ملاقات پوتین و جباراف؛ همکاری استراتژیک در کنار دغدغه های امنیتی

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، از موضوعات مهم ملاقات رؤسای جمهور قرقیزستان و روسیه، تنش مرزی بیشکک- دوشنبه و خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان بود که هر یک مورد توجه کارشناسان علوم سیاسی قرار گرفته است.

ملاقات پوتین و جباراف؛ همکاری استراتژیک در کنار دغدغه های امنیتی

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه ای خبرنگاران، در دیدار سادیر جباراف و ولادیمیر پوتین روسای جمهور قرقیزستان و روسیه موضوعات مهم دوجانبه و امنیت منطقه ای آنالیز شد.

این سفر پس از درگیری مرزی قرقیزستان و تاجیسکتان و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

یکی از مهمترین موضوعات مورد آنالیز سران دو کشور، درگیری مرزی بین دو کشور تاجیکستان و قرقیزستان و همچنین امنیت منطقه به طور کلی بود.

در پاییز، ایالات متحده افغانستان را ترک می نماید و اکنون بحث در خصوص شرایط ثبات منطقه ای است. بنابراین، باید برای سناریوهای مختلف آماده بود. به همین دلیل ، بحث در خصوص امنیت منطقه ای لازم است.

همچنین، همکاری گذشته قرقیزستان و روسیه را نباید فراموش کرد که در اوج بیماری کرونا، روسیه حمایت زیادی از قرقیزستان از نظر دارو، تجهیزات پزشکی، یاری های غذایی ارائه داد. علاوه بر این، پزشکانی که به این کشور اعزام شدند، نه تنها در درمان یاری می کردند بلکه راه چاره را نیز نشان می دادند.

در این دیدار پوتین بر چند نکته مانند توسعه و تقویت کشورها، صندلی اول قرقیزستان در تجارت و اقتصاد این کشور و رصد اخبار تنش مرزی قرقیزستان و تاجیکستان و نگرانی از آن تاکید نمود .

وی گفت: هر آنچه به ما بستگی دارد، برای حل مسائل حاد بین قرقیزستان و تاجیکستان انجام خواهیم داد. ما باید یک راه چاره طولانی مدت برای مسائل بین دو کشور پیدا کنیم که منافع هر دو طرف را تأمین گردد.

ایگور شستاکوف کارشناس علوم سیاسی در رابطه با این دیدار مهم معتقد است که این جلسه تمام نقاط را مورد توجه قرار داده است. علاوه بر این نشان داد که همکاری استراتژیک بین کشورها حفظ شده است. دیدار جباراف و پوتین در سوچی نشان داد که بیشکک و مسکو در خصوص موضوعات اصلی همکاری های دوجانبه اختلاف نظر ندارند.

شستاکوف معتقد است پیغام اصلی این جلسه همین بود ، زیرا اخیراً ما در شبکه های اجتماعی مشاهده نموده ایم که ارزیابی های انتقادی بسیاری به روسیه درباره وقایع مرزی و نحوه عملکرد سازمان پیمان امنیت جمعی اجرا شده است.

وی اضافه نمود: این جلسه بسیاری از مسائل را روشن کرد و به بسیاری از سوالات پاسخ داد که نشان داد، قرقیزستان و روسیه مانند گذشته مسائل مربوط به تأمین امنیت منطقه را به طور مشترک حل و فصل خواهند کرد.

این کارشناس ادامه داد که موضوع اصلی مربوط به اوضاع امنیتی بوده، زیرا همانطور که می دانید، در ماه سپتامبر و اکتبر، نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج می شوند و البته اوضاع در این کشور بر اوضاع سیاسی اجتماعی تأثیر منفی می گذارد.

این دیدار نشان می دهد که طرف روسی علاقه مند به ادامه مشارکت در اجرای پروژه های عظیم و استراتژیک است. همانطور که پوتین قبلاً در خصوص آن صحبت کرد؛ راستا همکاری استراتژیک بین قرقیزستان و روسیه همچنان ادامه دارد.

در همین رابطه مارس ساریف کارشناس علوم سیاسی ، در خصوص این نشست گفت: این دیدار بر اساس آخرین حادثه در مرزهای قرقیزستان و تاجیکستان اجرا شده و تأکید شد که مسکو علاقه مند به تثبیت اوضاع در آسیای مرکزی است.

همچنین وی شرح داد: اوضاع در رابطه با عقب نشینی نیروهای آمریکایی در آینده پیچیده است.

این کارشناس معتقد است پایگاه هوایی بگرام از قبل کاملاً خالی شده و احتمال می رود که در ولایت فاریاب، آخرین نقطه تحت کنترل نیروهای دولتی، نیز توسط طالبان تصرف گردد.

وی اضافه نمود: روشن است که اوضاع بدتر خواهد شد و این موضوع، مرزهای جنوبی روسیه را تهدید می نماید. در این پس زمینه، بی ثبات سازی و درگیری نظامی بین دو کشور عضو سازمان پیمان امنیتی جمعی، آنها را کاملاً ضعیف نموده و تهدیدی برای روسیه به حساب می آید.

به گفته ساریف، هدف اصلی از دیدار در سوچی دقیقاً جلوگیری از چنین درگیری های احتمالی است و شاید لازم باشد در منشور سازمان پیمان تجدید نظر گردد و روابط بین تاجیکستان و قرقیزستان در این مورد به خصوص تعدیل گردد، زیرا روسیه به شدت علاقمند به این موضوع است.

ح

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 6 تیر 1400 بروزرسانی: 6 تیر 1400 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1061

به "ملاقات پوتین و جباراف؛ همکاری استراتژیک در کنار دغدغه های امنیتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملاقات پوتین و جباراف؛ همکاری استراتژیک در کنار دغدغه های امنیتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید