مصرف دخانیات یا خودکشی تدریجی

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، نویسنده: سید مرید جابری فرد استفاده از گیاه توتون، اولین بار در قرن 15 میلادی و پس از سفر اکتشافی کریستف کلمب به قاره آمریکا در میان بومیان منطقه مشاهده شد سپس پرتغال، نخستین کشور اروپایی بود که این گیاه را از قاره آمریکا به دیگر کشورهای اروپایی روانه ساخت.

مصرف دخانیات یا خودکشی تدریجی

مصرف دخانیات یا خودکشی تدریجی

نویسنده: سید مرید جابری فرد استفاده از گیاه توتون، اولین بار در قرن 15 میلادی و پس از سفر اکتشافی کریستف کلمب به قاره آمریکا در میان بومیان منطقه مشاهده گشت سپس پرتغال، نخستین کشور اروپایی بود که این گیاه را از قاره آمریکا به دیگر کشورهای اروپایی روانه ساخت.

توتون و تنباکو اولین بار در دوره صفویه به وسیله پرتغالی ها وارد ایران شد لذا سابقه ای 300 ساله در کشورمان دارد. علیرغم سابقه 300 ساله کشت توتون و تنباکو در ایران، صنعت فراوری سیگارت در کشور، قدمتی 70 ساله دارد. در سال 1317 اولین مجتمع صنفی فراوری سیگارت در زمینی به مساحت 10 هکتار در خیابان قزوین تهران به بهره برداری رسید که هم اکنون هم فعال است به طور کلی، سالهای 1315 تا 1350 بستر پیدایش و تحولات صنعت دخانیات ایران بوده است.

از جمله مصایبی که دنیا ما بخصوص کشورهای در حال توسعه با آن روبرو است و سلامت انسانها را به شدت تهدید می نماید بلای دخانیات است که شاید این زندگی معلول زندگی ماشینی و تضارب آن با دنیای سنتی و قدیمی است.

سیگار که اکنون هر کسی با آن آشنایی دارد کلمه ای اسپانیایی است که از (سیگارا) به معنی (در کاغذ پیچیدن) مشتق شده است بنابر آمار اعلام شده روزانه بین 80 تا 100 هزار نفر در کشورهای در حال توسعه به سیگار رو می آورند و سود حاصل از خرده فروشی 6 تریلیون سیگار سالیانه در دنیا 300 میلیارد دلار برآورد شده است.

امروزه بیش از 4 هزار ماده مضر در سیگار کشف شده و هر روزه هم محققان علوم پزشکی به عوارض جدیدی از سیگار دست می یابند. هر چه سن فرد در موقع آغاز سیگار کشیدن کمتر باشد احتمال بروز سرطان در او بیشتر می گردد طی گزارشی از 143 بیماری که به دلیل سرطان ریه تحت درمان قرار داشتند فقط 7 درصد آنها هیچ وقت سیگار نکشیده بودند و این یعنی اعلام خطر به سیگاری ها و کسانی که علاقه به سیگار کشیدن دارند و به خصوص جوان هستند.

باید توجه داشت که بسیاری از بچه ها و نوجوانان موقعی آغاز به استعمال دخانیات می نمایند که بسیار جوان، نامطلع و ناتوان از درک زیان های حاصله از اعتیاد به دخانیات هستند. بنابراین همه مردم باید بر این حقیقت واقف باشند که جوانی و نوجوانی دوره تجربه اندوزی، استقلال طلبی، ابراز وجود، کنجکاوی و سرکشی است و درصورت راهنمایی ناصحیح، به بیراهه کشیده شدن حتمی خواهد بود.

روی آوردن جوانان و نوجوانان به سیگار به عوامل مختلفی از جمله عمل متقابل و پیچیده عوامل محیطی (نداشتن احساس امنیت مالی و اجتماعی، قرار گرفتن در شب نشینی ها و تجمع های محبت آمیز بخصوص با حضور افراد معتاد، نداشتن برنامه ریزی صحیح و مناسب جهت پرکردن اوقات فراغت جوانان و ...) آمادگی ژنتیکی، الگوهای رفتاری، انگیزه ها و عوامل درونی و اجتماعی (ندامت های شدید، مسائل روحی و عاطفی) بستگی دارد. نا آشنایی و توجه نکردن به تغییر و تحولات دوران نوجوانی از طرف خانواده ها را هم از جمله مواردی می دانند که بسیار مؤثر است، عوامل فوق سبب بروز تضادهای خانوادگی شده و در نهایت فرد به سوی رفتارهای ناهنجار از جمله سیگار و احیاناً اعتیاد کشیده می گردد.

هر چند فعالیت های مقدماتی علیه مصرف دخانیات معمولاً از سوی وزارت بهداشت به صورت اولیه اعمال می گردد ولی سایر وزارتخانه ها از جمله وزارت آموزش و پرورش و ... و از همه مهمتر خانواده ها باید از مسئولیت های خود در رابطه با مسائل دخانیات مطلع شوند و به تناسب آن عمل نمایند.

کوتاه سخن آنکه، آنچه در آنالیز تومار دخانیات غیر قابل توجیه و مبهوت نماینده است، مصرف دخانیات است.

در حالی که عقل سالم حکم می نماید انسان از هوای سالم و تمیز و غیر آلوده برای استنشاق و ادامه حیات خود استفاده کند وارد کردن دود حاصل از سوختن توتون با 4 هزار مواد سمی و غیر سمی عاقلانه به نظر نمی رسد و در حالی که استشمام بوی خوش و هوای مطبوع و آزاد در شرع و عرف توصیه می گردد وارد کردن دود حاصل از سوختن گیاه سمی مانند توتون به بدن یک عمل نامعقول و مضحک است.

به راستی مصرف دخانیات سرطان زا و سکته آور بوده و بدون شک از عمر بشر می کاهد، حال با کدام مجوز الهی یا اجتماعی خودکشی تدریجی می کنیم؟ و یا عامل آن برای دیگران می شویم؟

منبع:نشریه پیغام پزشک، شماره 45

منبع: راسخون
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1198

به "مصرف دخانیات یا خودکشی تدریجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف دخانیات یا خودکشی تدریجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید