هر آنچه که باید درباره کمپینگ در طبیعت بدانید!

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، کمپینگ در طبیعت تجربه ای جالب و هیجان انگیز است، اما اصولی دارد که قبل از انجام این کار باید با آن ها آشنا بود. انتخاب محل مناسب برای کمپینگ، تجهیزات کمپینگ و لوازمی که به آن ها احتیاج است، محل مناسب برای برپایی چادر و … از اصولی هستند که آشنایی با آن ها، این تجربه را به خاطره ای خوب و به یادماندنی تبدیل می نماید. در این مطلب از خبرنگاران هرآنچه که باید درباره کمپینگ در طبیعت بدانید و برترین منطقه ها کمپینگ در ایران را شرح می دهیم، با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره کمپینگ در طبیعت بدانید!

کمپینگ در طبیعت به چه معناست؟

تجربه بیشتر ما از سفر، مسافرت با هواپیما، قطار یا ماشین شخصی به شهری تعیین و اقامت در هتل یا خانه های کرایه ای است. این مدل سفر امن و راحت است اما اگر قصد تجربه ای متفاوت دارید و علاوه بر راحتی در پی هیجان هم هستید، باید کمپینگ را امتحان کنید. کمپینگ در طبیعت یکی از روش های هیجان انگیز مسافرت است. در این نوع سفر، مقصد شما می تواند هر جایی باشد، کنار یک رودخانه آرام یا جنگلی بکر و سرسبز.

این نوع سفر مخصوصا زمانی که با گروهی از دوستان خود همراه باشید، بسیار دلچسب تر است. البته کمپینگ اصولی هم دارد و همانقدر که می تواند مجذوب نماینده و خاطره انگیز باشد، احتمال خطرساز بودن هم دارد. اگر تجربه کمپینگ در طبیعت ندارید، ابتدا باید از نکات مهم، اصول و احتیاجهای انجام این کار آگاه شوید اما قبل از گفتن این نکات بد نیست که با انواع روش های کمپ زنی آشنا شوید.

انواع کمپینگ

کمپ زنی یا کمپینگ در طبیعت به این معنی است که شما در فضایی باز که می تواند وسط یک جنگل سرسبز یا کنار دریاچه ای آرام باشد چادر زده و چند روزی اقامت داشته باشید. کمپینگ را می توانید به روش های مختلفی انجام دهید. برخی از ساده ترین روش های کمپ زنی مخصوصا برای کم تجربه ها عبارتند از:

1. کمپینگ پیاده روی

در این روش باید بعد از طی کردن جهتی تعیین با قطار، هواپیما، خودرو و… تا محل کمپ پیاده روی کنید. این روش از کمپینگ برای اقامت در محل های بکر که راهی برای عبور وسایل نقلیه ندارند یا اقامت در اطراف کوه و… مناسب است. در کمپینگ پیاده روی انتخاب مقدار مناسب وسایل برای حمل راحت اهمیت زیادی دارد.

2. کمپینگ با دوچرخه

در کمپینگ با دوچرخه، جهتی که به اقامتگاه می رسید را با دوچرخه طی خواهید کرد. مزیت این نوع کمپینگ همراه داشتن یک وسیله نقلیه کم خطر برای طبیعت است و حمل وسایل مختلف در آن ساده تر از کمپینگ پیاده روی است.

3. کمپینگ آبی

این روش از کمپینگ در نزدیکی آبگیر، رودخانه ها، دریا و دریاچه است و برای رسیدن به محل کمپ زنی باید از قایق یا کشتی استفاده کرد. این نوع از کمپینگ هم می تواند مجذوب نماینده و هیجان انگیز باشد اما اگر تجربه دریازدگی دارید بهتر است آن را امتحان نکنید.

چه نکاتی به ایمنی بیشتر کمپینگ در طبیعت یاری می نمایند؟

کمپینگ در طبیعت نوعی پیک نیک است که به جای چند ساعت، چند روزه است. در پیک نیک های عادی بعد از چند ساعت گردش و سرگرمی به خانه برمی شد، اما در کمپینگ چند شبی را در طبیعت سپری می کنید. به همین علت اولین چیزی که برای این نوع سفر باید با آن آشنا باشید، نکات ایمنی اقامت شبانه در طبیعت است. مهم ترین نکات امنیتی، طبق تجربه افرادی که سابقه بالایی در کمپ زنی دارند به توضیح زیر می باشند:

  • چادر را نباید در نزدیکی رودخانه، زیر درختان پرشاخه و در کوهپایه ها برپا کرد.
  • چادر باید به خوبی روی زمین فیکس گردد، اگر محلی برای اتصال میخ به چادر وجود ندارد باید آن را با تخته سنگ روی زمین محکم کرد.
  • چادر باید در محلی کاملا مسطح برپا گردد تا در اثر وجود سنگریزه و… سوراخ نگردد.
  • داخل چادر نباید آتش روشن کرد.
  • چادر مناسب کمپینگ، چادرهای زیپ دار است در غیر اینصورت باید درب چادر را با پلاستیک بدون درز پوشاند.
  • آتش را باید در محدوده چادر، خلاف جهت باد و با فاصله مناسب برپا کرد.
  • جعبه یاری های اولیه در چادر باید جای تعیینی داشته و همواره در دسترس باشد.
  • بعد از هربار روشن کردن آتش باید آن را خاموش کرد، این کار باید با دقت انجام گردد.
  • کمپینگ در نزدیکی رودخانه خطرناک است، حیوانات وحشی شب ها برای خوردن غذا یا آب به رودخانه می روند.
  • از محل کمپینگ خود و مدت حدودی اقامت دوستان و خانواده را آگاه کنید تا در صورت بروز مشکل، محل اقامت شما برای گروه امداد تعیین باشد.

برای کمپ زنی در طبیعت چه تجهیزاتی احتیاج است؟

مسئله مهم در کمپ زنی تجهیزات و وسایلی است که باید با خود به همراه داشته باشید. از لباسی که برای کمپینگ در طبیعت انتخاب می کنید تا تجهیزات و وسایلی که برمی دارید همگی به سفر و اقامت راحت شما یاری می نمایند. در ادامه چک لیستی از وسایل و تجهیزات کمپینگ را ارائه می کنیم که با استفاده از آن می توانید کامل و بدون دغدغه سفر کنید. قبل از مطالعه ادامه مطلب به این موضوع دقت داشته باشید که تجهیزات گفته شده همه آن چیزی هستند که برای کمپینگ در طبیعت احتیاج هستند، شما این امکان را دارید که براساس روش سفر و محل کمپینگ برخی از وسایل را کم و زیاد کنید.

1. پوشاک مناسب

برای کمپینگ در طبیعت باید لباس مناسب داشته باشید، در غیر این صورت در سفر دچار مشکل می شوید. لباس مناسب کمپینگ در زمستان و تابستان فرق دارد. لبـاس کمپینگ ویژگی های خاصی دارد، برای چنین سفری باید لباس راحت پوشید. لباس باید کاملا به مقدار باشد، پوشیدن لباس گشاد به علت وجود حشرات و خزندگان در طبیعت خطرناک است و پوشیدن لباس بیش از حد تنگ در هنگام راه رفتن، مخصوصا در جهتهایی که احتیاج به پیاده روی دارند را سخت می نماید. برای کمپینگ بهتر است چند دست لباس آماده کرد تا در صورت خیس شدن یا پاره شدن هرکدام از لباس ها دچار مشکل نشوید. کفش مناسب هم برای کمپینگ اهمیت زیادی دارد، برترین نوع کفش برای کمپینگ یک جفت چکمه و یک جفت کفش پیاده روی است اما بهتر است صندلی هم با خود به همراه ببرید تا راه رفتن در اطراف چادر برای شما راحت باشد.

  • لباس مناسب کمپینگ در فصل های گرم: برترین نوع پوشش کمپینگ در طبیعت در فصل های گرم لباس نخی، شلوارک، عینک آفتابی، سویشرت نخی برای شب، کلاه، جوراب، بارانی و شلوار نخی است.
  • لباس مناسب کمپینگ در فصل های سرد: برای فصل سرد سال بهتر است یک کاپشن گرم، یک یا چند تیشرت نخی، یک بلوز کاموایی، اسکارف، جوراب پشمی، دستکش ضخیم، کلاه و شال گردن همراه داشته باشید.
  • برترین راه حمل این وسایل استفاده از یک کوله پشتی با مقدار مناسب است. کوله پشتی کوه نوردی برترین انتخاب برای حمل وسایل کمپینگ است. البته اگر امکان مراجعه به محل کمپینگ با خودرو را دارید، یک کوله پشتی کوچک برای حمل وسایل ضروری و یک ساک بزرگ هم انتخاب مناسبی برای حمل وسایل است.

2. چادر مسافرتی

اقامت در محل کمپینگ احتیاج به چادر مناسب دارد. برترین جنس چادر برای کمپینگ در طبیعت، برزنت و الیاف مصنوعی است. چادر کمپینگ باید ضخامت مناسبی داشته باشد تا در اثر برخورد با سنگریزه و شاخ و برگ پاره نشوند. بعلاوه جنس چادر باید ضدآب باشد تا در زمان بارندگی، آب به داخل چادر نفوذ نکند. دوخت چادر باید مناسب باشد و منفذی برای ورود باد و حیوانات کوچک به داخل آن وجود نداشته باشد. بعلاوه درب چادر باید بدون هیچ منفذی بسته گردد. بهتر است چادر بندهایی برای میخ زدن و اتصال به زمین داشته باشد.

3. کیسه خواب

برترین وسیله برای خوابیدن در کمپینگ کیسه خواب است. مزیت کیسه خواب امکان حمل راحت آن با کیسه خواب و کوله پشتی است. کیسه خواب باید نرم و راحت باشد تا دیگر احتیاجی به حمل پتو و… نباشد. بعلاوه بهتر است یک زیرانداز همراه با کیسه خواب برای خود آماده کنید تا در زمان استراحت جایی تمیز برای نشستن داشته باشید. مزیت کیسه خواب نسبت به پتو و بالشت حمل راحت آن و ایمنی زمان خواب است.

4. لوازم آشپزی

در کمپینگ در طبیعت، خبری از رستوران و غذاخوری نیست، بنابراین باید فکری برای تهیه غذا کنید. علاوه بر این آشپزی در طبیعت تجربه ای بسیار مجذوب نماینده است که برترین زمان برای تجربه آن، کمپینگ در طبیعت است. یک بار تجربه کردن این کار شما را مشتری دائمی آشپزی به طور شخصی در مسافرت می نماید. از جمله لوازم آشپزی که برای کمپینگ در طبیعت به آن احتیاج دارید، می توان موارد زیر را نام برد:

  • کپسول و گاز مخصوص آن
  • ظروف غذاخوری استیل
  • لیوان
  • بطری و قمقمه آب
  • چاقو در سایزهای مختلف
  • یخچال مسافرتی یا کیسه خنک نگه دارنده غذا
  • قابلمه و تابه در مقدار مناسب
  • اگر اهل شکار کردن نیستید و جایی را برای کمپینگ در نظر دارید که در نزدیکی آن فروشگاهی برای خرید نیست، بهتر است مقداری حبوبات، غذای خشک و کنسرو همراه خود داشته باشید.

5. انواع چراغ

از دیگر تجهیزاتی که برای کمپینگ در طبیعت به آن احتیاج است، چند چراغ برای روشن کردن اطراف چادر و پیاده روی در محل های تاریک است. یک چراغ قوه قوی، یک چراغ پیشانی یا هدلایت و چراغ خطر از انواع چراغ هایی هستند که برای کمپینگ در طبیعت به آن ها احتیاج است.

6. لوازم بهداشتی

از دیگر وسایل مهمی که برای کمپینگ در طبیعت به آن احتیاج خواهید داشت، می توان به دارو، لوازم بهداشتی و لوازم شست و شو اشاره نمود. صابون، شامپو، حوله، لوازم ضدعفونی، دستمال کاغذی، الکل، جعبه یاری های اولیه، مایع ظرفشویی، داروهایی مانند آنتی بیوتیک، داروی مسکن، داروی ضد تهوع، پماد ضد خارش، پماد انگل زدایی و… از مهم ترین لوازم بهداشتی هستند که در کمپینگ به آن ها احتیاج خواهید داشت. بعلاوه اگر فصل های گرم سال را برای کمپینگ انتخاب می کنید یک کرم ضدآفتاب، پماد سوختگی و… نیز همراه داشته باشید.

7. لوازم الکترونیکی

از بردن موبایل، دوربین و پاوربانک خود در کمپینگ از قلم نیاندازید. اگر تجربه اول شماست یک گوشی اضافی از نوع ساده و دکمه ای برای مواقع اضطراری که آنتن دهی گوشی های هوشمند کم است و باطری آن ها زود تمام می گردد به همراه داشته باشید.

نکاتی برای انتخاب محل کمپینگ

بعد از تکمیل تجهیزات باید محل مناسب برای کمپینگ در طبیعت را انتخاب کنید. برای انتخاب محل مناسب ابتدا به سلیقه خود توجه کنید. به جنگل علاقه دارید یا دریا؟ در پی محلی بکر هستید یا محلی برای کوهنوردی و ورزش کردن؟

بعلاوه باید به دسترسی به آن محل و مدت اقامت خود هم توجه کنید. اگر زمان زیادی برای سفر ندارید بهتر است جایی نزدیک به محل زندگی خود و شهر را برای کمپ زنی انتخاب کنید. از دیگر مواردی که برای انتخاب محل کمپ زنی باید به آن توجه کنید تجربه شما از کمپینگ و سفر است. اگر تا به امروز سابقه و تجربه این کار را نداشته اید محلی را برای کمپ زنی انتخاب کنید که در جهت نیروهای امدادرسانی باشد و در نزدیکی آن روستا یا آبادی وجود داشته باشد.

برترین منطقه ها ایران برای کمپینگ در طبیعت

در کشور زیبای ما منطقه ها زیادی برای کمپینگ در طبیعت وجود دارند. برای تکمیل این مطلب آخرین بخش از آن را به معرفی برترین منطقه ها کمپینگ در کشورمان اختصاص داده ایم.

1. جنگل های مناسب کمپینگ

ایران جنگل های زیادی دارد که بسیاری از آن ها برای کمپینگ در طبیعت مناسب هستند اما یکی از برترین آن ها، جنگل دالخانی در شهر رامسر است. این جنگل چه از نظر زیبایی و بکر بودن فضا و چه از نظر ایمنی شرایط مناسبی دارد. بعلاوه آب و هوای خوب منطقه دالخانی این جنگل را به محلی مناسب برای کمپ زنی در کشور ما تبدیل نموده است.

2. کوهپایه ها

اطراف کوه ها و کوهپایه ها همواره محلی مناسب برای اقامت تورهای سرگرمیی هستند و کوه دماوند به عنوان بزرگ ترین کوه کشور، یکی از برترین کوهپایه ها برای کمپ زنی را دارد. در اطراف این کوهپایه آبشار، غار و دریاچه هایی وجود دارد که امکان سرگرمیاتی مانند کوهنوردی، پیاده روی و ماهیگیری را برای گردشگران فراهم می نماید.

3. سواحل

اقامت در کنار ساحل انتخاب بسیاری از افراد در سفر است. یکی از برترین سواحل برای کمپینگ چند روزه و اقامت سرگرمیی، ساحل درک در چابهار است. این ساحل صخره هایی بلند و زیبا دارد. بعلاوه آب و هوا در این منطقه در بیشتر فصول سال مناسب است.

4. جهتهای عشایری

اگر اهل ماجراجویی هستید و به فرهنگ و تاریخ علاقه دارید، بهتر است کمپینگ را در جهت سفر عشایر برپا کنید. این کار چند مزیت دارد، آشنایی با زندگی عشایر و فرهنگ جالب آن ها، امکان استفاده از محصولات دست ساز عشایری، تجربه زندگی متفاوت و هیجان انگیز با عشایر و… از مزایای کمپینگ در محل زندگی عشایر هستند. برترین جهتهای عشایری برای کمپینگ در طبیعت ایران، جهتهای عشایری در شیراز، اردبیل، کردستان و… است.

5. اطراف روستاها

از دیگر منطقه های که برای کمپینگ در طبیعت ایران می توان به آنجا سفر کرد، اطراف روستاها هستند. در کشور ما روستاهای زیادی وجود دارد که هرکدام زیبایی های خاص خود را دارند. یکی از برترین و معروف ترین روستاهای ایران برای کمپ زنی در طبیعت روستای برغان البرز یا روستای زشک در خراسان است.

نتیجه گیری

کمپینگ در طبیعت به همان مقدار که جالب، مفرح و هیجان انگیز است، چالشی هم هست و انجام آن احتیاج به آمادگی دارد. تکمیل تجهیزات، آشنایی با برترین منطقه ها کمپینگ، آشنایی با اصول ایمنی کمپینگ و… از مسائلی هستند که برای چنین سفری باید از آن ها اطلاع داشت. در این مطلب از خبرنگاران به طور کامل در خصوص این مسائل صحبت کردیم، اگر به این موضوع علاقه دارید، سایر مطالب ما در زمینه های مشابه را مطالعه کنید.

1. کمپینگ چه تفاوتی با سفرهای دیگر دارد؟

در کمپینگ محل اقامت تعیین نیست و اسباب سفر باید سبک تر باشند تا حمل آن ها ساده تر باشد.

2. مهم ترین تجهیزات برای ایمنی کمپ زنی چه مواردی هستند؟

چراغ خطر، چادر ضخیم و محکم، جعبه یاری های اولیه، نقشه و… از مهم ترین تجهیزات ایمنی برای کمپینگ در طبیعت هستند.

3. برترین منطقه ها ایرانی برای کمپ زنی کدامند؟

جنگل های بکر و سرسبز، اطراف روستاهای زیبا، اطراف کوه هایی مانند دماوند و… برترین محل کمپ زنی در طبیعت در کشور ما هستند.

منبع: الی گشت
انتشار: 22 شهریور 1401 بروزرسانی: 22 شهریور 1401 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1522

به "هر آنچه که باید درباره کمپینگ در طبیعت بدانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه که باید درباره کمپینگ در طبیعت بدانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید