اعتماد 85درصدی مردم به تلویزیون؟ احتمالا شوخی می کنید

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، خبرنگاران: در حالی که در سال های اخیر عملکرد صداوسیما در نوع پوشش یا بعضا تحریف بعضی از اخبار انعکاس زیادی در جامعه داشته و حاشیه های فراوانی را ایجاد است، مرکز تحقیقات صداوسیما با انتشار نظرسنجی از مردم درباره اخبار صداوسیما در فصل بهار 1399 اعلام نموده در سه ماهه اول سال جاری 79.5 درصد پاسخگویان، مخاطب یا بیننده اخبار رسانه ملی بوده اند!

اعتماد 85درصدی مردم به تلویزیون؟ احتمالا شوخی می کنید

در اینجا چند فراز جنجالی از رفتار های صداوسیما در یکی دوسال اخیر را مرور نموده ایم که البته می توانست خیلی بیشتر از این باشد، اما به همین قناعت کنید، این های که اینجا گذاشتیم در واقع فقط مشت نمونه خروار است و از جمله رفتار هایی بوده که مردم را نسبت به تلویزیون ملی ناامید نموده، شاید باید بپذیریم که علی رغم نفوذ شبکه های اجتماعی و شبکه های ماهواره ای هنوز هم مرجعیت خیلی از مردم برای آگاهی از مسائل مختلف با صداوسیماست، همین هم مسئولیت سیاست گذاری در این رسانه را سنگین می نماید و نمی گردد با یک اعلام آمار مبهم سر و ته کار را هم آورد.

افزایش قیمت بنزین و آغاز جنجال

از اواسط سال گذشته رفتار صداوسیما در گزارش های مختلف در خصوص قاچاق سوخت، مقایسه قیمت بنزین با آب معدنی یا مقایسه قیمت بنزین در ایران و سایر کشور ها نشان از تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین را می داد، زمینه چینی و بعد توجیه رفتار دولت این گمان را در ذهن بعضی تقویت می کرد که احتمالا صدا و سیما در این مورد، مصلحت را بر حقیقت ترجیح داده، رفتاری که در خیلی از موارد دیگر هم از سمت تلویزیون ملی دیده می گردد. گناه گرانی بنزین البته بر گردن ساختارهای معیوب مالی و تصمیمات دولت هاست اما شکل جاگیری آن در ذهن مردم بیشتر از هر چیز بر عهده صداوسیمایی ست که بیشتر سمت تصمیم گیرندگان ایستاده تا مردم کوچه و خیابان.

جنجال پدر و پسر زنجانی

ماجرا از آنجایی آغاز شد که ویدئویی در اوج کاهش قیمت دلار منتشر شد که در آن فردی که عنوان می کرد فرزندش مبتلا به سرطان است و آمده است تا پایین آمدن قیمت دلار را ببیند و راضی گردد تا بتواند راحت تر برای فرزند خود دارو تهیه کند. این، اما انتها ماجرا نبود و او چند روز بعد در آنتن زنده صداوسیما حاضر شد. او که می گفت فرزند سرطانی اش از این گرانی قیمت دلار ها بزرگترین لطمه را خورده. اشک های او ابتدا در یک بخش خبری و بعد در برنامه علی ضیا موجی به پا کرد.

موجی که بلافاصله تبدیل شد به یک شماره حساب و کمپین جمع کردن یاری های مردمی برای این کودک. همه حس انسان دوستی مان گل نموده بود و علی ضیا هم احتمالا فکر می کرد چه نموده است با این برنامه اش. در عمل، اما چه اتفاقی افتاد؟ این حباب پوشالی زود ترکید و کاشف به عمل آمد که کل ماجرا چیز دیگری بوده، علی ضیا رکب خورده بود و اما اعتماد بود که آب می رفت.

زینب ابوطالبی؛ لندکروزسوار سلحشور

زینب ابوطالبی (مجری شبکه افق) روی آنتن زنده گفت: کسانی که با اعتقادات او همراه نیستند و به رفاه و زندگی آرام خود فکر می نمایند بهتر است از ایران بروند او به همین دلیل مورد واکنش شدید مردم نهاده شد. شدت نقدها مردم به او به حدی زیاد بوده که خانم ابوطالبی در صفحه اینستاگرام خود کامنت ها را بست تا بیش از این مورد پرسش قرار نگیرد. او البته بعدتر دوباره در همان شبکه افق سعی کرد ماجرا را ختم به خیر کند که نشد. نفس آنتن دادن به چنین رویکرد و تفکری فقط مختص به همین یک نمونه نیست و زینب ابوطالبی یک نماد از یک شرایط است، مثل او باز هم بودند و این از آن جمله فضاهایی ست که اعتمادکُش است.

اعتراضات آبان و جهیزیه دخترم

یک گزارش از خبرنگار اخبار تلویزیون در شب های نخست اعتراضات به گرانی بنزین، حسابی خبرساز شد. مردی در آن گزارش گریه می کرد و می گفت آتش زدن خانه اش سبب شده جهیزیه دخترش بسوزد. این ویدئو بعدتر با انتشار تصاویری از این مرد در یک باغ سبب شد که ابهاماتی درباره غیر واقعی بودن این ویدئو مطرح گردد. مردِ گریان آن گزارش بعدها به شدت سوژه شبکه های اجتماعی شد و ابهام درباره حقانیت گزارش های صداوسیما یک بار دیگر مورد پرسش نهاده شد، گزارش های خبری تلویزیون همواره مورد ابهام بوده از حیث نزدیکی به حقیقت.

سانسور درباره مورد تلگرام

پس از فیلترینگ تلگرام، صدا و سیما در گزارشی مدعی شد که بسیاری از مردم از این اقدام شاد هستند و فیلتر شدن تلگرام را اقدامی شایسته می دانند، گزارشی که در کمترین زمان ممکن پس از پخش با واکنش های زیادی در شبکه های اجتماعی روبرو شد؛ از جمله واکنش کسانی که صدا و سیما در گزارش خود با آن ها مصاحبه نموده بود.

بعضی از افرادی که در گزارش مذکور صدا و سیما از آن ها تصویر و صدا پخش شده بود، صدا و سیما را به بی انصافی و تقطیع جملات و انتخاب بخش هایی که مورد نظر خودشان است، متهم کردند و متن کامل جملات خود را منتشر کردند، موضوعی که منتقدان رسانه ملی که آن را رسانه میلی می خوانند به تکاپو انداخت تا صحت گفته های خود را در خصوص صدا و سیما به اثبات برسانند.

آمار کرونا

در اسفندماه و در اوایل شیوع ویروس کرونا مردم به آمار مبتلایان به کرونا که از صدا وسیما اعلام می شد بی اعتماد بودند و گلایه از این داشتند که صداوسیما به کرونا توجه نمی نماید، شکل رفتار صدا وسیما در روزهای اوج شیوع کرونا و در اسفندماه آکنده از نوعی بی خیالی و سهل انگاری بود و حالا از آن تفریط اسفند، صداو سیما به افراط این روزها رسیده که چیز جز کرونا برای آنتن ندارد!

منبع: برترین ها
انتشار: 5 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 536

به "اعتماد 85درصدی مردم به تلویزیون؟ احتمالا شوخی می کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتماد 85درصدی مردم به تلویزیون؟ احتمالا شوخی می کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید