روسیه ادعای آمریکا علیه ایران را با استناد به یک قانون بین المللی رد کرد

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، یک دیپلمات ارشد روسیه ادعای آمریکا درباره اینکه این کشور یکی از طرف های مشارکت کننده در برجام است را توهم خواند.

روسیه ادعای آمریکا علیه ایران را با استناد به یک قانون بین المللی رد کرد

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین امروز پنجشنبه ادعای آمریکا مبنی بر اینکه علی رغم خروج از برجام از صندلی یکی از طرف های مشارکت کننده در این توافق هسته ای برخوردار است را توهم توصیف نموده است.

اولیانوف در توئیتر نوشت: آمریکا ادعا می نماید صندلی یک طرف مشارکت کننده در برجام و همچنین حقوق مرتبط با آن را حفظ نموده است. [این] توهم است. نظر مشورتی دادگاه بین المللی لاهه (1971) اینجا مصداق دارد: نمی توان گفت طرفی که از عمل به تعهداتش امتناع ورزیده یا آنها را اجرا ننموده حقوقش را حفظ نموده است.

تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران مهرماه امسال خاتمه می یابد و مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا این روزها در اظهارنظرهای متعدد بر تمدید این تحریم ها تاکید می نماید.

او 30 فروردین ماه امسال در اظهاراتی خواهان تمدید تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران شد و چند روز بعد یعنی در ششم اردیبهشت ماه در بیانیه ای با تکرار اتهام زنی به ایران گفت: کشور پیشتاز دنیا در حمایت از تروریسم و ضد یهود نباید اجازه خرید و فروش سلاح های متعارف را داشته باشد.

بر اساس یکی از بندهای قطعنامه 2231 که از سال 2016 میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده است. این بند از قطعنامه در اکتبر سال 2020 (اواخر مهر ماه 1399) منقضی می گردد و پس از آن ایران امکان خرید جنگ افزار از دیگر کشورها را خواهد داشت.

ایالات متحده پیش نویس قطعنامه ای را برای رأی گیری در شورای امنیت سازمان ملل متحد جهت تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران آماده نموده است.

تصویب این قطعنامه نیازمند جلب نظر موافق 9 عضو شورای امنیت بدون وتوی چین، روسیه، آمریکا، انگلیس و فرانسه (اعضای دائم شورای امنیت) است.

بعضی از دیپلمات های غربی به رویترز گفته اند ایالات متحده کار سخت و حتی ناممکنی برای جلب موافقت روسیه و چین جهت موافقت با تمدید این تحریم ها خواهد داشت.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه پیش از این تاکید نمود که علی رغم فشارها و کوشش های آمریکا، تحریم های تسلیحاتی ایران در سازمان ملل قابل تمدید نیست.

ریابکوف در گفت وگو با شبکه ریانووستی عاملی که مانع تمدید تحریم تسلیحاتی ایران می گردد را قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل عنوان نمود.

وی در این باره شرح داد: درباره تمدید رژیم ویژه (تحریم) ارائه تجهیزات نظامی به جمهوری اسلامی ایران و همچنین فروش تسلیحات توسط ایران، [باید بگویم] که این پرونده در زمان قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل بسته شد. این رژیم ویژه، بعد از دوره 5 ساله در اکتبر 2020 منقضی می گردد و هیچ انحرافی از این تصمیم وجود ندارد.

این مقام روس همچنین به شرایط توافق هسته ای ایران نیز اشاره نموده و گفت آمریکا پیش از اینکه درباره بندهای قطعنامه 2231 برای توسل به اهداف سیاسی خود صحبت کند، اول باید به اجرای کامل برجام بازگردد.

بعد از روسیه چین هم امروز پنجشنبه با کوشش آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران مخالفت کرد.

حساب کاربری رسمی نمایندگی چین در سازمان ملل متحد در توئیتر به یادداشت برایان هوک، مقام دولت آمریکا که بر کوشش های این کشور برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران تأکید نموده بود واکنش نشان داد.

نمایندگی رسمی چین نوشته است: آمریکا با خروج از برجام در عمل به تعهداتش ذیل قطعنامه 2231 شکست خورده است. این کشور هیچ حقی برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران ندارد چه برسد به اینکه بخواهد ساز و کار بازگشت اتوماتیک تحریم ها را فعال کند. حفظ برجام تنها روش صحیح برای حرکت رو به جلو است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 21 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 387

به "روسیه ادعای آمریکا علیه ایران را با استناد به یک قانون بین المللی رد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه ادعای آمریکا علیه ایران را با استناد به یک قانون بین المللی رد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید