کوشش عراق برای واردات برق ایران و تسویه بدهی

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، وزیر برق عراق در سفری یک روزه به تهران، با رضا اردکانیان درباره توسعه همکارهای برقی میان ایران و عراق گفت وگو کرد.

کوشش عراق برای واردات برق ایران و تسویه بدهی

پیش از سفر ماجد حنتوش به تهران، ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد در توئیتی نوشت: سفر قریب الوقوع وزیر محترم برق عراق به تهران در راستای همکاری های دو کشور در زمینه انرژی و تسریع در پرداخت مطالبات اقتصادی ایران است.

سخنگوی وزارت برق عراق هم قبل از سفر ماجد حنتوش به تهران، گفته بود در جریان این سفر توافقات جدیدی بین دو کشور در حوزه انرژی صورت خواهد گرفت.

عراق یکی از مشتریان برق ایران است و در دوره تحریم آمریکا علیه ایران، بارها وزارت امور خارجه آمریکا معافیت هایی را برای این کشور درباره واردات برق و گاز از ایران امضا نموده است.

عراق هر ساله در فصل های گرم سال با کمبود برق روبرو است و برای همین می خواهد برای جبران کمبود برق از ترکیه و یک شرکت مستقر در منطقه اقلیم کردستان برق وارد کند؛ موضوعی که باید فعالان حوزه انرژی در ایران به آن توجه نمایند. احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق گفته است عراق میخواهد 450 مگاوات برق از گروه KAR در منطقه اقلیم کردستان عراق و 200 مگاوات برق از ترکیه وارد کند.

پانزدهم خردادماه سال گذشته رضا اردکانیان وزیر نیرو، در سفر یک روزه خود به به عراق قرارداد دوساله صادرات برق به این کشور امضا کرد؛ طبق این قرارداد باید هیات های فنی و تخصصی بخش خصوصی ایران برای امضای دو قرارداد در زمینه کاهش تلفات شبکه توزیع برق و تعمیر و بازسازی ادوات و تجهیزات برقی عراق به بغداد سفر نمایند. اردکانیان به خبرگزاری ایرنا گفته است: تمامی قراردادهای صادرات برق به عراق تا پیش از این یکساله بوده اما در این سفر، مذاکرات نهایی شده و قرارداد دو ساله صادرات برق برای سال های 2020 و 2021 با وزارت برق عراق به امضا رسید.

اما صادرات برق به عراق مسائلی دارد که علیرضا کلاهی صمدی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران درباره آن به پایگاه خبری اتاق ایران گفته است: ما باید در حوزه انرژی بعضی مسائل استراتژیک را در نظر بگیریم؛ باید ارزش سوخت فسیلی خود را بدانیم و باید دارایی زیرزمینی خود را دارایی روی زمینی تبدیل کنیم. ما به دلیل تحریم نتوانسته ایم به بازار LNG وارد شویم و فکر می کنم بعد از این هم نمی توانیم جای محکمی در این بازار پیدا کنیم؛ این بازار تحت کنترل آمریکایی هاست.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تاکید می نماید: در این شرایط باید گاز را به برق تبدیل نموده و آن را صادر کنیم؛ ما صنعت برق توانمند بومی داریم؛ وصل شدن به شبکه کشورهای دیگر می تواند شبکه برق ایرانی را به تعادل برساند.

او ادامه می دهد: اما صنعت برق ایران در داخل با چالش های متعددی روبه رو است که بعضی از آن ها صورتی مزمن به خود گرفته است. در واقع امروزه اقتصاد صنعت برق بیمار است.

کلاهی صمدی ادامه می دهد: باید برای توسعه صنعت برق استراتژی منسجمی تدوین گردد؛ قیمت تمام شده عادلانه برای برق معین گردد. قیمت عادلانه هم شرایط مختلفی دارد که باید آن ها را در نظر داشت. در این میان مردم و مصرف نمایندگان نباید هزینه های ناکارآمدی دستگاه های دولتی را بپردازند. ما باید تصمیم بگیریم که آیا برق کالای تجاری است یا خدمت اجتماعی؛ باید تکلیف خود را در این بخش معین کنیم تا براساس آن سیاست، راه چاره معینی در پیش بگیریم؛ با ادامه این شرایط بار اقتصادی هزینه ها به وزارت نیرو و به وسیله این وزارتخانه به بخش خصوصی با تاخیر در پرداخت معوقات تحمیل می گردد.

ایران سالانه 1500مگاوات برق به عراق صادر می نماید؛ همچنین صادرات گاز ایران به عراق حدود 30 میلیون متر مکعب است.

مصرف برق سالانه عراق حدود 24 هزار مگاوات است و در حال حاضر این کشور 17 هزار مگاوات برق در سال فراوری می نماید.

ایران در بازار عراق رقبای زیادی دارد و باید به بازار انرژی عراق توجه کافی گردد و مسائل این حوزه حل گردد؛ از طرفی عراق به دنبال واردات هر چه بیشتر برق و گاز است، نکته ای که آن را سخنگوی هیات دولت عراق گفته است. حالا در این شرایط ایران باید چالش های صادرات برق و گاز به عراق را یک بار دیگر آنالیز کند و مسئله نقل و انتقال اقتصادی که قبلا بدهی عراق به ایران باعث ناراحتی از آن کشور شده بود، حل گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 7 خرداد 1400 بروزرسانی: 7 خرداد 1400 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1018

به "کوشش عراق برای واردات برق ایران و تسویه بدهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش عراق برای واردات برق ایران و تسویه بدهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید