موانع پیش روی بایدن برای ترمیم روابط آمریکا با هم پیمانانش

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، همپیمانان آمریکا بعد از تجربه چند سال تحقیر از جانب دولت دونالد ترامپ و مشاهده خروج این دولت از توافقات بین المللی حالا از نزدیک برگزاری کنوانسیون حزب دموکرات را به جهت دریافت سیگنالهای مربوط به برنامه های جو بایدن برای بازیابی روابط از دست رفته دنبال می کنند.

موانع پیش روی بایدن برای ترمیم روابط آمریکا با هم پیمانانش

به نقل از پایگاه هیل، جو بایدن و مشاوران کمپین انتخاباتی اش و همچنین پیش نویس دستور کار 2020 حزب دموکرات متعهد به بازسازی روابط آمریکا و لغو یا بازبینی اقدامات اجرا شده از سوی دولت ترامپ همچون خارج ساختن سربازان آمریکایی از آلمان و خارج شدن از توافق هسته ای با ایران به رغم تداوم حمایت دیگر هم پیمانان آمریکا از این توافق شده اند.

بایدن بر خلاف شرایط چهارسال پیش ترامپ یک کمیت شناخته شده برای همپیمانان آمریکا به شمار می آید که سابقه کار به عنوان معاون رئیس جمهور سابق را داشته و قبل از آن هم سناتور عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا بوده و این سابقه عامل اطمینان بخشی برای این کشورها است.

اما کارشناسان هشدار می دهند که بایدن بعد از دور چهار ساله ریاست جمهوری ترامپ به سادگی نخواهد توانست به شرایط که قبل از 2016 موجود بود، برگردد.

مارک سیماکوفسکی، یک مقام سابق پنتاگون در زمان دولت باراک اوباما که هم اکنون عضو اندیشکده شورای آتلانتیک است، اظهار کرد: معمولا همپیمانان، شرکا و دشمنان آمریکا کمپینهای انتخاباتی را بسیار نزدیک دنبال می کنند تا هر گونه سرنخی درباره این که دولت بالقوه آنها چه موضعی در قبال مجموعه ای از مسائل دارد، دریافت کنند.

او گفت: قرار نیست بایدن بتواند به سادگی زدن یک دکمه یک شبه روابط را بهبود اساسی دهد. آسیبی باورنکردنی به روابط ترانس آتلانتیک وارد شده است.

آنتونی بلینکن، یک مشاور سیاست خارجی کمپین بایدن و از مقامهای سابق وزارت خارجه آمریکا ماه جاری میلادی طی شرکت به صورت اینترنتی در مجمع امنیتی آسپن اظهار کرد: از نظر من یکی از عمیق ترین تراژدی های چند سال گذشته بی احترامی به همپیمانان و شرکای نزدیکمان و به جایش در آغوش دریافت مستبدان سراسر جهان بوده است.

بلینکن گفت، بایدن با همپیمانان آمریکا همکاری خواهد کرد تا توافق هسته ای با ایران را تقویت و طولانی تر کند. او استدلال کرد که دولت ترامپ می توانست با تداوم باقی ماندن در این توافق به هدفش در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران برسد و جبهه ای متحد با همپیمانانمان را ارائه دهد.

بلینکن همچنین اقدام ترامپ در خارج ساختن هزاران سرباز آمریکایی از آلمان را بخشی از یک جریان ادامه دار طولانی مدت اقداماتی که ائتلاف ناتو را تضعیف ساخته خواند و به گفته وی ترامپ با ناتو همچون یک باند تبهکار محافظت کننده رفتار می کند.

وی اضافه کرد: تعامل با چین از موضع قدرت نیز نیازمند سرمایه گذاری مجدد در ائتلاف های ما است.

خود بایدن در مقاله ای در نشریه فارن افرز در ابتدای سال جاری میلادی نوشت که گامهایی فوری را برای احیای دموکراسی و ائتلافهای آمریکا در صورت رسیدن به ریاست جمهوری اتخاذ خواهد کرد.

مایکل اوهانلون، یک عضو ارشد متخصص سیاست خارجی در انستیتوی بروکینگز اظهار کرد، هر چند که همپیمانان زیادی به کنوانسیون (حزب دموکرات) چشم دوخته اند اما واجب است که بایدن بیش از حد روی مخاطبان خارجی در تلاشش برای کسب آرای آمریکایی ها تمرکز نکند.

اوهانلون ادامه داد، حوزه هایی هستند که در قبال آنها بایدن می تواند و باید نسبت به ترامپ متفاوت عمل کند.

اوهانلون در یک ایمیل نوشت: بایدن باید درباره ائتلافها تنها این گونه صحبت کند که تقویت کردن و به کارگیری آنها می تواند به آمریکایی ها یاری کند. دو مورد ملموسی که در آنها همکاری و هماهنگی ما با همپیمانانمان می توانست یاری دهند باشد اما ترامپ در قبالش شکست خورد برنامه های هسته ای ایران و کره شمالی هستند.

ترامپ علاوه بر ناتو همچنین همپیمانی همچون کره جنوبی را هم با طرح مطالباتی همچون افزایش چشمگیر پول پرداختی از سوی سئول برای استقرار سربازان آمریکایی در خاکش منزجر ساخته است.

سیماکوفسکی، عضو شورای آتلانتیک اظهار کرد، انتظار دارد بایدن همچنان همپیمانان آمریکا را به جهت افزایش سهم پول پرداختی برای امور نظامی و دفاعی تحت فشار قرار دهد. با این حال او خاطر نشان کرد، فرق رویکرد بایدن با ترامپ این است که بایدن دیپلماسی را با ظرافت، همراه با انسجام و مداومت خیلی بیشتر در پیش خواهد گرفت.

او گفت: من فکر می کنم بایدن قرار نیست به دنبال با مشت کوبیدن به صورت اروپایی ها برای دستیابی به هدف در ضمنً تلاش برای جلب همکاری های آنها در قبال مقابله با چین باشد. شما نمی توانید هر دو هدف را به نحوی که منافع آمریکا را حفظ کند اینگونه به دست بیاورید.

تجارب همپیمانان آمریکا با دولت ترامپ باعث ایجاد یک بی اعتمادی به آمریکا شده که به گفته هدر کانلی، مدیر برنامه اروپا در مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی، ترمیمش سخت است.

او گفت، بایدن برای رفع این بی اعتمادی باید با رهبری کردن یک گفتگوی فراگیر با کنگره و مردم آمریکا درباره نقش آمریکا در جهان سیاستهایی پایدار را بسازد. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 14 مهر 1399 بروزرسانی: 14 مهر 1399 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 554

به "موانع پیش روی بایدن برای ترمیم روابط آمریکا با هم پیمانانش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موانع پیش روی بایدن برای ترمیم روابط آمریکا با هم پیمانانش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید