه خروج این کشور از اتحادیه اروپا شود و اهداف مورد نظر تحقق پیدا ننمایند.

مثال بالا به خوبی نشان می دهد یادداشت برداری سطح 2 و سطح 3 چگونه می توانند به یادگیری عمیق تر یک مطلب یاری نمایند. یک آنالیز نشان می دهد بیش از 80 درصد دانش آموزان می توانند نکات کلیدی یک درس را فرا گرفته و یادداشت نمایند ولی هنگامی که سراغ مطالب سطح 2، سطح 3 و سطح 4 می رویم؛ مطالب کمتری یادآوری می شود.

همین طور، 13 درصد دانش آموزان از نوشتن مثال های درس خودداری می نمایند در صورتی که مثال ها یک نمونه عالی برای یادگیری هستند.

هرچقدر بتوانید در نکته برداری به سطح پایین تر بروید و در مطلب با مثال ها و جزئیات بیشتر، عمیق شوید؛ به همان اندازه یک یادگیری ماندگار و کامل را خواهید داشت.

3- هرچه زودتر یادداشت های خود را اصلاح کنید

استاد روانشناسی تربیتی می گوید یک اشتباه رایج مردم این است که یادداشت برداری می نمایند و بعد به مرور آن ها می پردازند اما هرگز آن ها را اصلاح نمی نمایند.

باید در اسرع وقت یادداشت های خود را پس از سخنرانی، جلسه یا کارگاه آموزشی اصلاح کنید. حتی اگر شده در زمان های استراحت کوتاه بین کارگاه و جلسات سریعا یادداشت های خود را اصلاح و بازنویسی کنید.

استاد کیورا پیشنهاد می نماید یادداشت های خود را بخوانیم و سعی کنیم مطالب گفته شده را دوباره به یاد بیاوریم. هرگونه اطلاعات اضافی یا ایده جدیدی که به ذهن مان می رسد را دوباره یادداشت کنیم تا در آینده به بازسازی ذهنی شما یاری نمایند.

بهتر است در یادداشت های خود فضای خالی زیادی بگذارید تا بتوانید در آینده، مطالبی به آن ها اضافه کنید.

یادداشت های اصلاح شده شما حاوی اطلاعات و جزئیات بسیار بیشتری نسبت به یادداشت های لحظه ای هستند. همین فرایند مرور، یادآوری مطالب و نوشتن جزئیات بیشتر یاری می نماید چیزهای بیشتری در حافظه ماندگار کنید.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 26 آبان 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 643

به "چگونه یادداشت درسی و یا کاری عمیق تر و کاربردی تر برداریم؟ تکنیک های یادداشت برداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه یادداشت درسی و یا کاری عمیق تر و کاربردی تر برداریم؟ تکنیک های یادداشت برداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید