مرغ مقرون به صرفه شد، تامین 70 درصد مرغ تهران از استان های همجوار

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: با افزایش عرضه مرغ گرم با نرخ مصوب در میادین، قیمت این محصول در بازار کاهش یافته است.

مرغ مقرون به صرفه شد، تامین 70 درصد مرغ تهران از استان های همجوار

محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه مالی خبرنگاران، از کاهش قیمت مرغ در بازار اطلاع داد و گفت: با افزایش عرضه مرغ با نرخ مصوب در میادین، قیمت هر کیلو مرغ در خرده فروشی ها به 28 تا 30 هزار تومان رسیده است.

وی با اشاره به استمرار فرایند کاهش قیمت مرغ تا اواسط آبان در بازار اضافه نمود: از اواسط آبان با تغییر قیمت های جهانی نهاده دام و طیور این احتمال وجود دارد که قیمت در بازار افزایش یابد.

یوسفی از کاهش قیمت جوجه یکروزه در بازار اطلاع داد و گفت: نرخ کنونی هر قطعه جوجه یکروزه به 8 هزار تومان رسیده است که در جلسه اخیر با فراورینمایندگان جوجه قرار شد هر قطعه جوجه با نرخ مناسب تری در بازار قرار گیرد.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با اشاره به اینکه نرخ مصوب مرغ پاسخگوی هزینه های فراوری نیست، بیان نمود: با توجه به نواقص سامانه بازارگاه و تاخیر در ارسال نهاده دامی، مواد اولیه همانند دان بصورت 100 درصد با نرخ مصوب تامین نمی گردد که با این وجود مرغدار چاره ای جز تامین از بازار آزاد ندارد که این امر هزینه فراوری را بشدت افزایش می دهد.

وی از افزایش سرانه مصرف مرغ اطلاع داد و گفت: با توجه به گرانی سایر محصولات پروتئینی و اثر کالای جایگزین، مصرف مرغ بشدت افزایش یافته است که در نهایت به سبب نامتوازنی عرضه و تقاضا، با کمبود کالا در سطح بازار روبرو شده ایم.

یوسفی با اشاره به اینکه 25 تا 30 درصد مرغ مورد احتیاج تهران در داخل استان فراوری می گردد، بیان نمود: 70 درصد مرغ مورد احتیاج باید از سایر استان ها تامین گردد که استانداران برای کنترل قیمت در استان خود، اجازه نمی دهند مرغ به تهران بیاید که همین امر منجر به نوسان قیمت در بازار می گردد.

وی با اشاره به اینکه قیمت های دستوری پاسخگو نیست، گفت: زمانیکه قیمت دستوری است، از ابتدای خط فراوری تا توزیع بدست مصرف نماینده باید برمبنای نرخ مصوب باشد.

به گفته یوسفی، قیمت مصوبی که مسئولان پشت میز تعریف می نمایند، صرفه مالی ندارد چرا که مرغداران صدها قلم کالا را 50 درصد بالاتر از قیمت مصوب خریداری می نمایند که با این امکان استمرار فراوری با نرخ مصوب وجود ندارد. از این رو اگر مسئولان خواستار قیمت گذاری دستوری هستند، دان، جوجه و حمل و نقل باید منطقی قیمت گذاری گردد.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه قیمت مرغ باید تابع عرضه و تقاضا باشد، گفت: با افزایش فراوری و برنامه ریزی مدون، کسی بدنبال تخلف نیست. اما تا زمانیکه قیمت در بازار مرغ 2 نرخی باشد، تخلف در کنار آن از راستا جوجه کشی، تخم مرغ نطفه دار تا عرضه بدست مصرف نماینده وجود دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به افزایش مصرف مرغ نسبت به 2 سال قبل ناشی از گرانی سایر اقلام پروتئینی، وزارت جهاد به وسیله واردات تخم مرغ نطفه دار در پی جبران کمبود جوجه نسبت به مصرف دان است که امیدواریم در آینده شرایط به نفع مصرف نمایندگان بهبود یابد.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در خاتمه توضیح داد: در استان تهران مشکل اصلی کمبود عرضه در تعطیلات است که مرغ از سایر استان ها باید وارد تهران گردد به طوریکه اگر استانداران همجوار در عرضه مرغ مازاد با استان تهران همکاری نمایند، کمبودی در عرضه نخواهیم داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 مهر 1400 بروزرسانی: 21 مهر 1400 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1209

به "مرغ مقرون به صرفه شد، تامین 70 درصد مرغ تهران از استان های همجوار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرغ مقرون به صرفه شد، تامین 70 درصد مرغ تهران از استان های همجوار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید