حضور دو گروه خریدار مسکن در شهرهای تازه؛ افزایش قیمت ها متوقف نشد

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، پس از دوره اخیر جهش قیمت مسکن، کاهش سرعت افزایش قیمت خانه از حدود یک سال قبل آغاز شد، اما شرایط در شهرهای اطراف تهران فرق دارد. قیمت مسکن در شهرهای اطراف مرکز، به خصوص دو شهر تازه پرند و پردیس، همچنان افزایشی است.

حضور دو گروه خریدار مسکن در شهرهای تازه؛ افزایش قیمت ها متوقف نشد

به گزارش بلاگ خبرنگاران به نقل از دنیای اقتصاد، سرعت رشد قیمت مسکن از حدود یک سال قبل در کلان شهرها فرایند کاهشی خود را آغاز کرد. اما فرایند صعودی در حومه مرکز نه تنها متوقف یا کاهشی نشده است، بلکه روی ریل افزایشی قرار داد.

تورم مسکن در شهر تهران از ابتدای امسال تا زمستان سال جاری به طور میانه حدود هشت درصد بوده است این میزان در این بازه زمانی در سایر شهرهای بزرگ کشور حول و حوش 15 درصد برآورد می گردد.

همچنین، سال گذشته سرعت رشد قیمت مسکن در شهر تهران بیش از شش برابر نرخ تورم مسکن فعلی بود و نرخ رشد قیمت مسکن در شهرهای بزرگ دیگر نیز بیش از 30 درصد برآورد شد.

کاهش تب تند خرید غیرمصرفی موجب کم شدن سرعت قیمت مسکن در کلانشهرها شد و علامت هایی را از توقف جهش قیمت مسکن نشان می داد. در این شرایط قیمت مسکن در اطراف مرکز و به خصوص دو شهر تازه پرند و پردیس در حال افزایش است.

تازهترین آگهی های فروش آپارتمان در پرند و پردیس

بررسی ها نشان می دهد که میانه قیمت مسکن از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه جاری، در شهر تازه پردیس 25 درصد و در شهر تازه پرند 19 درصد افزایش یافت.

از سال 97 تا سال 99 با جهش قیمت مسکن در کشور، شهرهای تازه به پناهگاه خانه اولی ها تبدیل شد، اما در سال 99 سرمایه گذاران ملکی وارد این شهرها شدند. پناهگاه ملکی تغییر کرده و ورود سرمایه گذارها موجب بالا ماندن تقاضای خرید مسکن در این منطقه ها شد. در این شرایط با ورود خریداران مصرفی تازه به این شهرها، به ادامه دار بودن افزایش قیمت کمک کرده است.

در واقع پناهگاه امن شهرهای تازه برای سرمایه گذاران ملکی هم اکنون تغییر کاربری داده و اگرچه ورودی سرمایه گذار به بازار معاملات این شهرها نیز کاهش یافته است اما متقاضیان مصرفی به خصوص خانه اولی ها، در حال ورود به آن هستند.

علت دوم این موضوع نیز به مجاورت شهرهای تازه پردیس و پرند با تهران و اثرپذیری از این بازار برمی گردد. همچنین افزایش سقف وام خرید مسکن در نیمه دوم امسال نیز منجر به افزایش تقاضای خرید مصرفی مسکن در این شهرها شد.

منبع: دنیای اقتصاد

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 8 مرداد 1401 بروزرسانی: 8 مرداد 1401 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1492

به "حضور دو گروه خریدار مسکن در شهرهای تازه؛ افزایش قیمت ها متوقف نشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور دو گروه خریدار مسکن در شهرهای تازه؛ افزایش قیمت ها متوقف نشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید