آشنایی با گیاه مازو و فواید آن

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، مازو فراورده گیاهی درختان مازو است. خواص گیاه مازو شامل تقویت لثه، سیاه کردن مو، یاری به درمان سوختگی و ناراحتی های گوارشی است.

آشنایی با گیاه مازو و فواید آن
مازو فراورده گیاهی و کروی شکلی است که در طب سنتی کاربرد فراوان داشته و ازخواص آن برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده میشود. این ماده، بر اثر سوراخ ایجاد شده به وسیله حشرات برای تخم گذاری، بر روی شاخه های تازه درخت مازو (نوعی بلوط) به وجود می آید. محل رویش گیاه مازو در کشور ما، بیشتر استان های لرستان، کردستان و کرمانشاه است و در لرستان در منطقه شینه و نقاط مختلف به شکل پراکنده وجود دارد، اما در این منطقه ها کاملا محافظت شده و یک توده خالص است.

دانه هاى مازو به بزرگى فندق هستند و در کشور ما معمولا به شکل تیله ای با برجستگی های فاصله دار روی گیاه مازو یافت می شود و همانطور که ذکر شد، در طب سنتی از آن به خصوص برای درمان سوختگی ها به صورت موضعی استفاده می شود. دیگر خواص گیاه مازو تقویت لثه، سیاه کردن مو، یاری به درمان سوختگی و ناراحتی های گوارشی است. امروزه این گیاه علاوه بر عطاری ها به صورت ژل و پودر نیز در دسترس وجود دارد. بعلاوه از این گیاه، در صنعت چرم سازی، مرکب سازی و رنگرزی نیز استفاده می شود.

در ادامه این

مطلب به بیان بعضی از فواید گیاه مازو می پردازیم.1

تقویت دندان و لثهاز خواص مهم مازو که از دیر باز برای افراد بومی و محلی آشنا با این گیاه مورد توجه بوده، تقویت دندان ها و لثه است. خوردن آن و فرآورده های وابسته به آن برای سالم سازی دندان و لثه ها نقش مفیدی بازی نموده و شاید علت این که اهالی آن منطقه ها کمتر دچار مسائل و خرابی دندان و عفونت های لثه می شوند، تا حدی به مصرف مازو بر می شود.

ضد عفونی نماینده زخم هابه طور کلی دانه های مازو نوعی ضد عفونی نماینده و التیام بخش طبیعی به شمار می فرایند که برای پیشگیری یا از بین بردن انواع زخم ها و التهاب های درونی یا موضعی، سودمند خواهند بود. از ان جا که مازو یک آنتی باکتریال ارگانیک به شمار میرود، استفاده از ان به عنوان دهانشویه یا خمیر دندان باعث ضد عفونی شدن محیط دهان و پیشگیری از تجمع عفونت ها و میکروب ها و باکتری ها خواهد شد.

درمان زخم رودهزخم روده یکی از مسائل خاص برای بعضی افراد با نارسایی های گوارشی است که در شرایط حاد ممکن است به بیماری کولیت منجر شود. از جمله روش های طبیعی بهبود و درمان زخم روده، مصرف دانه های مازو است. در متون و منابع تاریخی مربوط به طب سنتی، از مازو به عنوان قابض و سفت نماینده نام برده شده که اشاره به همان خاصیت درمانی برای اسهال دارد.

خواص روغن یا عصاره دانه های مازوعلاوه بر مصرف خوراکی، می توان عصاره یا روغن مازو را استخراج نموده و از آن به عنوان یک روغن طبیعی برای پوست و مو استفاده کرد. علاوه بر تقویت، به علت عطر و بوی خاص و بسیار خوشایند خود، می تواند یک خوشبو نماینده نیز به شمار رود و نوعی عطر ارگانیک برای پوست و مو سر باشد. روغن مازو بعلاوه برای تقویت رنگدانه های مو نیز مفید واقع می شود و به علت همین ویژگی ها، در صنایع آرایشی و بهداشتی مورد توجه است.

لیستی از خواص مفید دانه های مازو برای سلامتی انساندرمان سرما خوردگی نوزادان

درمان بواسیر

پروستات

درمان جوش

داروی زخم دهان

دفع عفونت پا

تقویت نماینده دندان و لثه

درمان بوی بد دهان

درمان سوختگی

ضد التهاب و خارش

دارای خواص آنتی باکتریال

روغن مازو و درمان سوختگیروعن مازو یک فراورده گیاهی است که استفاده از آن قدمت بسیار طولانی دارد و در طب سنتی نیز بسیار کار برد دارد.

این روغن یک درمانگر بسیار قوی است که برای درمان سوختگی ها از قدیم استفاده شده است و به عنوان یک درمان می توان در جعبه یاریهای اولیه استفاده شود.

مازو در صنعت چرم سازی و رنگرزی و مرکب سازی و پزشکی بسیار کاربرد دارد. این گیاه بسیار مفید در منطقه ها کردستان و کرمانشاه و لرستان یافت می شود.

خواص روغن مازو برای بانوانعفونت واژن یا واژینیت در واقع التهاب واژن است، که با ترشحات، خارش و درد خود را نشان می دهد. این بیماری شایع بوده و بیشتر زنان در طول زندگی خود آن را چند بار تجربه می نمایند. اگر مبتلا به عفونت واژن هستید می توانید با خرید روغن مازو این بیماری را درمان کنید. یکی از راه های درمان بوی بد واژن روغن مازو می باشد که به طور کلی بوی بد واژن را از بین خواهد برد.

همه خانم ها از زمانی که به سن بلوغ می رسند و اولین قاعده گی شان را تجربه می نمایند متوجه تغییراتی اساسی در بدن شان می شوند و در عین حال ممکن است بیماری های تازه را تجربه نمایند. که تا به حال هیچ چیزی در خصوص شان نمی دانستند یک دسته از این بیماری ها عفونت های مختلف ناحیه تناسلی و ترشحات حاصل از آن است.

این ترشحات غیر طبیعی نبوده و احتیاج به درمان دارد یکی از روش های درمان روغن مازو می باشد که با خرید این روغن می توانید به این مشکل تان سرانجام دهید.به طور کلی تعداد زیادی از بانوان گرفتار خونریزی شدید دوران قاعدگی، دوره های کوتاه سیکل قاعدگی، خونریزی های در فواصل دوران قاعدگی می باشد. این مسائل را تا حدی می توان با دارو های هورمونی کنترول کرد اما این داروها می تواند اثر نامطلوبی به روی بدن داشته باشد. اما با طب سنتی میتوان بدون عوارض جانبی این بیماری را درمان کرد.2

مازو چگونه ایجاد و برداشت میشود؟مازو، بر اثر نیش حشره اى موسوم به (cynips gallae tinctoria) به جوانه گیاه مازو فراوری می شود. این حشره تخم خود را در جوانه درختان مازو مى گذارد تا نوزادش از شیره آن تغذیه کند. پس از آن که نوزاد تغییر شکل داد، در ماه دوم تابستان تبدیل به حشره ای کامل شده و از برآمدگی هاى جوانه که فراوری نموده پرواز میکند.

برداشت مازومحصول مازو را باید قبل از پرواز حشره جمع آورى کرد. برآمدگی هاى مازو قبل از پرواز حشره، سبز رنگ و دانه هایش سنگین است، اما پس از پرواز حشره، سفید و سبک می شوند. برداشت گیاه مازوی سبز از حدود نیمه تیر تا نیمه مرداد ماه است.

انواع مازومازو دو نوع است؛ یکی سبز، شاداب، کوچک، دندانه دار و بی سوراخ که آن را مازوی سبز می گویند و نوع دوم صاف، سبک و دارای سوراخ است. مازوی خوب آن است که کال، سنگین وزن و سخت باشد. مازوی زرد، سست و سبک، قوتش کم است.

عوارض مازوهمانند سایر گیاهان دارویی، زیاده روی در مصرف مازو مضر بوده و بایستی رعایت اعتدال شود.3

پی نوشت:

1.www.setare.com

2.www.sardasht-kala.ir

3.www.vista.ir

منبع: راسخون
انتشار: 3 آذر 1400 بروزرسانی: 3 آذر 1400 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1254

به "آشنایی با گیاه مازو و فواید آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با گیاه مازو و فواید آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید