آشنایی با باغ گیاه شناسی ملی ایران

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، باید در کلام اول به شما بگوییم که چرا به این باغ، باغ گیاه شناسی می گویند؟

آشنایی با باغ گیاه شناسی ملی ایران

باغ گیاه شناسی مکانی است که مجموعه ای از گیاهان بومی و غیر بومی در آن نگه داری می گردد که تمامی این گیاهان در دو محیط رشد می نمایند.

نگه داری آن ها در گلخانه و یا در فضای باز باغ است که تمامی این گیاهان مجموعهٔ باغ گیاه شناسی را تشکیل می دهند.

باغ گیاه شناسی تهران در تحقیقات علوم گیاهی و باغبانی بسیار مؤثر بوده است بعلاوه این باغ در آشنا کردن مردم به ارزش و جایگاه گیاهان در زندگی آن ها بسیار تأثیر گذار واقع شده است.

قابل ذکر است باغ گیاه شناسی ملی ایران به عنوان مکانی برای ذخیرهٔ ژنتیکی گونه های گیاهی که در معرض انقراض قرار دارند کاربرد دارد.

معرفی باغ گیاه شناسی ملی ایران

باغ گیاه شناسی ملی ایران یا همان باغ گیاه شناسی تهران در وسعتی بالغ بر 145 هکتار احداث شده است این باغ در دامنهٔ جنوبی رشته کوه های البرز در زمین های منطقهٔ چیتگر واقع شده است.

باغ گیاه شناسی تهران در قسمت شمال غربی شهر تهران واقع شده است که این باغ، به وسیله کارشناسان ایرانی به همراه تعدادی از کارشناسان خارجی کلیهٔ عملیات طراحی و احداث آن را در سال 1348 انجام دادند.

چگونه به باغ گیاه شناسی ملی ایران برویم ؟

برای رفتن به این مکان ابتدا باید در مسیر اتوبان تهران - کرج قرار بگیرید و از خروجی پیکانشهر به سمت شهرک سرو آزاد خارج شوید.

پس از طی مسیر هنگامی که به شهرک سرو آزاد رسیدید در خیابان شهید علی گودرزی شما به بلوار باغ گیاه شناسی ملی ایران وارد می شوید.

وصف باغ گیاه شناسی تهران

از معروف ترین باغ های گیاه شناسی که در ایران وجود دارد باغ گیاه شناسی ملی ایران است که تحت نظارت مؤسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور است و به وسیله این مؤسسه تحقیقاتی اداره می گردد.

این باغ طوری طراحی شده است که یک باغ ایرانی را توصیف کند به گونه ای که در مرکز باغ گیاه شناسی تهران میدانی تعبیه شده است که در چهار جهت آن چهار بلوار قرار گرفته است.

بعلاوه در طراحی باغ گیاه شناسی ملی ایران سه کوه معروف همانند زاگرس، البرز و هیمالیا در دورنمای این باغ شبیه سازی شده است.

باغ گیاه شناسی ملی ایران در ارتفاع 1320 متر از سطح دریا واقع شده است.

این منطقه دارای آب و هوایی نیمه خشک است که بیشینهٔ دمای هوا به 42 الی 43 درجه سانتیگراد در ماه های تیر و مرداد از سال می رسد و کمینهٔ دمای هوا به پایین تر از 10 درجهٔ سانتیگراد زیر صفر در فصل زمستان می رسد.

باغ گیاه شناسی ملی ایران، باغ مشهور دنیای

گفتنی ها را باید گفت و آن محبوبیت و نامی بودن باغ گیاه شناسی ملی ایران در دنیا است و به عنوان یکی از بزرگ ترین باغ های گیاه شناسی خاورمیانه معرفی می گردد.

باغ گیاه شناسی ملی ایران به علت پرورش گونه های گیاهی ارزشمند، از حفاظت بالایی برخوردار است. این گونه ها هم از نظر مالی و هم از نظر علمی ارزشمند هستند.

جاذبه های دیدنی باغ گیاه شناسی ملی ایران

جاذبه های دیدنی و دوست داشتنی فراوانی را در باغ گیاه شناسی ملی ایران خواهید دید اما شاید برترین منظرهٔ مجذوب کننده باغ گیاه شناسی ملی ایران وجود دو آبشار مرتفع است که از لابه لای صخره ها به پایین سقوط می نماید.

وجود سنگ های بزرگ با اشکال عجیب گرد و پهن و حتی عمودی جلوه ای خاص را در بین آب ها و گیاهان خلق نموده است که چشم هر گردشگری را محو تماشای خود می نماید.

چرا به بازدید باغ گیاه شناسی ملی ایران برویم؟

در باغ گیاه شناسی ملی ایران، گیاهان زینتی و درختچه هایی که گل های رنگارنگ دارند به دو صورت انفرادی و توده ای در مکان های ویژه استقرار یافته است.

در نگاه کلی از ترکیب بندی گیاهان توده ای در کنار آب آبشارها در گوشه و کنار باغ گیاه شناسی ملی ایران زیبایی خارق العاده ای را به تصویر می کشد و انگیزهٔ عکس برداری را در شما بیدار می نماید که از لحظه به لحظهٔ خود می توانید ثبت خاطره کنید.

گونه های نگه داری شده در باغ گیاه شناسی ملی ایران

در باغ گیاه شناسی ملی ایران 64 گونه درخت و درختچه از حوزه های هیرکانی و 240 گونه از سرزمین البرز، 42 گونهٔ چوبی و 30 گونهٔ علفی از اقلیم زاگرس به همراه 23 مجموعهٔ گیاهی متنوع و 40 گونهٔ گیاهی از بوم های کویری و بیابانی نگه داری می گردد.

البته باید بگوییم که در این باغ اقلیم های دنیای هم دیده شده است از جمله سرزمین های چین و ژاپن، هیمالیا، قفقاز، آمریکا و سیبری و باغ های اروپایی.

در باغ گیاه شناسی هشت کلکسیون و باغات تخصصی دربارهٔ موضوعات آموزشی و نمایشی، باغ های سیستماتیک، آربراتوم، گیاهان دارویی و صنعتی، باغ های صخره ای و زینتی در این باغ وجود دارد.

پوشش گیاهی آمریکا در باغ گیاه شناسی ملی ایران

اگر دوست دارید در شهر تهران، سفری به قاره آمریکا داشته باشید، پیشنهاد می کنیم سری به باغ گیاه شناسی ملی بزنید. در این باغ، قسمتی به چمنزارهای آمریکایی اختصاص داده شده است که شما را با دنیای گیاهان این قاره آشنا می نماید. در این بخش شاهد گیاهان خارق العاده و عجیبی خواهید بود که متوجه نادر و کمیاب بودن آن ها خواهید شد و منظره خاصی را برای شما تداعی خواهد نمود.

شاید باور نکنید اما بیشتر گردشگران و بازدید نمایندگانی که به این قسمت رجوع نموده اند ساعت ها از زمان بازدید خود را در این بخش از باغ گیاه شناسی ملی ایران صرف نموده و از آن لذت برده اند.

طبیعت کشور چین در باغ گیاه شناسی ملی ایران

باید به شما این قول را بدهیم که با رفتن به باغ گیاه شناسی تهران فقط شاهد بخش اروپا و آمریکایی آن نخواهید بود. بلکه بخشی از این باغ نیز به پوشش گیاهی چین و ژاپن اختصاص داده شده است.

به علت مساحت زیادی که به رویشگاه چینی اختصاص داده اند این قسمت پربازدیدنماینده ترین قسمت در باغ گیاه شناسی تهران است البته به همراه جاذبه های دل چسب و گیرایی که ذوق و سلیقهٔ طراحان باغ را به رخ می کشاند.

طراحی بخش چین و ژاپن باغ گیاه شناسی تهران، با تلفیقی از سنگ ها و پوشش های گیاهی خاص این منطقه ها، به همراه دریاچه هایی که اطراف آن تعبیه شده اند، فضای معماری خاص کشور چین و ژاپن را به زیبایی به تصویر می کشد.

کوه هیمالیا در باغ گیاه شناسی ملی ایران

شاید برای شما تعجب برانگیز باشد که چگونه کوهی به نام هیمالیا در باغ گیاه شناسی تهران وجود دارد. با ورود به رویشگاه هیمالیا، این بخش از باغ با گیاهان خاص این منطقه به گونه ای طراحی شده است که شما را با خیال پردازی به صعود به کوه هیمالیا می کشاند.قابل ذکر است که ساخت این قسمت از باغ بسیار پر مشقت و سخت بوده است زیرا گیاهان منطقهٔ هیمالیا دارای اقلیم متفاوتی است و شبیه سازی این بخش نیازمند سفر کردن به سرزمین هیمالیا بوده است.

برای انتخاب گیاهان و درختان کاشته شده تحقیقات فراوانی صورت گرفت و جالب توجه بود که بعضی از گیاهان و درختان منطقهٔ هیمالیا قادر به ادامهٔ زیست خود در این ناحیه از تهران بوده و با این شرایط آب و هوایی تهران کنار آمده بوده اند.

درختان کاشته شده اقلیم هیمالیا در باغ گیاه شناسی تهران

از گونه های گیاهی متنوعی که در این بخش از باغ گیاه شناسی تهران کاشته شده می توان به درختان سرو دئودر، درختان پهن برگ از گونه های متنوع، درختان کاج کشفی، درختان صنوبر و درختان بلوط همواره سبز اشاره نمود.

گیاهان دارویی و صنعتی باغ گیاه شناسی ملی ایران

رویشگاه گیاهان دارویی و صنعتی این باغ به مساحتی بالغ بر 5 هکتار می رسد. این بخش از باغ گیاه شناسی تهران به تحقیقات بر روی گیاهان دارویی و صنعتی مختص شده است و در آن آزمایشاتی بر روی آن ها صورت می گیرد.

در این بخش از باغ، پژوهشگران در مؤسسهٔ تحقیقاتی، به بررسی آزمایشاتی که بر پایهٔ روش ها و تکنیک های مدرن است برای بررسی خواص این گیاهان دارویی و صنعتی مشغول هستند.

همهٔ ما از خاصیت های بی انتهای بیشتر گیاهان دارویی و صنعتی مطلع هستیم و از زمان های گذشته در درمان بیماری ها، این بخش از گیاهان را بسیار مورداستفاده قرار می دادند.

بعلاوه نام دانشمند برتر ایرانی، ابن سینا که زحمات فراوانی برای کشف خواص گیاهان دارویی برای درمان بیماری ها کشیده است، می درخشد.

این بخش بیشتر مورد توجه دانشجویان و جویندگان علم قرار می گیرد البته بازدیدنمایندگان دیگر هم حتماً سری به این بخش از باغ گیاه شناسی تهران می زنند.

امکانات باغ گیاه شناسی تهران

در باغ گیاه شناسی تهران شما عزیزان می توانید از هر نوع گل و گیاهی که مدنظر شما است خرید داشته باشید و در کنار خرید خود می توانید در محل مناسبی ساعتی استراحت کنید البته در کافه و رستوران های لاکچری که در باغ گیاه شناسی تهران برپاشده است.

چه وقت به بازدید باغ گیاه شناسی تهران برویم؟

بهتر است زمان بازدید از باغ گیاه شناسی تهران را به صبحگاهان موکول کنید.

در صبح، منظره زیبای درختان و بوی عطر و رایحه ای که گل های باغ گیاه شناسی تهران به مشام می رسد لحظه ای غیر قابل توصیف است و فقط با بودن در باغ گیاه شناسی تهران می توانید آن را احساس کنید.

خبری خوش از باغ گیاه شناسی تهران

خبری خوش از باغ گیاه شناسی تهران هم برای شما داریم. هر ساله در فصول مختلفی از سال جشنواره های متنوعی در باغ گیاه شناسی تهران بر پا می گردد که با حضور در این جشنواره ها، ثبت خاطره ای مجذوب کننده و به یادماندنی را به همراه خواهد داشت.

منبع: الی گشت
انتشار: 11 شهریور 1403 بروزرسانی: 11 شهریور 1403 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1708

به "آشنایی با باغ گیاه شناسی ملی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با باغ گیاه شناسی ملی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید