درآمدی بیشتر از پول نفت!

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، به همسایه هایمان نگاه کنیم، مگر آن ها نفت ندارند؟ پس چرا سرمایه گذاری در گردشگری را توسعه داده اند؟ دبی را ببینید؛ در سال 15 تا 20 میلیون جهانگرد دارد، چرا؟

درآمدی بیشتر از پول نفت!

به گزارش خبرنگاران، این پرسش ها بخشی از گفت و گوی مصطفی شفیعی شکیب رییس هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران با ایسناست؛ در شرایطی که با تصویب ماده 82 لایحه برنامه هفتم توسعه، مقرر شده است ایران تا خاتمه سال 1407 حدود 15 میلیون توریست خارجی جذب کند. این تورگردان اما در این گفت وگو این نکته را مطرح می نماید که ما یک سند منظره 20 ساله داشتیم که براساس آن تا خاتمه سال 1403 باید 20 میلیون توریست جذب می کردیم، اما حالا در برنامه هفتم توسعه که خاتمه آن، حدود سه چهار سال بعد از سند منظره 20 ساله است، باید 15 میلیون توریست جذب کنیم؛ این تنزل آماری عجیب نیست؟

او از سوی دیگر اظهار می نماید: اصلا با این اوضاع و احوال توریستی ایران، اگر همۀ مسافران ورودی به کشور و مسافران یک روزه مرزی و پیله ورها را حساب کنیم و عدد آن را چندبرابر کنیم باز به این آمارهایی که پیش بینی شده است، نمی رسیم. مشکل ما عدد و ارقام تقریبی و پیش بینی شده نیست، موضوع این است که هیچ برنامه ای برای ارتقاء شرایط توریستی، زیرساخت ها، هتل ها و حمل ونقل نداریم. سوالم از نویسندگان این برنامه این است که با چه زیرساختی قرار است به چنین آمارهایی دست یابیم؟ ما همین حالا بلیت پرواز داخلی پیدا نمی کنیم، قطار و اتوبوس درست و حسابی هم که نداریم.

رییس هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران به سرمایه گذاری روی صنعت نفت اشاره می نماید و می گوید: از آن هایی که این برنامه را نوشتند می پرسم برای استخراج نفت چقدر قرار است هزینه نمایند؟ مطمئن باشند اگر 10 درصد از آن را در زیرساخت ها و تبلیغات توریستی سرمایه گذاری نمایند ظرف پنج سال به درآمدی بیشتر از نفت می رسیم، درحالی که ارزی از کشور خارج نشده و اشتغالزایی هم شده است.

حرمت الله رفیعی رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز معتقد است ماده های قانونی و احکام لایحه برنامه هفتم توسعه در بخش توریستی، در مقایسه با برنامه ششم توسعه و برنامه های قبلی، تفاوت چندانی ندارد. او به ایسنا می گوید: پرسش این است در این برنامه چه امتیاز ویژه ای برای توریستی قائل شده اند؟ همه احکام و امتیازها که مثل برنامه های قبلی است. با این وصف معتقدم اگر با چنین برنامه ای پیش برویم به 15 میلیون نفر که هیچ، به 10 میلیون توریست هم نخواهیم رسید.

او ادامه می دهد: در برنامه هفتم توسعه در بخش مالیات ها امتیاز، معافیت و مشوق نو و ترغیب نماینده و پیش رویی برای توریستی درنظر گرفته نشده است. معافیت ها و مشوق های مالیاتی همان قبلی هاست که مطالبه ما اصلاح و ارتقاء آن بود. علاوه بر این، هیچ اقدام تبلیغاتی برای جذب توریست تعریف نشده است و دستور کار معین و واضحی برای جذب توریست خارجی و یا چگونگی بهبود و ارتقاء زیرساخت های توریستی وجود ندارد. برای سایر سازمان ها، وزارتخانه ها و نهادهای دخیل و مؤثر در توریستی، هیچ احکامی درنظر گرفته نشده است. برخی بندهای این لایحه، برخی اختیارات را از وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی گرفته است.

رفیعی برنامه هفتم توسعه را در بخش توریستی ضعیف می داند و می گوید: معلوم نیست عدد 15 میلیون توریست خارجی بر چه اساسی مشخص شده است؟ چرا این عدد نسبت به منظره 20 ساله عقب گرد داشته است؟ با کجا و چه کسانی مشورت شده است؟ وقتی ما به عنوان بخش خصوصی و مجریان توریستی، طرف مشورت نبوده ایم چطور انتظار دارند این برنامه را اجرا کنیم؟ آن هم در شرایطی که برای مسائل ریز و درشت توریستی هیچ راه حلی پیش بینی ننموده اند.

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی اضافه می نماید: البته همین حالا هم توریستانی که به ایران سفر می نمایند و آمارهایی که اعلام می گردد ارتباطی با برنامه ها و اقدامات وزارتی ندارد. بگویند در کدام رسانه خارجی ایران را تبلیغ می نمایند، بودجه تبلیغات توریستی چقدر است و با آن چه اقدام تبلیغاتی برای ایران و جذب توریست انجام داده اند؟

از سوی دیگر، مرکز پژوهش های مجلس نیز در گزارشی به برخی نقطه ضعف های بخش توریستی لایحه برنامه هفتم توسعه اشاره نموده است. در بخشی از این گزارش آمده است: ماده 83 احکام هشت گانه ای به منظور توسعه توریستی داخلی و جذب توریستان خارجی عنوان نموده است، درحالی که در جدول اهداف کمّی ماده 82 صرفاً تعداد توریستان ورودی به کشور تعریف و تشریح شده است. معین نیست که رویکرد برنامه توسعه توریستی کشور با تأکید بر کدام محور واقع شده است و آینده ایده آل برمبنای توریستی ورودی بنا نهاده شده است که دارای آمار و تخمین است و یا توریستی داخلی که غیرقابل ارزیابی به جای مانده است.

علی اصغر شالبافیان معاون توریستی وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی نیز اگرچه معتقد است لایحه برنامه هفتم توسعه به علت اختصاص فصل مجزا، احکام تکمیلی و تقویت نماینده حوزه توریستی را لحاظ نموده است، اما او هم در یکی از مصاحبه هایش گفته بود به جز احکامی که تصویب شده است، احکام متعدد دیگری به دولت پیشنهاد شده بود که در این لایحه گنجانده نشده است و موارد ارائه شده تنها برخی از احکامی هستند که برای حمایت از توسعه صنعت توریستی به دولت پیشنهاد شده و بر اساس اقتضائات، ظرف و امکان برنامه هفتم مورد استفاده قرار گرفته است.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 28 آبان 1402 بروزرسانی: 28 آبان 1402 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1685

به "درآمدی بیشتر از پول نفت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درآمدی بیشتر از پول نفت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید