با عوامل اصلی سردی بدن آشنا شوید

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، تهران (پانا) - بعضی افراد حتی اگر هوا زیاد هم سر نباشد، احساس سرما می نمایند، بروز این حالت به چندین عامل بستگی دارد.

با عوامل اصلی سردی بدن آشنا شوید

به گزارش فرتاک نیوز، اگر هنگام بیرون رفتن در برف احساس سرما می کنید، کاملا طبیعی و منطقی است. اما اگر همواره سردتان است یا می لرزید و حتی در محیط هایی که همه عرق می نمایند، وقت آن است که کمی فکر چاره کنید.

سرد بودن دائمی می تواند نشان دهنده مسئله ای در بدن شما باشد، از گردش خون ضعیف گرفته تا مسائل جدی تر سلامتی. در این مقاله به آنالیز عوامل اصلی سردی بدن پرداخته ایم. شما با برطرف این عوامل خواهید توانست به شرایط عادی خود برگردید.

کم خونی

تعجب می کنید که چرا احساس سرما می کنید؟ این شرایط ممکن به خاطر کم خونی باشد. کم خونی زمانی اتفاق می افتد که شما گلبول های قرمز سالم کافی برای تامین اکسیژن مورد احتیاج بدن خود ندارید. یعنی بدن شما گلبول های قرمز بسیار کمی فراوری می نماید.

تعداد زیادی گلبول قرمز را از بین می برد یا به دلایلی خون زیادی از دست می دهد. انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد، اما شایع ترین آن به دلیل کمبود آهن است.

وقتی شما به کم خونی مبتلا هستید حس خستگی، ضعف، سرگیجه و تنگی نفس دارید. بعلاوه باعث سردی بدن تان می گردد. به خصوص دست ها و پا های شما. برای همین بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک دلیل را پیدا می نماید و به شما می گوید که آیا احتیاج به تغییر در رژیم غذایی، مکمل ها یا درمان دیگری دارید یا خیر.

شما آهن کافی دریافت نمی کنید

بدون میزان مناسب این ماده مغذی، می توانید به کم خونی ناشی از فقر آهن مبتلا شوید که می تواند شما را سرد کند. کمبود آهن ممکن است به دلیل از دست دادن خون، رژیم غذایی نامناسب، یا جذب ناکافی آهن در بدن باشد. برترین منبع آهن گوشت قرمز است. اما در مرغ و ماهی نیز وجود دارد. بعضی از منابع غیر گوشتی شامل نان ها و غلات غنی شده با آهن، نخود فرنگی، سویا، نخود و سبزیجات با برگ سبز تیره هستند.

ویتامین B12 کافی دریافت نمی کنید

کمبود ویتامین B12 می تواند کم خونی ایجاد کند و موجب سردی بدن گردد. با خوردن مرغ، تخم مرغ و ماهی می توانید ویتامین B12 دریافت کنید. بعضی از غلات و سایر غذا ها نیز با آن غنی شده اند. به خاطر داشته باشید که حتی اگر میزان زیادی غذا با آن بخورید، ممکن است ویتامین B12 کافی دریافت نکنید. بعضی از افراد به دلیل بیماری یا دارویی که مصرف می نمایند در جذب ویتامین دچار مشکل می شوند.

کم کاری تیروئید

زمانی که غده تیروئید به میزان کافی بعضی از هورمون ها را فراوری نمی نماید، می تواند شما را به سرما بیش از حد حساس کند. اگر سطح هورمون تیروئید یک فرد خیلی پایین باشد، متابولیسم آن ها کند می گردد و در نتیجه فراوری گرمای کمتری ایجاد می گردد و فرد احساس سرما می نماید.

بعلاوه ممکن است درد مفاصل، یبوست، خشکی پوست و افزایش وزن داشته باشید و ممکن سال ها طول بکشد تا علائم کم کاری تیروئید ظاهر شوند. کم کاری تیروئید ممکن است به دلایل زیادی از جمله بیماری یا درمان سایر شرایط ایجاد گردد.

پزشک شما می تواند هورمون های مصنوعی را برای جایگزینی هورمون هایی که بدن شما نمی سازد تجویز کند. هورمون تیروئید عملکرد های مهم بسیاری در سراسر بدن دارد، از جمله تنظیم متابولیسم بدن.

پدیده رینود

هنگامی که به پدیده رینود مبتلا هستید، رگ های خونی در دستان شما نسبت به دمای سرد یا استرس بیش از حد واکنش نشان می دهند. بعضی از اختلالات عروق خونی (مانند رینود) باعث اسپاسم و باریک شدن رگ های خونی می شوند و به دلیل کاهش جریان خون در آن نواحی، اندام ها سرد می شوند.

در طول یک حمله، که معمولا از چند دقیقه تا یک ساعت طول می کشد، جریان خون باریک و محدود می گردد و می تواند انگشتان دست و پا را سرد و بی حس کند و انگشتان ممکن سفید یا آبی شوند. با بازگشت خون، ممکن است آغاز به سوزن سوزن شدن یا حتی درد نمایند. دارو می تواند علائم را کاهش دهد و از آسیب بافتی جلوگیری کند.

اگر این بیماری در بدن شدید باشد ممکن است احتیاج به جراحی داشته باشید. بیماری رینود بیشتر با تغییرات رفتاری درمان می گردد، اما ابتدا باید برای تشخیص با پزشک خود مشورت کنید، زیرا امکان دارد رینود نتیجه بیماری دیگری باشد و ممکن است احتیاج به دارو داشته باشد.

گردش خون یا مشکل عروق خونی

مسائل گردش خون که باعث کاهش جریان خون در دست ها و پا ها می گردد، می تواند باعث احساس سردی در این نواحی نیز گردد. یکی از دلایل این مشکل عدم پمپاز خون کافی در قلب است تا به اندام ها برسد. یا هم انسداد شریان های مرتبط با کلسترول، فشار خون بالا، دیابت یا سیگار ممکن مانع از رسیدن خون کافی به آن نواحی گردد. اختلالات لخته شدن خون بعلاوه می تواند منجر به انسداد شریان ها و اختلال در گردش خون گردد.

بیماری کلیوی

دیابت و فشار خون بالا اغلب باعث بیماری کلیوی می گردد. ضایعات ممکن است به سطوح خطرناکی برسند، زیرا کلیه های شما در فیلتر کردن خون عملکرد ضعیفی دارند و می تواند دمای بدن را کاهش دهد و مسائل دیگری ایجاد کند. بیماری کلیوی بعلاوه با کم خونی مرتبط است، که می تواند باعث گردد حتی زمانی که هوا گرم است، احساس سرما کنید. اگر مشکل بیماری کلیوی شما حل گردد، ممکن سردی بدن شما نیز بهبود یابد.

کم آبی بدن

آب 60 درصد بدن شما را تشکیل می دهد. آب گرما را جذب می نماید و سپس آن را به آرامی آزاد می نماید و به گرم نگه داشتن بدن شما یاری می نماید. با این حال، هنگامی که بدن شما کم آب است، بدن شما قادر به تنظیم مناسب گرما نیست و باعث می گردد احساس سرما کنید. آب بعلاوه به متابولیسم یاری می نماید، بنابراین نرخ متابولیسم پایین باعث سردی دمای بدن شما می گردد.

بیماری شریان محیطی

بیماری شریان محیطی زمانی اتفاق می افتد که پلاک، شریان ها را باریک و باعث می گردد پاها و گاهی اوقات بازوها، خون کافی دریافت ننمایند. اگر یکی از پا ها بسیار سردتر از پای دیگر است، به خصوص اگر دردناک، بی حس یا ضعیف باشد، می تواند نشانه ای از بیماری باشد. در صورت مشاهده این علائم، یاری فوری پزشکی دریافت کنید. تغییر در رژیم غذایی و ورزش گاهی اوقات می تواند یاری نماینده باشد. اما پزشک شما ممکن دارو، جراحی یا روش دیگری را توصیه کند.

بی اشتهایی عصبی

بی اشتهایی عصبی، اختلال خوردن است که شما را به کاهش شدید کالری سوق می دهد و می تواند شما را به طرز خطرناکی لاغر کند. کمبود چربی بدن می تواند باعث گردد همواره احساس سرما کنید، به خصوص در دست ها و پاها. این شرایط می تواند تهدید نماینده زندگی باشد. اگر فکر می کنید شما یا یکی از نزدیکانتان به این اختلال مبتلا هستید، با پزشک صحبت کنید.

شاخص توده بدنی پایین نیز افراد را دچار مشکل می نماید. چربی بدن شما را از سرما محافظت می نماید، بنابراین اگر منبع کافی از آن را نداشته باشید، نسبت به دیگران احساس سردی بیشتری خواهید کرد.

بیماران مبتلا به سرطان یا بیماری های مزمن شدید اغلب چربی بدن خود را از دست می دهند و تمایل به احساس سرما دارند. بیماران مبتلا به بی اشتهایی عصبی نه تنها چربی بدنشان کم است، بلکه کالری دریافتی را نیز محدود می نماید. محدودیت شدید کالری، سرعت متابولیسم را کاهش می دهد و در نتیجه فراوری گرمای بدن را کاهش می دهد. اگر با علائمی مانند محدودیت شدید غذا روبرو هستید، باید فوراً به پزشک یا متخصص سلامت روان مراجعه کنید.

آنفلوانزا

این بیماری به وسیله ویروسی ایجاد می گردد که کل بدن شما از جمله بینی، گلو و ریه ها را تحت تاثیر قرار می دهد. شما می توانید تب و لرز شدید همراه با سردرد، درد عضلانی، سرفه و ضعف داشته باشید. این علائم می تواند جدی باشد، به ویژه برای بچه ها و بزرگسالان. برای یاری به سالم ماندن، واکسن سالانه آنفولانزا دریافت کنید.

نوروپاتی محیطی

اگر پا های شما احساس سرما می نمایند، اما در لمس سرد نیستند، می تواند نشانه ای از نوروپاتی محیطی باشد. اغلب از انگشتان پا آغاز می گردد و به سمت بالا حرکت می نماید. زمانی اتفاق می افتد که یک آسیب یا یک اشتباه پزشکی به اعصاب شما آسیب می رساند. دیابت یک دلیل شایع است. بعلاوه ممکن است به دلیل عفونت، بیماری کبد یا کلیه، کمبود ویتامین ها یا تماس با مواد شیمیایی سمی به آن مبتلا شوید. پزشک شما می تواند دلیل مشکل را درمان کند.

هیپوفیتاریسم

هیپوفیتاریسم زمانی اتفاق می افتد که غده هیپوفیز شما به میزان کافی هورمون های خاص فراوری نمی نماید. یکی از علائم معمول این است که شما به سرما حساس هستید یا گرم ماندن برایتان سخت است. بعلاوه ممکن است به کم خونی مبتلا شوید، اشتهای خود را از دست بدهید و میزانی وزن کم کنید. پزشک شما سعی می نماید دلیل کم کاری هیپوفیز شما را درمان کند یا دارویی را پیشنهاد کند که جایگزین هورمون های از دست رفته گردد. پس حتما به پزشک مراجعه کنید.

دارو

بعضی از دارو ها ممکن است به عنوان یک عارضه جانبی باعث ایجاد احساس سردی در شما شوند. برای مثال، مسدود نماینده های بتا به قلب یاری می نمایند و بدن شما را از ساخت مواد شیمیایی مضر در پاسخ به بیماری قلبی باز می دارند. اما ممکن در دست ها و پا های خود احساس سردی و بعلاوه در بدن حس سرگیجه، خستگی، حالت تهوع بیشتری داشته باشید. با پزشک خود صحبت کنید. آن ها ممکن است به شما پیشنهاد نمایند که دارو را تغییر دهید یا دوز خود را کاهش دهید.

فیزیولوژی بدن زنان و بدخوابی

ساختار فیزیولوژی بدن زنان سردتر از مردان است. بدن زن تمایل دارد جریان خون بیشتری به اندام هایشان راهنمایی گردد، که می تواند دست ها و پا های را سردتر کند، زیرا جریان خون به جای دیگری راهنمایی می گردد. از سوی دیگر کم خوابی می تواند به احساس سردی بدن یاری کند. معین نیست چرا، اما این ممکن است به کاهش عملکرد هیپوتالاموس و سایر غدد ریز بدن مرتبط باشد که منجر به کاهش متابولیسم می گردد.

از آن جایی که همواره احساس سرما می تواند نشانه چیز جدی تری باشد، علائم را نادیده نگیرید. اگر عدم تحمل سرما برای شما یک علامت تازه است و از بین نمی رود، حتما به پزشک مراجعه کنید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1408

به "با عوامل اصلی سردی بدن آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با عوامل اصلی سردی بدن آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید