پیکر محمدرضا باطنی به خاک سپرده شد

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، پیکر محمدرضا باطنی در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

پیکر محمدرضا باطنی به خاک سپرده شد

به گزارش خبرنگاران، مراسم تشییع پیکر این چهره مطرح زبان شناسی، فرهنگ نویس و مترجم ظهر امروز (شنبه، 25 اردیبهشت ماه) بدون اعلام عمومی و با حضور خانواده اش در بهشت زهرای تهران برگزار گردید.

پیکر باطنی در قطعه 49، ردیف 139، شماره 58 به خاک سپرده شده است. او در زمان حیاتش وصیت نموده بود تا در قطعه هنرمندان یا نام آوران به خاک سپرده نشود.

محمدرضا باطنی متولد سال 1313 در اصفهان بود که 21 اردیبهشت ماه پس از مدتی تحمل بیماری در 87 سالگی از جهان رفت.

او پس از خاتمه دوره دبیرستان به عنوان معلم در آموزش و پرورش استخدام شد. باطنی پس از دریافت دیپلم ادبی وارد دانشسرای عالی شد و در سال 1339 از رشته زبان و ادبیات انگلیسی فارغ التحصیل شد. او در سال 1340 به انگلستان رفت و از دانشگاه لیدز فوق لیسانس زبان شناسی گرفت و با دفاع از رساله ای که بنا بود از آن در لندن دفاع کند، در دوره تازه تاسیس دکتری زبان شناسی دانشگاه تهران، در خردادماه 1346 دکتری زبان شناسی همگانی و زبان های باستانی دریافت کرد. پس از آن در مهرماه 1346 به عنوان استادیار زبان شناسی در گروه زبان شناسی دانشگاه تهران شروع به کار کرد. او در سال 1360 و پس از انقلاب فرهنگی با بازنشستگی از دانشگاه روبرو شد.

از آثار باطنی در حوزه زبان شناسی می توان به توصیف ساختمان دستوری زبان فارسی، مسائل زبان شناسی نوین، نگاهی تازه به دستور زبان، چهار گفتار درباره زبان، درباره زبان، زبان و تفکر، پیرامون زبان و زبان شناسی و ... اشاره نمود. از آثارش در زمینه ترجمه نیز زبان و زبان شناسی رابرت هال، زبان شناسی جدید مانفرد بی یرویش، درآمدی بر فلسفه بوخینسکی، دانشنامه مصور، مغز و رفتار فرانک کمپ بل، خواب یان اوزوالد، ساخت و کار ذهن بلیک مور، انسان به روایت زیست شناسی و ... هستند. فرهنگ ها نیز بخش دیگری از تالیفات او هستند. فرهنگ معاصر پویا: اصطلاحات و عبارات رایج فارسی (فارسی - انگلیسی) تالیف باطنی توانست عنوان برگزیده سی و دومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی را در سال 93 به خود اختصاص دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 خرداد 1400 بروزرسانی: 17 خرداد 1400 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1029

به "پیکر محمدرضا باطنی به خاک سپرده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیکر محمدرضا باطنی به خاک سپرده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید