فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش؛ در یک قدمی مصرف کننده

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش به عنوان یک شرکت که به بخش خصوصی تعلق دارد با بیش از 2300 شعبه در سراسر کشور و حدود 1200 فرانچایز (نمایندگی) بزرگ­ترین و پرفروش ترین شرکت در صنعت خرده فروشی ایران بوده و بیشترین تعداد فرانچایز در این صنعت به این مجموعه مجرب تعلق دارد. مجتبی فرقانی، مدیر فرانچایز و توسعه فروشگاه ­های زنجیره ای افق کوروش به شرح و تشریح فعالیت­ها و برنامه ­های این مجموعه پرداخت و شرایط همکاری افرادی که قصد راه اندازی فروشگاه فرانچایز این مجموعه را دارند تشریح کرد.

فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش؛ در یک قدمی مصرف کننده

بدون شک اطمینان از کیفیت و مرغوبیت کالاها، اعمال نظارت و سیاست گذاری مداوم و مستمر توزیع، کاهش هزینه های خرید، حذف واسطه گری، انتقال سریع کالاها از چرخه فراوری به چرخه مصرف، صرفه جویی در وقت و انرژی شهروندان، تنظیم بهینه و هدفمند بازار و ارتقای امنیت شبکه توزیع، از مزایای ایجاد و راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای و نیز توسعه و بهینه­سازی شبکه های توزیع است.

مجموعه این عوامل موجب شده است تا فروشگاه ­های زنجیره­ای در سراسر کشور با استقبال مردم روبرو شوند. با این حال همواره این دغدغه برای فروشگاه­های زنجیره­ای و هموطنان عزیز وجود دارد که عموما دسترسی به این فروشگاه­ها زمان­بر است.

فروشگاه­ های زنجیره­ای افق کوروش به عنوان بزرگ­ترین فروشگاه زنجیره­ای کشور، طی 3 سال گذشته با هدف نزدیک­تر شدن هرچه بیشتر به مشتریان خود و پاسخگویی به احتیاجهای آن­ها درکنار افزایش شعب متعلق به خود، اقدام به اعطای نمایندگی (فرانچایز) نیز نموده است.

به همین دلیل و برای اطلاع ­رسانی بیشتر مردم شریف ایران، گفتگویی با مجتبی فرقانی، مدیر فرانچایز و توسعه فروشگاه­های زنجیره ­ای افق کوروش انجام شد تا به طور دقیق­تر تشریح فعالیت­ها و برنامه ­های افق کوروش در این راستا مورد آنالیز قرار گرفته و شرایط همکاری افرادی که قصد دریافت نمایندگی دارند، تشریح گردد.

برای شروع به تعریف فرانچایز بپردازیم و اینکه مدل عملکردی آن به چه شکل است؟

فرانچایز به زبان ساده همان نمایندگی است. افراد به عنوان شریک تجاری با شرکت همکاری می­نمایند و دو طرف با تعامل سازنده به اداره فروشگاه می پردازند. مواردی از قبیل اجاره محل، استخدام پرسنل (پس از طی دوره­های آموزش تئوریک و کارآموزی) و هزینه های جاری فروشگاه به عهده نماینده بوده و تأمین کالا، آموزش پرسنل، پشتیبانی، تبلیغات سراسری و ... بر عهده شرکت است. در نهایت متناسب با فروشی که نماینده های ما دارند در ماه درصدی از فروش را به عنوان حق العمل دریافت می نمایند.

افق کوروش به عنوان یک مجموعه خصوصی از چه سالی به حوزه فرانچایز ورود کرد؟

اولین فرانچایز افق کوروش در اردیبهشت سال 96 راه اندازی شد. در سال 96 جمعاً 66 فرانچایز تأسیس شد. رضایت فرانچایزهای مجموعه و مزایای متعدد آن برای فرانچایز گیرندگان (نماینده ­ها) منجر به استقبال روزافزون متقاضیان شد به طوری که اکنون به 1202 فرانچایز رسیده­ ایم که تقریبا معادل یک دوم کل فروشگاه های ما می گردد. در امسال ماهانه بالغ بر 3000 درخواست اخذ نمایندگی در وبسایت شرکت ثبت شده است که این درخواست­ ها توسط تیم مجرب توسعه گلچین می­گردد.

دلیل اینکه افق کوروش به سمت راه اندازی فرانچایز رفت چه بود؟

نگاه مجموعه افق کوروش همواره به این صورت بوده که در کنار خدمت رسانی به عموم مردم و ارائه کالا با بهترین کیفیت و بهترین قیمت، به اقشار مختلف جامعه خدمت نموده و تا جایی که ممکن است، عموم مردم را در سود خود شریک کند. اعطای نمایندگی و همچنین عرضه سهام افق کوروش در بورس، هر دو در این راستا و با هدف سهیم نمودن مردم در کسب و کار افق کوروش صورت پذیرفته است. در امسال بالغ بر 90 درصد توسعه شعب در قالب فرانچایز می­باشد.

در فضای بین المللی و داخلی کدام نمونه ها هستند که به سمت فرانچایز حرکت کردند؟

در دنیا شرکت های مختلفی توسعه خود را با نگاه ویژه بر فرانچایز پیش می­برند حتی در عرصه بین ­المللی، که از برترینها با ده ها هزار شعبه فرانچایز در کشورهای مختلف می­توان McDonalds و 7-Eleven را نام برد. در زمینه توسعه فرانچایز 7-Eleven با بیش از شصت هزار فرانچایز در هفده کشور، پیشروترین شرکت در صنعت خرده فروشی است.

نمونه های مشابه در ایران کدام مجموعه ها هستند؟

فروشگاه رفاه یکی از نمونه هایی است که پس از افق کوروش به این سَمت رفت. وین مارکت هم به تازگی این کار را شروع نموده که زیرمجموعه فروشگاه رفاه محسوب می گردد. شرکت های دیگری مانند هفت نیز به تازگی در این حوزه فعال شده­اند. در حال حاضر تعداد فرانچایزهای افق کوروش از تعداد کل شعب هر یک از فروشگاه های زنجیره ای دیگر بیشتر است. بر اساس گزارشات IMI-100 سازمان مدیریت صنعتی، افق کوروش در سه سال اخیر همواره شرکتی پیشرو بوده و با اقتدار خاصی بر فراز قله صنعت خرده فروشی کشور می درخشد.

فرایند اخذ مجوز فرانچایز افق کوروش و شرایط آن چگونه است؟

افراد متقاضی به وسیله وب سایت افق کوروش (https://www.okcs.com/franchise) درخواست خود را ثبت نموده و کارشناسان ما در بازه زمانی یک هفته ای تقاضای آنها را آنالیز می نمایند. ملک پیشنهادی از منظر محل ملک، فاصله با سایر شعب، تراکم جمعیتی و متراژ (حداقل 100 متر فضای خالص فروش در طبقه همکف به علاوه 20 متر فضای انبارش کالا) آنالیز شده و در صورت احزار شرایط اولیه، امور اداری مربوطه شروع می­گردد؛ اولین کار ارائه اسناد و مدارک مورد احتیاج از جمله وثیقه است. در مرحله بعد متقاضی باید پرسنل خود را معرفی کند، پس از ارزیابی و تأیید پرسنل توسط منابع انسانی شرکت، این افراد آموزش های تئوری را فرا می گیرند و سپس برای طی دوره کارآموزی عملی دو هفته­ای به شعب معرفی می­شوند. به طور موازی فرایند اخذ تسهیلات و تجهیز فروشگاه صورت گرفته و پس از تایید پرسنل آموزش دیده و انجام امور تبلیغاتی، فروشگاه افتتاح می­گردد. در صورت همراهی متقاضی کل فرایندهای مذکور طی مدت یک ماه انجام خواهد شد.

تسهیلاتی که ارائه می گردد به چه صورت است؟

در حال حاضر تسهیلات بدون بهره تا سقف هشتصد میلیون تومان جهت تجهیز و راه اندازی فروشگاه فرانچایز ارایه می­گردد که بازپرداخت آن طی مدت پنج سال صورت می­پذیرد. شایان ذکر است عمده تسهیلات به خرید تجهیزات فروشگاه اختصاص می یابد که توسط شرکت مستقیما به تامین نماینده پرداخت می­گردد و در مواردی که مبلغ کل تجهیزات بیشتر از مبلغ تسهیلات نباشد مابه ­التفاوت به عنوان کمک هزینه تامین هزینه ­های نصب تابلو، ودیعه ملک و از این دست پرداخت می­ گردد.

این تسهیلات در تمام شهرستان­ها یکسان است؟

بله، در کل کشور یکسان است.

همزمانی تغییر قانون متراژ در اتحادیه با تمرکز افق کوروش بر موضوع فرانچایز منجر به ایجاد شائبه ­هایی شده است. در این رابطه شرح دهید، آیا پس از این تغییرات بر فرانچایز متمرکز شدید؟

این قانون اخیرا تغییر نموده است ولی ما توسعه شعب فرانچایز را از سال 96 شروع کردیم و در انتهای سال 98، 830 فرانچایز فعال داشتیم.

در کل یکی از مزایای اصلی مدل فرانچایز، انگیزه بالاتر فرانچایزگ یرنده به نسبت پرسنل استخدامی شرکت­ها در جهت رشد فروش و بهره ­وری است که البته احتیاجمند مدیریت صحیح شرایط توسط شرکت فرانچایزدهنده است. با توجه به تخصص و تجربه بسیار عالی تیم افق کوروش در سایه رهبری مدبرانه مدیریت ارشد مجموعه، فرایندهای مربوطه به خوبی طراحی و مدیریت شده و همین امر دلیل اصلی استقبال گسترده از اعطای نمایندگی یا فرانچایز افق کوروش می­باشد که همواره یک شراکت برد-برد برای طرفین بوده است.

فرایند تامین و لجستیک برای شعب فرانچایز چگونه است؟

کالا به صورت امانی و متناسب با متراژ و ظرفیت هر شعبه در اختیار فروشگاه­ های فرانچایز قرار می­گیرد. تامین کالاها در فروشگاه به صورت سیستماتیک براساس بروز ترین مدل­های کنترل موجودی صورت می­پذیرد. افق کوروش با حدود 100هزار متر مربع فضای انبارش و ناوگان حمل و نقل متشکل از 600 دستگاه کامیونت، کامیون و تریلی، روزانه 6هزار تن کالا، از انبارهای خود به فروشگاه­ های سراسر کشور ارسال می­نماید.

آیا تامین کالای شعب فرانچایز و سایر شعب یکسان است؟

از دید مشتری اگر بخواهیم به فروشگاه­ های مجموعه نگاه کنیم هیچ تفاوتی میان شعب اجاره­ای و فرانچایز نیست؛ از نظر تجهیزات و چیدمان، تنوع کالایی، قیمت­ها و تخفیفات و ...

فرایند نظارت بر فرانچایزها با شعب دیگر متفاوت است؟

خیر. این فرایند کاملا مشابه است و تیم­های فروش در کل کشور، اداره فروشگاه­ها را کنترل می­نمایند. جهت رعایت هرچه بیشتر استانداردهای شرکت که در راستای افزایش کیفیت خدمت­رسانی به مشتریان عزیز است، به صورت مستمر تیم­های بازرسی حضوری و کنترل دوربین ­ها نظارت مستمر بر کلیه شعب را بر عهده دارند و علاوه بر آن گزارشات دریافتی از مشتریان نیز ما را در این امر کمک می­دهد.

آیا فرانچایز گیرنده ­ها این امکان را دارند در کنار اقلامی که از افق کوروش می­گیرند، اقلام دیگری را هم به فروش برسانند؟

به صورت عمومی این کار امکان پذیر نیست ولی اگر متراژ فروشگاه مناسب باشد، در صورت صلاحدید معاونت اجرایی منطقه، می­توانند در فروشگاه غرفه دایر نمایند که البته نظارت ویژه­ای بر اقلام غرفه و اداره آن توسط شرکت انجام می­گردد.

آیا تخفیف­ها در فروشگاه افق کوروش به صورت همزمان در تمام فروشگاه ­ها اعمال می­گردد؟

تخفیف های ما عمدتا به صورت سراسری است و بندرت در روزهای خاص ممکن است پروموشن­ های محلی وجود داشته باشد. به عنوان مثال ممکن است در استان ایلام تمام شعب پروموشن خاصی داشته باشند ولی آن تخفیفات خاص در همان روز در استان هرمزگان وجود نداشته باشد و یا برعکس. قریب به اتفاق تخفیف­ها و قیمت­ گذاری­ ها یکسان و سراسری است.

درصدی که فرانچایز گیرنده ­ها از فروش دریافت می نمایند به چه صورت است؟

این مسئله بیشتر به ترکیب فروش یا سبد خرید مشتریان فروشگاه بستگی دارد. همانطور که کالاها ممکن است درصد تخفیف های متفاوتی داشته باشند، سودآوری کالاها نیز با یکدیگر متفاوت است.

به این نکته هم باید اشاره کنم، فرانچایز گیرنده های ما با خیالی آسوده می دانند با یک شرکت بورسی و معتبر که زیر مجموعه گروه صنعتی گلرنگ، بزرگترین هلدینگ خصوصی کشور است، همکاری می­نمایند. کما اینکه در حال حاضر بسکمک از فرانچایزهای ما چند شعبه دارند و همچنان در پی افتتاح شعب بیشتر هستند.

منبع: فرارو
انتشار: 1 اسفند 1399 بروزرسانی: 1 اسفند 1399 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 831

به "فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش؛ در یک قدمی مصرف کننده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش؛ در یک قدمی مصرف کننده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید