قاصدک؛ راهکاری برای رونق بازار کتاب و کتاب فروشی ها

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، خبرنگاران ، بازار کتاب هم در دنیای دسترسی های آنلاین دست خوش تحولات مختلفی شده است. این تحولات علاوه بر کاهش زمان خرید، معنای فاصله مکانی را هم تغییر داده است. نرم افزار قاصدک با معرفی نزدیک ترین کتابفروشی به جستجو گر سرعت دسترسی به کتاب را کاهش و فهرستی از موجود ی های کتاب فروشان را در اختیار قرار می دهد.

قاصدک؛ راهکاری برای رونق بازار کتاب و کتاب فروشی ها

محمد رضا نیازمند، مدیر و طراح نرم افزار قاصدک دانش آموخته رشته کتابداری است و درحال حاضر 13 نفر، قاصدک را می گرداند. پشتیبانی از 30 هزار نفر در ثانیه و پیش بینی توسعه قاصدک در دو فاز دیگر، کرونا و رویکرد این برنامه در کاهش رکود بازار کتاب کاغذی از محور های گفت و گوی ایبنا با نیازمند است.

وی اتصال به شبکه فضای مجازی با هدف ارائه خدمات مختلف به مخاطبان کتاب را برای ناشران و کتاب فروشان راه گریزناپذیر می داند و می گوید: قاصدک برای بسکمک از ناشران و کتاب فروشان که هنوز وب سایت ندارند فرصت محسوب می شود.

قاصدک چطور کتاب دوستان را به کتاب می رساند؟

ایده طراحی برنامه قاصدک با هدف ایجاد راه حلی برای دسترسی سریع تر به کتاب و از بین بردن بسکمک بهانه های کتاب نخواندن مردم شکل گرفت. مقدمات طراحی تیر ماه 1398 آغاز و اردیبهشت ماه 1399 برنامه به مرحله اجرا رسید. رویکرد نخست و اصلی در طراحی نرم افزار قاصدک برای کاربران، رفع نیاز های کتابی براساس دریافت موقعیت جغرافیایی کتاب فروشی ها است. ناشر و کتاب فروش با بارگذاری اطلاعات، یعنی موجودی و تازه های نشر خود در نرم افزار قاصدک، به کاربران می گوید، نزدیک ترین کتاب فروشی برای خرید کتاب دلخواه کجاست؛ به عبارت دیگر قاصدک واسط بین کتاب فروش و ناشر با مخاطب کتاب است. رفع رکود بازار کتاب کاغذی، با ایجاد فرصت فروش، هدف دیگر از طراحی قاصدک است. وب سایت های بزرگی هستند که با تجمیع کتاب ، به نامِ فروشگاه خود به فروش اقدام می کنند اما قاصدک تلاش می کند، با هدف رونق بازار کتاب، ناشران و کتاب فروشان را به مردم معرفی کند.

قاصدک چند کتاب فروشی را به کاربران معرفی می کند و جریان ارسال بسته خرید چگونه است؟

در حال حاضر 60 کتاب فروشی و ناشر از سراسر کشور در دسترس کاربران قرار گرفته است که البته به مرور در حال افزایش است. در فاز نخست، فقط موجودی کتاب فروشی های شیراز در نرم افزار بارگذاری شده بود؛ اما در مراحل بعدی پیروز شدیم یکی از شرکت خصوصی فعال در حوزه پست را به نرم افزار قاصدک پیوند دهیم تا کاربران بتوانند از سراسر کشور تا سقف پنج کیلو گرم به سفارش و خرید کتاب از کتاب فروشی های سراسر کشور اقدام کنند. ناشران هم می توانند با بارگذاری اطلاعات، تازه های نشر کتاب خود را پیش فروش کنند.

ارسال کتاب ها هم به این صورت است که به محض خرید، کاربر یکی از روش های ارسال از طریق پست و یا پیک را انتخاب می کند. وقتی کتاب به دست مامور پست و یا پیک سپرده شد، پیامک به مشتری ارسال می شود.

اشاره شد که نرم افزار قاصدک در فاز دو اجرا قرار گرفته است. فاز یک و دو چه تفاوت هایی دارند و در مجموع چند فاز توسعه ای برای قاصدک ترسیم شده است؟

در مجموع چهار فاز برای قاصدک، تعریف شده است. فاز نخست، با استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی ارتقاء پیدا کرد تا بارگذاری اطلاعات ناشران و کتاب فروشان با سهولت بیشتری انجام شود. هر ناشر و کتاب فروش در پنل اختصاصی خود به بارگذاری اطلاعات کتاب اقدام می کند. کاربران هم می توانند با استفاده از کُد مُعَرف از تخفیف بهره مند شوند. هرکدام از کتاب فروشانِ عضو هم با اعمال تخفیف های دوره ای، فرصت فضای رقابتی را دارند.

در فاز دو، کاربران می توانند کتاب های مورد علاقه خود را در کتابخانه مجازی قاصدک جاگذاری کنند. امکان استفاده از امکانات قاصدک برای کتابخانه های عمومی هم وجود دارد و هزینه ارائه خدمات از کتابخانه ها سالیانه دریافت می شود.

درباره فرصت فضای رقابتی با اعمال تخفیف بیشتر بفرمایید. آیا برای اعمال تخفیف ها با اتحادیه ناشران وکتاب فروشان شیراز در ارتباط هستید؟ کتاب ها براساس مقدار تخفیف ـ حتی هزار یا دو هزار تومان ـ زودتر نمایش داده می شوند. کمک به افزایش گردش مالی بازار کتاب و کاهش هزینه های خرید کتاب برای مشتری هدف اصلی از اولویت نمایش تخفیف ناشران است.

در شیراز اتحادیه کتاب فروشان و لوازم التحریر وجود دارد و ارتباط خوبی بین مجموعه قاصدک و اتحادیه شکل گرفته است اما برای عضو گیری، این همکاری چندان موثر نبوده است. از سایر استان های کشور مثل تهران، یزد همدان، اندیمشک، خوزستان، اصفهان و یا مشهد به قاصدک پیوسته اند.

چطور کتاب فروشان و ناشران را برای بارگذاری اطلاعات موجودی و تازه های نشر در قاصدک همراه و تعاملات مالی را با چه معیار هایی تعریف می کنید؟

پنل ها رایگان در اختیار اعضا قرار می گیرد و پنج درصد هر سفارش خرید براساس قیمت پشت جلد کتاب، سهم قاصدک و مابقی ظرف 24 تا 48 ساعت به حساب ناشر و یا کتاب فروش واریز می شود.

آیا طی یک سال و نیم گذشته، همراهی بخش دولتی و نهاد های عمومی برای همراهی با مجموعه قاصدک و تلاش در حوزه توسعه کتابخوانی را تجربه کرده اید؟

ابتدا بگویم که اهل رقابت با نهاد و یا کسی نیستم؛ تلاش می کنیم با خودم رقابت کنیم.

سال گذشته از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به نام استارتاپ برتر حوزه کتاب با پرداخت گرنت 10 میلیون تقدیر شدیم همچنین در بخش ویدئو نوزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه پیروز به دریافت تندیس لوح معرفت و لوح سپاس شدیم. تلاش کردیم کمک اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و شهرداری شیراز را هم برای معرفی بیشتر قاصدک جذب کنیم؛ علاوه براین نرم افزار قاصدک به نام طرح الگو و موثر به سایر استان ها معرفی گشت. با نهاد کتابخانه های عمومی کشور هم برای همکاری رایزنی کردیم اما در عمل اتفاقی شکل نگرفت.

شیوع ویروس کرونا، را می توان فرصت رشد خرید و فروش های اینترنتی دانست. در 16 ماه اخیر که بخش عمده فعالیت قاصدک در این مدت شکل گرفته، کرونا چه تاثیراتی بر ارائه خدمات به اعضا و کاربران داشته است؟

هرچند کرونا، قابل پیش بینی نبود اما به نظر می رسد باید همواره به ظرفیت های فضای مجازی توجه داشته باشیم. کرونا موجب شد تا نرم افزار قاصدک رشد سریع تری داشته باشد و تعداد دانلود و مراجعه افزایش پیدا کند. مجموع کاربران قاصدک از حدود یک سال گذشته به بیش از سه هزار کاربر رسیده و 30 هزار نفر در ثانیه را پشتیبانی می کند. قاصدک برای بسکمک از ناشران و کتاب فروشان که هنوز وب سایت ندارند فرصت محسوب می شود. بسکمک از فعالان حوزه نشر به محض آشنایی با قاصدک، واکنش منفی نشان می دادند اما به مرور زمان اعتمادشان جلب شده است.

فاز توسعه محور قاصدک چیست؟

با تهیه استودیو در حال افزودن کتاب های صوتی به نرم افزار هستیم و تلاش داریم نمایش و عرضه این کتاب ها به شکل وشیوه متفاوتی باشد؛ علاوه براین تصمیم داریم با استفاده از هوش مصنوعی جستجوی کتاب برای کاربران را تقویت کنیم؛ به عبارت دیگر قاصدک براساس هوش مصنوعی و با توجه به جستجوی موضوعی کتاب به کاربران کتاب پیشنهاد کند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 14 مرداد 1400 بروزرسانی: 14 مرداد 1400 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1133

به "قاصدک؛ راهکاری برای رونق بازار کتاب و کتاب فروشی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قاصدک؛ راهکاری برای رونق بازار کتاب و کتاب فروشی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید