فلسفه وجودی جشنواره ها مشارکت اقشار مختلف هنرمندان است

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، ایرنا/ براساس سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فلسفه وجودی جشنواره ها مشارکت اقشار مختلف هنرمندان است.

فلسفه وجودی جشنواره ها مشارکت اقشار مختلف هنرمندان است

محمد مهدی اسماعیلی در حاشیه بازدید از چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی با تشریح فرایند بازدید از این رویداد بزرگ هنری گفت: خوشبختانه در نوع، حجم و تعداد آثار ارائه شده در این دوره جشنواره شاهد رشد کمی و کیفی آثار هستیم که مورد استقبال چشمگیر مخاطبان قرار گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از برنامه های مهم ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم توجه ویژه به هنرهای تجسمی بود، گفت: در این راستا نشست جمعی و فردی با بزرگان و پیشکسوتان حوزه هنرهای تجسمی در تهران و شهرستان ها برگزار کردیم در این دیدارها که آخرین بار با اعضای دبیرخانه و ستاد برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر انجام شد کوشش کردم ضمن مصاحبه با آنها از نزدیک در جریان امور، بعلاوه مسائل و مسائل و درخواست این عزیزان قرار بگیرم.

رئیس شورای هنر با بیان اینکه با توجه به تاکیدات قبلی قرار براین بود که سال جاری در آثار و کارهای ارائه شده از لحاظ کمی و کیفی شاهد رشد و ارتقا باشیم تا در عین حال کارها متضمن گزاره های اصلی که احساس در هنر متعهد در این بخش مشاهده شود، توضیح داد: خوشبختانه در این دوره جشنواره هنرهای تجسمی در آثار ارائه شده مقوله هایی مانند امید، ایثار، توجه به مسائل عمومی و اجتماعی کشور در این فرصت هنرمندان کارهای خوب که دارای ارزش هنری بالا است، ارائه نموده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود حمایت از اقتصاد هنر را از مهمترین اهداف وزارت فرهنگ در این دوره جشنواره هنرهای تجسمی بیان کرد و گفت: کوشش ما این است تا در مجموع دستگاه ها، معاونت ها و بخشهای مختلف زنجیره ای از حوزه فراوری تا عرضه را تشکیل دهیم به این منظور در عرصه داخلی و خارج کشور با جدیت از توسعه اقتصاد هنر پشتیبانی و حمایت خواهیم کرد.

به گفته اسماعیلی، معرفی هرچه بیشتر هنر هنرمندان ایرانی به دیگران بگونه ای که درکنار زحمات و اجر معنوی که از فعالیت ها حاصل می شود؛ فضای مالی و معیشتی هم برای آنها فراهم شود تا گشایش بهتر و بیشتری را در زندگی هنرمندان ببینیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی مبنی بر فروش آثار همزمان با برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی گفت: اینجا محل برگزاری جشنواره است و فروش آثار نداریم اما پس از جشنواره علاقمندان و مخاطبان می توانند آثار مدنظر خود را با هماهنگی با هنرمندان خریداری نمایند.

اسماعیلی در ادامه درباره معرفی آثار هنرهای تجسمی هنرمندان ایرانی به خارج از کشور هم گفت: در حال حاضر80 رایزنی فرهنگی در خارج کشور داریم که ظرفیت بزرگی است که در دوره تازه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان تکلیف اصلی از آنها خواسته ام به این حوزه نه به صورت جانبی، نمایشی و تزیینی بلکه معرفی آثار هنرمندان ایرانی به جهانیان را در برنامه های اصلی و کار مهم و هدف اصلی خودشان قرار دهند از این رو تاکید شده که معاونت امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هر دو کوشش نمایند در حوزه منطقه جغرافیای فارسی زبان ها و دیگران که این آثار مورد استقبال هستند را فراهم کنیم.

اسماعیلی پیرامون اینکه فلسفه وجودی جشنواره ها مشارکت اقشار مختلف هنرمندان است، گفت: در داخل کشور هم باید این فضا تقویت شود از این رو در حین بازدید به معاونت توسعه مدیریت و منابع تاکید نمودم بودجه خوبی برای خرید آثار ارائه شده در این نمایشگاه و جشنواره پس از معین ارزش هنری آثار در نظر گرفته شده، خودمان پیش قدم خرید شویم تا این موضوع را به صورت فرهنگ در کشور رایج کنیم که مجموعه دستگاه های اداری، دولتی و حاکمیتی یکی از سر فصل های اصلی آنها خرید آثار هنری برجسته فاخر باشد.

عضو کابینه دولت سیزدهم در عین حال تاکید نمود: موضوع خرید آثار هنری به وسیله مجموعه دستگاه های اداری، دولتی و حاکمیتی را نیز در سطح دولت پیگیری خواهم کرد.

اسماعیلی در ادامه در پاسخ به خبرنگاری درباره متفاوت بودن آثار گفت: حتما آثار ارائه شده جشنواره در یک سطح نیست اگر اینطور بود که داوری، انتخاب و رقابت بوجود نمی آمد. از این رو این تفاوتهای آثار ارائه شده است که جشنواره ها را ایجاد می نماید. به گفته وی، قطعا تشخیص اینگونه تفاوت ها کار اهالی هنر است لذا از همکاران و اساتید هنرهای تجسمی دریافت کردم که در این دوره جشنواره شاهد یک ارتقا و رشد خوبی در آثار ارائه شده هستیم.

رئیس شورای هنر درادامه و بخش دیگری از سخنان خود، کار هنرمندان را ذوقی و دلی توصیف کرد که در برهه ای کار و اثر فاخر فراوری و مدتی هم فراوری نمی نمایند لذا این نیست که مانند یک پیمانکار ده ها محصول فراوری نمایند، چرا که گاهی یک هنرمند یک فیلمساز و هنرمند برجسته اثری فراوری می نماید و گاهی هم برای مدتی فراوری ندارد.

به گفته وی، خوشبختانه امروز آثار بسیار برجسته ای از بزرگان و آثار تازهی از جوانان را در این دوره جشنواره شاهد هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید براینکه معتقدیم جشنواره برای یک عده خاص نیست، توضیح داد: فلسفه جشنواره این است که همگان بویژه افراد تازه وارد عرصه شده و حضور و مشارکت نمایند تا بدرخشند.

اسماعیلی ادامه داد: اگر امروز تعداد زیادی از جوانان با فراوری آثار هنری وارد این دوره جشنواره هنرهای تجسمی شده اند این باعث خوشبختی است لذا در عین احترام خاصی که به اساتید این حوزه قائل هستیم دست کمک به سوی آنها دراز می کنیم و هرآنچه که در دست ما باشد حمایت و فراهم خواهیم کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: نباید سوالی مطرح و اظهار نظری کرد که جوانان وارد شده در این عرصه نا امید و روحیه آنها تضعیف شود، چرا که آنها مایه امیدواری ما به آینده فرهنگ و هنر هستند؛ انشاالله حضور و درخشش آنها در کنار اساتید حوزه فرهنگ و هنر را پررونق و پررنگ خواهد نمود.

در این بازدید یک ساعته اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیرومند مشاور هنری و سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی نورعلیشاهی رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دکتر محمد مهدی اسماعیلی را همراهی کردند.

منبع: همگردی
انتشار: 23 خرداد 1401 بروزرسانی: 23 خرداد 1401 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1449

به "فلسفه وجودی جشنواره ها مشارکت اقشار مختلف هنرمندان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فلسفه وجودی جشنواره ها مشارکت اقشار مختلف هنرمندان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید