فرانکلین ارزان به دست نیامده است

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، به گزارش خبرنگاران ، به نقل از روابط عمومی انتشارات علمی و فرهنگی احمد سمیعی گیلانی مترجم و نویسنده ایرانی و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی 11 بهمن 1399 صدساله می گردد. او که از اواخر دهه 40 شمسی در انتشارات فرانکلین در صندلی ویراستار مشغول به کار شد بعدها چندین کتاب درباره آیین نگارش و ویرایش تألیف کرد. او همچنین در ترجمه فعالیت های درخشانی داشته است که اگر بخواهیم به بعضی از آنها اشاره کنیم دلدار و دلباخته، برادرزاده رامو، چیزها و ... آثاری از این دست هستند.

فرانکلین ارزان به دست نیامده است

در هفته ای که گذشت نادره رضایی، مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی با همراهی چند تن از همکاران این نشر با توجه به نزدیکی به سالروز صدسالگی تولد احمد سمیعی گیلانی به ملاقات او رفتند. احمد سمیعی گیلانی با توجه به سابقه همکاری خود با انتشارات علمی و فرهنگی به ویژه در زمینه ویراستاری و ترجمه، از بزرگان ماندگار این انتشارات به حساب می آید. ترجمه هایی نظیر خیال پردازی های تفرج گر انزواجو اثر ژان ژاک روسو، چیزها اثر ژرژ پرک در همکاری با انتشارات فرانکلین و ترجمه دلدار و دلباخته در همکاری با بنگاه ترجمه و نشر کتاب (هر دو مادر انتشارات علمی و فرهنگی) و نهادینه سازی کار ویرایش در ایران در همکاری با سیروس پرهام از گونه سوابق ماندگار همکاری او با علمی و فرهنگی است.

شما وارث دو انتشارات معتبر هستید؛ باید محافظ آن باشید

این ملاقات که به بهانه تولد صدسالگی احمد سمیعی گیلانی در محل فرهنگستان زبان و ادب فارسی شکل گرفت با مرور گذشته انتشارات علمی و فرهنگی از سوی سمیعی گیلانی شروع شد. او با اشاره به صندلی مهم انتشارات علمی و فرهنگی گفت: شما وارث دو انتشارات معتبر هستید و باید قدردان و محافظ آن باشید. او با اشاره به کتاب هایی که باید تجدید چاپ شوند اضافه نمود: مترجمان و مؤلفان زبردستی در این انتشارات فعالیت کردند و باید آثارشان تجدید چاپ گردد و در اختیار دیگران قرار گیرد.

سمیعی گیلانی ضمن یادکردی از بنیان گذاران انتشارات، به یکی از اهداف آنها اشاره نمود که ادبیات دنیا را ترجمه نمایند تا در دسترس عموم قرار بگیرد؛ سرمایه بزرگی که به نظر او باید به آن توجه گردد.

او با اشاره به کوشش هایی که از سوی استادان ادبیات اجرا شده است گفت: شما در نظر داشته باشید آدمی مثل سعید نفیسی ادیسه و ایلیاد را ترجمه نموده. یا اثری مثل راستا طالبی را در نظر داشته باشید؛ کریم امامی که سرویراستار بود سفارش داد تا از جاهایی که نامشان در این سفرنامه اروپایی آمده عکس گرفته گردد تا در این کتاب استفاده گردد. این گونه برای چاپ کتاب ها زحمت کشیده می شد.

توفیق فرانکلین ارزان به دست نیامده است

احمد سمیعی گیلانی در مواجهه با درخواست عرضه پیشنهادهای خود به مدیران انتشارات علمی و فرهنگی، قول مساعد داد تا این پیشنهادها را به صورت مدون در اختیار انتشارات علمی و فرهنگی قرار دهد و عملی شدن آنها را مستلزم چند عامل دانست.

او گفت: برای اجرای این پیشنهادها ضروری است شاهد تداوم و ثبات در مدیریت باشیم. در یک سال و دو سال نمی گردد همه این کارها را انجام داد. نکته دیگر اینکه از سرمایه های معنوی خود بهره ببرید و آثار ارزشمند خود را تجدید چاپ کنید. به موازات این کار باید مترجمان و مؤلفان زبده را جذب کنید.

نکته بعد اینکه باید در قراردادها تجدید نظر گردد؛ هیچ مترجم و مؤلف شایسته ای حاضر نیست با این قراردادها با کسی همکاری کند. نکته حائز اهمیت بعدی، تقویت نیروی انسانی است. در فرانکلین آقای وحید طراح داخلی کتاب بود. یک هفته طول کشید تا کتاب کیمیای سعادت را که ما ویرایش نموده بودیم نوع حروف آن را مشخص کند؛ اینکه عنوان های درجه اول و درجه دوم و غیره چگونه باشد. این کتاب قبلا هم تصحیح شده بود اما بعد از اینکه این کتاب منتشر شد دکتر زرین کوب گفت: من از این پس به این تصحیح ارجاع می دهم.

می خواهم بگویم هر کسی در کار خود مسلط بود. در آن موقع برخی افراد را می فرستادند انگلستان 4 سال دوره ویراستاری می دیدند. همین آقای وحید که از او یاد کردم در آمریکا دوره های تخصصی را گذراند. یا مثلا دریابندری در سوئیس دوره هایی را سپری کرد. یعنی می خواهم بگویم توفیق فرانکلین ارزان به دست نیامده است و برای حفظ این توفیق کار سختی در پیش دارید.

او با بیان این نکته که نباید با نوآوری های کاذب، کار را خراب کرد اضافه نمود: در هر رشته ای همچون طراحی، ویراستاری و ... باید افراد حرفه ای را وارد کار کرد نه اینکه هر کس گفت مثلا من ویراستارم وارد فضای کار گردد. برخی می خواهند بدون تخصص نوآوری نمایند ولی خراب می نمایند.

سمیعی گیلانی که در آستانه تولد صدسالگی اش میزبان اهالی انتشارات علمی و فرهنگی بود گریزی هم به امکانات این انتشارات زد: شما سالنی (استودیویی) دارید که از نظر آکوستیک در ایران بی نظیر است. از ظرفیت های چنین امکاناتی می توان برای درآمدزایی و تغذیه انتشارات استفاده کرد. این امکان این اجازه را به شما می دهد تا هر سال بخشی از برنامه دو ساله یا چندساله را اجرا کنید.

او در سرانجام گفت: من این نکته ها را گفتم تا شما با دامنه کارها بیشتر آشنا شوید و بدانید با چه سرمایه ای روبه رو هستید؛ هم سرمایه معنوی و هم سرمایه اقتصادی.

از تجدید چاپ کتاب های شاخص غافل نبوده ایم

بهرام پروین گنابادی، معاون فرهنگی انتشارات علمی و فرهنگی نیز که در این ملاقات حضور داشت با مرور فعالیت های علمی و فرهنگی در یک سال گذشته گفت: در یک سال گذشته کارهای زیادی صورت گرفته است تا صندلی سابق به انتشارات برگردد. در گذشته امتیاز برخی از کتاب ها به نشرهای دیگر واگذار شده بود که با درایت مدیریت جدید کوشش زیادی صورت گرفت تا این امتیازها به انتشارات علمی و فرهنگی برگردد تا آن آثاری که اساس این انتشارات (و البته فرانکلین و بنگاه نشر و ترجمه) بوده حفظ گردد. در یک سال گذشته ورودی کتاب جدید محدود شد تا اولویت به تعهداتی داده گردد که انتشارات داشته است. ضمن اینکه در این حین از تجدید چاپ کتاب های شاخص غفلت نشده است؛ به گونه ای که بسیاری از آثار یا تجدید چاپ شده یا در حال تجدید چاپ است.

پیشنهادهای خود در زمینه تجدید چاپ را به علمی و فرهنگی بدهید

در ادامه این ملاقات، نادره رضایی، مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی با تبریک تولد استاد احمد سمیعی گیلانی و با تشکر از هدایت های وی و سپاسگزاری از او و بزرگان هم نسل که میراثی چنین گران بها را به نسل حاضر رسانده اند، مشکل مدّنظر احمد سمیعی گیلانی در استمرار نداشتن مدیریت در نهادهای دولتی از جمله انتشارات علمی و فرهنگی را تأیید کرد.

وی با اشاره به مدت حضورش در انتشارات علمی و فرهنگی گفت: در این مدت کوشش شده است که به تعهدات گذشته توجه و عمل گردد. در کنار آن به مسئله تجدید چاپ ها توجه جدی شده است. من از شما خواهش می کنم فهرست کتاب هایی که شما هم پیشنهاد تجدید چاپ آنها را می دهید در اختیار ما بگذارید تا برای انتشار آنها اقدام کنیم.

او با اشاره به مسائل و محدودیت ها اضافه نمود: با همه سختی هایی که پیش پای انتشارات علمی و فرهنگی است ما کوشش می کنیم انگیزه لازم را ایجاد کنیم تا همه بزرگان عرصه تألیف و ترجمه را دوباره در مجموعه انتشارات علمی و فرهنگی جمع کنیم. از شما هم سپاسگزار خواهیم بود اگر در این راستا به ما یاری کنید. ما تمام کوشش خود را می کنیم تا زمانی که در این مسئولیت هستیم بهترین ها را رقم بزنیم.

مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی در سرانجام به فهرست تجدید چاپ ها اشاره کرد و گفت: به زودی فهرست تجدید چاپ شده های انتشارات علمی و فرهنگی تقدیم شما می گردد تا هم بیشتر در جریان فعالیت های این دوره قرار بگیرید و هم ما بتوانیم از هدایت ها و فهرست پیشنهادهای شما بهره مند شویم.

در انتهای این ملاقات نیز نادره رضایی چند جلد از کتاب های انتشارات علمی و فرهنگی را به احمد سمیعی گیلانی تقدیم کرد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 10 اسفند 1399 بروزرسانی: 10 اسفند 1399 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 849

به "فرانکلین ارزان به دست نیامده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرانکلین ارزان به دست نیامده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید