نگاهی به کاربرد پزشکی یلانگ یلانگ

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، Cananga odorata (Lam.) Hook. f. & Th. درختچه ای است که تا ارتفاع 4 متر رشد می نماید. پوست آن خاکستری رنگ و صاف است. برگ ها یک تکه، یک در میان، بدون گوشواره،

نگاهی به کاربرد پزشکی یلانگ یلانگ

نویسندگان: کوهویی لینگ، چوا تانگ کیان، تان چای هون

مترجمان: دکتر حسین حسین زاده، دکتر محسن ایمن شهیدی، دکتر رامین رضایی

نام علمی (خانواده):

Cananga odorata (Lam.) Hook. f. & Th. (Annonaceae)

نام انگلیسی:

Kenanga, Ylang-Ylang

نام فارسی:

یلانگ یلانگ

تعیینات:

Cananga odorata (Lam.) Hook. f. & Th. درختچه ای است که تا ارتفاع 4 متر رشد می نماید. پوست آن خاکستری رنگ و صاف است. برگ ها یک تکه، یک در میان، بدون گوشواره، مستطیل تا بیضوی متقارن، بزرگ، 3-6/5 در 8/5-29 سانتی متر، با رگبرگ های برجسته هستند. این گیاه در درمان آسم، مالاریا، تب، وبا، حصبه، جرب، درماتیت و زخم به کار می رود. از دانه های گیاه برای درمان بیماری های معده و تب و در اندونزی، از پوست گیاه برای جرب استفاده می گردد. گل ها خوشبو، در داخل سنبله و بر روی شاخه های پیرتر قرار دارند. میوه پس از رسیدن سیاه رنگ می گردد و دارای تعداد زیادی دانه در دو ردیف است.

منشأ:

منشأ آن مربوط به اندونزی، مالزی و منطقه ها گرمسیری استرالیا است.

ترکیبات شیمیایی:

استوژنین، آپورفین، لیریودنین، کانانگون، آلفا - هومولن، بتا - کوببن، ژرماسرن D، کانانودین، گاما - اودسمول و ترکیبات دیگر. (3، 5-7)

کاربرد در طب سنتی:

این گیاه در درمان آسم، مالاریا، تب، وبا، حصبه، جرب، درماتیت و زخم به کار می رود. از دانه های گیاه برای درمان بیماری های معده و تب و در اندونزی، از پوست گیاه برای جرب استفاده می گردد. در مالزی، گل های تازه به صورت خمیر برای آسم بر روی سینه مالیده شده و بعلاوه در درمان مالاریا به کار می رود. در جزایر سلیمان، خمیر حاصل از گل های تازه بر روی کورک استفاده می گردد و در هند، روغن های فرار حاصل از گل، مرهمی برای سردرد، چشم درد و نقرس می باشد.

بیشتر بخوانید: آسم و درمان آن

آثار دارویی:

ضد باکتری، ضد قارچ، ضد فشار خون، آنتی اکسیدان، ضد نئوپلازی، و ضد تک یاخته

مسمومیت زایی:

تجویز خوراکی عصاره 50 درصد اتانولی پوست ریشه با دوز 1 g/kg به مدت 60 روز به موش های صحرایی نر نژاد آلبینو منجر به کاهش تحرک اسپرم ها در لوله های اپیدیدیمی، کاهش تعداد اسپرم ها و ناهنجاری های ریخت شناسی در اسپرم ها شده است. با این حال در حد دریافت معمول و رایج، به اسم ماده غذایی (0/0001 mg/kg در روز) غیرسمی است. اگرچه در مواردی گزارش شده که روغن یلانگ یلانگ باعث واکنش هایی چون حساسیت پوستی در حیوانات و انسان شده است، ولی تعیین نیست که کدام ترکیب (یا ترکیبات) موجود در روغن فرار باعث این واکنش می گردد.

پی نوشت:

برای مشاهده پی نوشت های این کتاب به منبع مقاله مراجعه گردد.

منبع مقاله :

لینگ، کوهویی - تانگ کیان، چوا - چای هون، تان؛ (1392)، راهنمای گیاهان دارویی: مصور و با رویکرد علمی و دارویی، مترجمان: حسین حسین زاده - محسن ایمن شهیدی، رامین رضایی، مشهد: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی، چاپ اول.

منبع: راسخون
انتشار: 7 آبان 1400 بروزرسانی: 7 آبان 1400 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1228

به "نگاهی به کاربرد پزشکی یلانگ یلانگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به کاربرد پزشکی یلانگ یلانگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید