189 کشور دنیا در آرزوی تحقق اهداف توافقنامه پاریس

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، سفرای کشورهای ایتالیا، انگلیس و فرانسه در یادداشتی مشترک شرایط اقلیمی دنیا را نگران کننده اعلام نموده و ابراز امیدواری کردند بعد از 5 سال از زمان انعقاد توافقنامه پاریس، 189 کشور عضو پیروز به تحقق اهداف آن شوند.

189 کشور دنیا در آرزوی تحقق اهداف توافقنامه پاریس

با ما همراه باشید و با تور ارزان فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

در یادداشت مشترکی که جوزپه پرونه سفیر ایتالیا، رابرت مک‌ایر سفیر انگلیس و فیلیپ تیبو سفیر فرانسه روز آدینه در مورد تغییرات اقلیمی دنیا و توافقنامه پاریس منتشر نموده‌اند،‌ آمده است:شرایط کره زمین بحرانی است. وقت آن رسیده که دکمه سبز را فعال کنیم. فرصتی فراهم شده تا نه تنها اقتصاد دنیا را بازسازی بلکه آن را متحول کنیم. این زنگ خطری بود که دبیرکل سازمان ملل، آنتونیو گوترش، اخیرا به صدا در آورد.

تغییرات اقلیمی یک چالش دنیای مشترک است. اینجا در ایران شاهد کمبود آب، نابودی تالاب‌ها، طوفان شن و آلودگی هوا هستیم. در فرانسه افزایش دما، سیل، طوفان های شدید یا آسیب به تنوع زیستی در بعضی نقاط فراسرزمینی رخ داده است.

در ونیز ایتالیا، با سیل‌هایی سهمگینی که پیشتر هرگز اینچنین مکرر رخ نمی دادند روبرو هستیم و انگلیس با آلودگی هوا، سیل و پایین آمدن کیفیت اکوسیستم های دریایی روبرو است.

ایران، علیرغم مشکلاتش در دستیابی به فناوری های جدیدی که یاری می‌نمایند توانایی‌های خود در بهینه سازی مصرف انرژی را ارتقا دهد، اقداماتی را آغاز نموده است. کوشش‌های ایران برای محدود کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای دنیای، به ویژه به وسیله توسعه انرژی های تجدیدپذیر یا سیاست‌های مالی مناسب، تعهد این کشور به این موضوع را نشان می‌دهد.

همچنین مثال‌های مثبتی از همکاری های مبتنی بر قاعده برد-برد با اتحادیه اروپا و نیز سازمان ملل در زمینه احیای تالاب‌ها، مدیریت پایدار جنگل‌ها و به طور کلی حرکت به سوی شهرهای سبزتر وجود دارد.

فرانسه یک سوم از منابع خود در برنامه بازسازی مالی پس از بحران کرونا را به محیط زیست اختصاص خواهد داد. فرانسه همچنین هدف به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا سال 2050 به صورت قانون درآورده است که همان هدف اتحادیه اروپا است.

در ایتالیا، اهداف بلند پروازانه‌ای برای افزایش سهم انواع انرژی های تجدیدپذیر و تعطیلی همه نیروگاه های ذغال سنگ تا سال 2025 در برنامه ملی انرژی و اقلیم این کشور معین شده است. ایتالیا با قدرت از هدف اتحادیه اروپا برای از بین بردن خسارات اقلیمی تا سال 2050 حمایت می نماید، مالی بدون انتشار گازهای گلخانه‌ای.

در انگلیس، نخست وزیر بوریس جانسون اخیرا برنامه‌ای ده قسمتی را برای یک انقلاب صنعتی سبز اعلام نموده که به این کشور امکان می‌دهد تا برنامه ریشه کن کردن سهم خود در تغییرات اقلیمی تا سال 2050 را پیش ببرد.

انگلیس همچنین هدف بلندپروازانه جدیدی را برای کاهش حداقل 68 درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال 2030، بر اساس سطح سال 1990، معین نموده است.

پنج سال پیش، در 12 دسامبر 2015، شاهد به امضا رسیدن توافقنامه ای تاریخی برای مبارزه با تغییرات اقلیمی بودیم که در خاتمه اجلاس COP21در پاریس منعقد شد. توافقنامه پاریس یک هدف جمعی نهایی را معین کرد؛ جلوگیری از افزایش دمای کره زمین بیش از 2 درجه سانتی گراد و کوشش برای محدود کردن آن تا 1.5 درجه سانتی گراد.

این توافقنامه پویا همچنین یک چهارچوب منصفانه معین می‌کرد تا کشورها تشویق شوند و تعهدات خود را هر 5 سال یکبار ارتقاء دهند. این شامل حمایت از کشورهای در حال توسعه می‌شود تا بتوانند تعهدات خود را انجام دهند و توانایی خود برای وفق با تبعات تغییرات اقلیمی افزایش دهند.

پس از پنج سال، طبیعتا همچنان در کوشش برای دستیابی به اهداف توافقنامه هستیم. بر اساس برنامه محیط زیست سازمان ملل، با نرخ فعلی انتشار گازهای گلخانه ای دنیای، افزایش گرمایش زمین در خاتمه قرن حاضر به 4 درجه سانتیگراد خواهد رسید.

این افزایش، در صورت اجرای کامل برنامه های مشارکت معین شده ملی، 3 درجه سانتیگراد خواهد بود. اما طی روزهای آینده شاهد یک مرحله مهم دیگر در کوشش دنیای برای مقابله با این اثرات تغییرات آب و هوایی خواهیم بود.

در 12 دسامبر، اجلاس اقدام تغییرات اقلیمی، به میزبانی مشترک فرانسه، سازمان ملل و انگلیس و با مشارکت شیلی و ایتالیا، برگزار می‌شود که بستری را برای سران کشورها و دولت ها فراهم می‌آورد تا تعهدات جدیدی را در زمینه کاهش خسارات تغییرات اقلیمی، سازگاری با آن و تامین مالی برای مبارزه با آن ارایه نمایند. همچنین تا کنفرانس COP26 در نوامبر 2021 یک سال زمان باقی است، رویدادی که در آن انگلیس و ایتالیا همان کاری را می‌نمایند که فرانسه در 2015 آغاز کرد و شیلی در 2019 ادامه داد، یعنی تشویق کشورها و شرکت های خصوصی برای توافق بر سر اهداف بلند پروازانه تغییرات اقلیمی و تعهد به کوشش برای به صفر رساندن انتشار کربن.

برنامه بلند پروازانه‌ای است اما امیدواریم که تعهدات جدید از آنچه در سال 2015 اعلام شد فراتر فرایند. 12 دسامبر آغاز سالی برای اقدام است، نه فقط صدور اعلامیه.

بسیاری از کشورهای در حال توسعه پیش از این تعهدات بلندپروازانه‌ای را به عهده گرفته اند زیرا تهدید موجود برای مردم خود و دنیا را به وضوح می بینند. اما مطمئنا اقتصادهای پیشرفته مسوولیت سنگینی بر دوش دارند و باید جدی عمل نمایند. به همین دلیل است که ما ایران را تشویق می‌کنیم تا تعهدات خود مربوط به مسایل اقلیمی را بلند پروازانه تر آنالیز کند و به ما و 189 کشور دنیا که توافقنامه پاریس را تصویب نموده‌اند، بپیوندد. فقط هفت کشور هنوز آن را تصویب ننموده‌اند.

همه ما باید کوشش کنیم تا با تبعات قابل مشاهده تغییرات اقلیمی در سراسر دنیا مقابله کنیم و سیاره مان را سبزتر کنیم. تنها با همکاری با یکدیگر است که می توانیم آینده‌ای عاری از کربن و راسخ در برابر تغییرات اقلیمی ایجاد کنیم، کاری که برای سیاره، فرزندان، نوه ها و نسل های بعدی ما لازم است. این وظیفه ماست که جلوی تغییرات اقلیمی را بگیریم. زمانی برای از دست دادن وجود ندارد.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 22 آذر 1399 بروزرسانی: 22 آذر 1399 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 697

به "189 کشور دنیا در آرزوی تحقق اهداف توافقنامه پاریس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "189 کشور دنیا در آرزوی تحقق اهداف توافقنامه پاریس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید