خواص خرمالو که باید بدانید ، 10 فایده خرمالو برای بدن

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، یکی از اولین نشانه هایی که هر بار آمدن پاییز را نوید می دهد، رسیدن خرمالوها روی شاخه های درختان است که از دور و نزدیک، خودنمایی می نماید. شاید شما هم هوادار این میوه پاییزی باشید و از ابتدای سال، برای رسیدنش روزشماری کنید. شاید هم با چای خرمالو، چیزکیک خرمالو یا مربای خرمالو در فصل خزان از خودتان پذیرایی کنید. پس اگر از طرفداران این میوه خوش رنگ و طعم هستید، با این مطلب همراه باشید چرا که قرار است خواص خرمالو را در آن آنالیز کنیم.

خواص خرمالو که باید بدانید ، 10 فایده خرمالو برای بدن

انواع میوه خرمالو

مردم دنیا، هزاران سال است که درختان خرمالو را که اصالتاً چینی هستند، به دلیل میوه های خوشمزه و چوب زیبای آن پرورش می دهند. میوه های نارنجی رنگ خرمالو، به خاطر طعم شیرین و عسلی خود معروف هستند. صدها نوع مختلف از درخت و میوه خرمالو در دنیا وجود دارد، اما انواع هاچیا و فویو از محبوب ترین آن ها هستند.

خرمالوی موسوم به هاچیا که ظاهری کشیده و قلبی شکل دارد قابض است، به این معنی که دارای مواد شیمیایی گیاهی به نام تانن است که طعمی خشک و تلخ (مشابه طعم میوه های نارس) به این میوه می دهد. بنابراین این نوع از خرمالو، قبل از مصرف باید کاملا رسیده باشد. خرمالوی فویو (گونه ای از خرمالو که گردتر و تخت تر است و در کشورمان بیشتر رواج دارد) هم حاوی تانن است، اما غیرقابض در نظر گرفته می گردد.

ارزش تغذیه ای خرمالو

خرمالو اگرچه اندازه کوچکی دارد، اما سرشار از مقادیر قابل توجهی از مواد مغذی است. در واقع، یک خرمالوی ژاپنی 168 گرمی، حاوی ویتامین ها و مواد معدنی زیر است:

  • کالری: 118
  • کربوهیدرات: 31 گرم
  • پروتئین: 1 گرم
  • چربی: 0.3 گرم
  • فیبر: 6 گرم
  • ویتامین آ: 15 درصد از احتیاج روزانه
  • ویتامین ث: 14 درصد از احتیاج روزانه
  • ویتامین ای: 8 درصد از احتیاج روزانه
  • ویتامین ک: 4 درصد از احتیاج روزانه
  • ویتامین ب6 (پیریدوکسین): 10 درصد از احتیاج روزانه
  • پتاسیم: 6 درصد از احتیاج روزانه
  • مس: 21 درصد از احتیاج روزانه
  • منیزیم: 26 درصد از احتیاج روزانه

خرمالو بعلاوه منبع خوبی از تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، فولات، منیزیم و فسفر است. این میوه خوش رنگ، کالری کمی دارد و سرشار از فیبر است و همین قضیه، آن را به یک غذای ایده آل برای کاهش وزن تبدیل می نماید.

به غیر از ویتامین ها و مواد معدنی، خرمالو حاوی طیف گسترده ای از ترکیبات گیاهی از جمله تانن ها، فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها است که می تواند بر سلامت شما تأثیر مثبت بگذارد. بعلاوه برگ های میوه خرمالو سرشار از ویتامین سی، تانن و فیبر هستند و می توان آن ها را برای بهره مندی از خواص مفیدشان، به صورت چای نوشید.

خواص خرمالو

خرمالو نه تنها خوشمزه است، بلکه سرشار از انواع مواد مغذی است که می تواند از چندین جهت برای سلامتی شما مفید باشد. در اینجا 10 فایده خرمالو و بعلاوه نحوه افزودن آن را به رژیم غذایی شما ذکر می کنیم.

1. منبع عالی آنتی اکسیدان های قوی

خرمالو حاوی ترکیبات گیاهی مفیدی است که خواص آنتی اکسیدانی دارند. آنتی اکسیدان ها با حذف رادیکال های آزاد، از آسیب سلولی جلوگیری نموده، یا آن را کند می نمایند. بعلاوه مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند خرمالو می تواند به مبارزه با استرس یاری نموده و خطر ابتلا به بعضی بیماری های مزمن را کاهش دهد.

فلاونوئیدها نیز آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که در غلظت بالا، در پوست و گوشت خرمالو یافته می شوند. رژیم های غذایی سرشار از فلاونوئیدها، با نرخ پایین تر بیماری های قلبی، زوال ذهنی مرتبط با افزایش سن و سرطان ریه مرتبط هستند.

خرمالو بعلاوه سرشار از آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی مانند بتاکاروتن است؛ رنگدانه ای که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات با رنگ روشن مایل به نارنجی (مانند هویج) یافته می گردد. بر اساس یک آنالیز تحقیقی در سال 2016، مطالعات نشان داده اند که رژیم های غذایی سرشار از بتاکاروتن، با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان ریه، سرطان روده بزرگ و بیماری های متابولیک مرتبط هستند.

علاوه بر این، یک مطالعه معتبر در سال 2015 که شامل بیش از 37 هزار نفر بود، نشان داد که افرادی که رژیم غذایی مصرفی بالایی از بتاکاروتن دارند، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به اندازه قابل توجهی کاهش می دهند.

2. یاری به حفظ سلامت قلب

بیماری قلبی، دلیل اصلی مرگ و میر در سراسر دنیا است و همه ساله زندگی میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. با این حال می توانید با کاهش عوامل خطر، مانند دوری از رژیم های غذایی ناسالم، از ابتلا به بسیاری از انواع بیماری های قلبی پیشگیری کنید.

ترکیب قدرتمند مواد مغذی موجود در خرمالو، آن را به انتخابی عالی برای تقویت سلامت قلب تبدیل می نماید. خرمالو حاوی آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی از جمله کورستین و کامفرول است. در چندین مطالعه، مصرف رژیم غذایی سرشار از فلاونوئید با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است. به عنوان مثال، مطالعه ای در سال 2012 با شرکت بیش از 98 هزار نفر نشان داد که افرادی که بالاترین اندازه فلاونوئیدها را دریافت می نمایند، 18 درصد کمتر از افرادی که کمترین اندازه مصرف فلاونوئیدها را دریافت می نمایند، به دلیل مسائل قلبی جان خود را از دست می دهند.

رژیم های غذایی سرشار از غذاهای غنی از فلاونوئید می توانند با کاهش فشار خون، کاهش کلسترول بد لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و کاهش التهاب، از سلامت قلب حمایت نمایند.

علاوه بر این، تانن هایی که وجودشان در خرمالوی نارس باعث احساس تلخی و طعم گس در دهان می گردد، ممکن است فشار خون را کاهش دهند. مطالعه ای در سال 2012 بر روی موش ها نشان می دهد که اسید تانیک و اسید گالیک، هر دو در خرمالو یافته می شوند. این دو ماده در کاهش فشار خون بالا، یک عامل خطر اصلی برای بیماری های قلبی، موثر هستند. با این حال، برای تأیید این مزایا، باید تحقیقات بیشتری روی انسان ها انجام گردد.

3. یاری به کاهش التهابات

شرایطی مانند بیماری قلبی، آرتروز، دیابت، سرطان و چاقی، همگی با التهاب مزمن مرتبط هستند. انتخاب غذاهایی که دارای ترکیبات ضد التهابی بالایی هستند، می تواند به کاهش التهاب و کاهش خطر بیماری یاری کند. خرمالو منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان قوی ویتامین سی است. در واقع، یک خرمالو حاوی 14 درصد از احتیاج روزانه بدن به مصرف ویتامین سی، محسوب می گردد.

ویتامین ث به محافظت از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد یاری نموده و با التهاب در بدن مبارزه می نماید. بعلاوه با وارد کردن الکترون به این مولکول های ناپایدار، آسیب رادیکال های آزاد را کاهش می دهد، آن ها را خنثی می نماید و از ایجاد آسیب بیشتر جلوگیری می نماید.

پروتئین واکنشی ث و اینترلوکین 6 موادی هستند که بدن در واکنش به التهاب فراوری می نماید. یک مطالعه 8 هفته ای در سال 2015 با شرکت 64 فرد چاق نشان داد که مصرف مکمل 500 میلی گرم ویتامین C به اندازه دو بار در روز، به طور قابل توجهی سطح پروتئین واکنش گر C و اینترلوکین 6 را کاهش می دهد. به علاوه، یک مطالعه بزرگ در سال 2016، مصرف بیشتر ویتامین C در رژیم غذایی را با کاهش خطر بیماری های التهابی مانند بیماری قلبی، سرطان پروستات و دیابت مرتبط دانست.

خرمالو بعلاوه حاوی کاروتنوئیدها، فلاونوئیدها و ویتامین E است که همگی آنتی اکسیدان های قوی هستند که با التهاب در بدن مبارزه می نمایند.

4. سرشار از فیبر

داشتن کلسترول بیش از حد، به ویژه کلسترول بد LDL، می تواند خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش دهد. غذاهای سرشار از فیبر محلول، مانند میوه ها و سبزیجات، می توانند با یاری به بدن برای خلاص شدن از شر مقادیر اضافی کلسترول، به کاهش سطح کلسترول بالا یاری نمایند. خرمالو میوه ای با فیبر بالاست که نشان داده است که سطح کلسترول LDL را کاهش می دهد.

یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که بزرگسالانی که به مدت 12 هفته، سه بار در روز شیرینی های حاوی فیبر خرمالو مصرف می کردند، کاهش قابل توجهی در کلسترول LDL داشتند. فیبر بعلاوه برای حفظ حرکات منظم روده مهم است و می تواند به کاهش سطح بالای قند خون یاری کند. غذاهای غنی از فیبر محلول مانند خرمالو، با هضم آهسته کربوهیدرات و جذب قند، به جلوگیری از افزایش قند خون یاری می نمایند.

مطالعه ای در سال 2016 با شرکت 117 فرد مبتلا به دیابت نشان داد که افزایش مصرف فیبر غذایی محلول، منجر به بهبود قابل توجهی در سطح قند خون می گردد. به علاوه، فیبر به سوخت باکتری های خوب در روده ها یاری می نماید که می تواند تأثیر مثبتی بر گوارش و سلامت کلی شما داشته باشد.

5. یاری به بهبود بینایی و حفظ سلامت چشم

خرمالو حاوی اندازه زیادی ویتامین A و آنتی اکسیدان هایی است که برای سلامت چشم حیاتی هستند. در واقع، یک میوه خرمالو، 15 درصد از اندازه احتیاج توصیه شده بدن به ویتامین A را تامین می نماید.

خرمالو بعلاوه حاوی لوتئین و زآگزانتین است که آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی هستند که بینایی سالم را نیز تقویت می نمایند. این مواد در سطوح بالایی در شبکیه، لایه ای از بافت حساس به نور در پشت چشم، یافته می شوند. رژیم های غذایی غنی از لوتئین و زآگزانتین، ممکن است خطر ابتلا به بعضی از بیماری های چشمی، از جمله تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولای مرتبط با سن را کاهش دهد. این یک بیماری است که شبکیه چشم را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند باعث کاهش بینایی گردد. در واقع، مطالعه ای در سال 2015 با بیش از 100 هزار نفر شرکت نماینده نشان داد که افرادی که بیشترین اندازه لوتئین و زآگزانتین را مصرف می نمایند، نسبت به افرادی که کمترین اندازه آن را مصرف می نمایند، 40 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولای وابسته به سن هستند.

6. یاری به حفظ سلامت پوست

خرمالو به عنوان یک درمان برای مسائل پوستی مانند جوش، جای زخم، لک، رنگدانه های ناهموار و اگزما استفاده می گردد. این به دلیل خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدان ها و دیگر ترکیبات زیستی فعال موجود در خرمالو است. بعلاوه بعضی از مطالعات نشان داده اند که خرمالو ممکن است از التهاب در پوست به دلیل آسیب خورشید جلوگیری کند.

آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد و اشعه ماورای بنفش یاری می نمایند، بنابراین این قضیه می تواند پیری پوست را کاهش دهد و از چین و چروک های زودرس جلوگیری کند. آنتی اکسیدان ها بعلاوه با کاهش لکه های تیره، باعث یکنواختی رنگ پوست می شوند. این لکه ها ممکن است در اثر جای زخم ناشی از آکنه و آسیب های جزئی روی پوست ایجاد شده باشند، بنابراین می توانید با استفاده از آنتی اکسیدان های موجود در خرمالو بر روی پوست خود، به رنگ پوستی یکدست برسید.

استفاده منظم از خرمالو و یا محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی آن، می تواند باعث کاهش آکنه، جای زخم و قرمزی پوست گردد.

7. خواص ضد سرطانی

خرمالو دارای خواص ضد سرطانی قوی است و می تواند رشد و توسعه بسیاری از انواع سرطان ها را کاهش دهد. این پدیده به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ترکیبات زیستی فعال موجود در خرمالو است. این ترکیبات چرخه سلولی را در سلول های سرطانی متوقف نموده و منجر به مرگ سلولی می شوند. بنابراین، خرمالو خواص امیدوارنماینده ای را در برابر تشکیل و توسعه سرطان نشان می دهد. علاوه بر این، می تواند خطر ابتلا به بسیاری از انواع سرطان را نیز کاهش دهد.

8. یاری به مدیریت وزن

خرمالو به دلایل مختلفی می تواند مکملی مفید برای برنامه های مدیریت وزن باشد. اولین دلیل این است که خرمالو کالری و چربی کمی دارد و در عین حال، شیرینی رضایت بخشی را ارائه می دهد. این اتفاق، این میوه را به جایگزین سالم تری برای میان وعده های پر کالری تبدیل می نماید.

دومین دلیل این است که خرمالو منبع خوبی از فیبر غذایی است که به احساس سیری منجر شده و پرخوری را کاهش می دهد. فیبر بعلاوه به تنظیم سطح قند خون یاری و از هوس های ناگهانی جلوگیری می نماید. در نهایت، خرمالو حاوی اندازه مناسبی آب است که به هیدراسیون بدن یاری نموده و می تواند به مهار گرسنگی یاری کند.

9. یاری به حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن

ویتامین C موجود در خرمالو، سیستم ایمنی را تقویت و به دفاع از بدن در برابر عفونت ها و بیماری ها یاری می نماید. بعلاوه باعث افزایش فراوری کلاژن می گردد که برای سلامت پوست، استخوان ها و بافت های همبند لازم است.

10. یاری به حفظ سلامت سیستم گوارش

خرمالو حاوی فیبر غذایی است که به تقویت سیستم گوارشی سالم یاری می نماید. فیبر باعث حجیم شدن مدفوع شده و به جلوگیری از یبوست و افزایش حرکات منظم روده یاری می نماید. بعلاوه از رشد باکتری های مفید روده که برای هضم مناسب و جذب مواد مغذی ضروری هستند، حمایت می نماید.

علاوه بر این، خرمالو حاوی تانن است که دارای خواص قابض است که می تواند علائم اسهال را تسکین و کاهش دهد. ترکیب فیبر و تانن موجود در خرمالو می تواند به تنظیم حرکات روده یاری کند، سلامت گوارش را بهبود ببخشد و در یک رژیم غذایی متعادل به سلامت کلی دستگاه گوارش یاری کند.

برترین زمان خوردن خرمالو و اندازه مصرف روزانه

بهتر است خرمالو را صبح زود با معده خالی نخورید. خوردن خرمالو زودهنگام با معده خالی، ممکن است علائمی مانند تهوع و استفراغ ایجاد کند. بنابراین ترجیحاً خرمالو را در اواخر روز به عنوان میان وعده صبح یا عصر مصرف کنید.

بعلاوه، در اواخر شب خرمالو نخورید. خوردن غذاهایی مانند خرمالو در اواخر شب، می تواند باعث افزایش قند خون گردد. در نتیجه، این امر باعث افزایش انرژی در بدن و خواب ناکافی می گردد.

تحقیقی نشان داد که خوردن تعداد زیادی از خرمالوهای خشک، منجر به انسداد روده می گردد. بعلاوه خوردن زیاد خرمالو می تواند باعث اسهال، نفخ، گاز معده یا یبوست گردد. این اتفاق به این دلیل است که بدن نمی تواند این تعداد خرمالو را به طور همزمان هضم کند. بنابراین، اندازه توصیه شده مصرف روزانه خرمالو، یک عدد است.

تداخل دارویی با مصرف خرمالو

خرمالو می تواند با انواع داروها واکنش نشان دهد. به عنوان مثال، داروهای فشار خون بالا، لخته شدن خون را کند می نماید و با خرمالو واکنش نشان می دهد. علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که خرمالو ممکن است زمان انعقاد خون را تغییر دهد. بنابراین از مصرف خرمالو در کنار این داروها خودداری کنید و قبل از مصرف خرمالو به صورت همزمان با این داروها، با پزشک خود مشورت کنید.

سوالات متداول در مورد خواص خرمالو

در این مطلب با خواص بی شمار مصرف خرمالو برای سلامت بدن آشنا شدیم. دانستن این خواص به ما یاری می نماید که بیشتر از قبل، از مصرف این میوه خوش رنگ پاییزی بهره مند شویم. بعلاوه در ادامه، به بعضی از سوالات متداول و رایج شما در مورد مصرف و خواص خرمالو پاسخ می دهیم.

خواص خرمالو چیست؟

خوردن خرمالو می تواند سلامت قلب، چشم و پوست را بهبود ببخشد. بعلاوه خرمالو ممکن است به جلوگیری از خطر ابتلا به سرطان، دیابت و بیماری های قلبی یاری نمایند.

آیا مصرف خرمالو برای دیابت خوب است؟

بله، خرمالو غذای سالمی برای افرادی است که دیابت دارند. خرمالو فیبر غذایی بالایی دارد، بنابراین از افزایش قند خون جلوگیری می نماید. بعلاوه آنتی اکسیدان های موجود در خرمالو، از استرس اکسیداتیو که باعث بیماری های مزمن مانند دیابت می گردد، جلوگیری می نماید.

خواص خرمالو برای قلب چیست؟

خرمالو یک غذای سالم برای قلب است. فیبر غذایی موجود در خرمالو، باعث کاهش کلسترول ناسالم در بدن می گردد و آنتی اکسیدان های موجود در آن، از بیماری های قلبی جلوگیری می نمایند. بنابراین، این میوه سلامت کلی قلب را حفظ می نماید.

خواص خرمالو برای پوست چیست؟

خرمالو برای سلامت پوست عالی است. خرمالوها، حاوی بسیاری از ترکیبات زیستی فعال مانند آنتی اکسیدان ها هستند که از آسیب های ناشی از نور خورشید در پوست جلوگیری می نمایند، جای زخم و التهاب را کاهش می دهند و بافت کلی پوست را بهبود می بخشند. بنابراین، مصرف منظم خرمالو ممکن است به مرور زمان برای سلامت پوست مفید باشد.

برترین اندازه مصرف خرمالو یک روز چقدر است؟

بهتر است بیش از یک میوه خرمالو معادل 100 گرم آن، در روز مصرف نگردد. مصرف زیاد خرمالو ممکن است منجر به انسداد روده، حالت تهوع، استفراغ یا یبوست گردد.

عوارض مصرف خرمالو چیست؟

خرمالو ممکن است در بعضی افراد آلرژی ایجاد کند. علاوه بر این، مصرف زیاد خرمالو می تواند منجر به انسداد روده، اسهال، استفراغ و انواع دیگر مسائل مربوط به معده گردد. بعلاوه در صورت مصرف دارو برای فشار خون بالا یا کاهش سرعت لخته شدن خون، نباید خرمالو بخورید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 1 آذر 1402 بروزرسانی: 1 آذر 1402 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1686

به "خواص خرمالو که باید بدانید ، 10 فایده خرمالو برای بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص خرمالو که باید بدانید ، 10 فایده خرمالو برای بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید