ابتکار شورای همکاری برای یمن؛ حل بحران یا مشروعیت بخشی به جنگ افروزی سعودی؟

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، پس از آن که شورای همکاری خلیج فارس بدون توجه به درخواست انصارالله اظهار داشت که نشستی برای حل بحران یمن در ریاض برگزار خواهد کرد، کارشناسان تأکید کردند که این شورا دنبال حل بحران نیست.

ابتکار شورای همکاری برای یمن؛ حل بحران یا مشروعیت بخشی به جنگ افروزی سعودی؟

به گزارش سرویس بین الملل خبرنگاران، محمد علی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن و همچنین دیگر مقامات صنعاء امروز یکشنبه، ابتکار شورای همکاری خلیج فارس برای گفت و گو میان طرف های جنگ در ریاض را نپذیرفتند.

پایگاه خبری المساء برس یمن، در یک گزارش به قلم یحیى محمد الشرفی نوشت، در سال 2015 پس از چند هفته از تجاوز نظامی سعودی-اماراتی که با حمایت آمریکا و غرب صورت گرفت، در ریاض، نشستی تحت عنوان نشست ریاض برگزار گشت. در آن نشست، ریاض قصد داشت به همه بقبولاند که حاضران در نشست، کنندگان همه طیف های ملت یمن هستند. این در حالی بود که واقعیت کاملا بر خلاف این ادعای سعودی بود؛ چرا که افراد حاضر در این نشست، سیاستمداران یمنی سرسپرده ریاض بودند، نه کنندگان ملت یمن.

المساء برس در ادامه گزارش داد، سند ریاض هم نتیجه این نشست بود. در این سند ادعا شد، یمن روابط منطقه ای و بین المللی خود را از سر خواهد گرفت و حکومت فدرال و دموکراتیکی تشکیل خواهد شد که امنیت را برای منطقه به همراه خواهد داشت، اما امروز، و پس از گذشت هفت سال از جنگ علیه یمن و اشغال منطقه ها گسترده ای از خاک این کشور از طریق مزدوران سعودی و اماراتی، هیچ شهروند یمنی نمی تواند مشاهده کند که این افراد، چگونه توانستند حکومت فدرال و دموکراتیک را در منطقه ها تحت اشغال خود تشکیل دهند؟.

به گزارش این پایگاه خبری، با اهدافی که در این نشست مطرح شد و آنچه امروز در منطقه ها تحت اشغال عربستان و امارات در یمن مشاهده می شود، تفاوت بسیاری وجود دارد؛ زیرا این کشورها نتوانستند هیچ یک از اهداف اعلامی و ادعایی خود را محقق کنند. به عنوان نمونه، هدف نخست این نشست، حفظ امنیت و ثبات یمن بود، ولی سؤال این است که آیا این هدف محقق شده است؟.

بنا بر این گزارش، درباره سلاح و بازگرداندن آن به حکومت نیز الان مشاهده می کنیم که شبه نظامیان طارق صالح در ساحل غربی و جنوب یمن، سلاح در دست دارند. سؤال اینجاست که آیا این مزدوران، حکومت هستند؟ یا شبه نظامیان گروه شورای انتقالی جنوب که وابسته به اماراتند و آیا می توانند در دایره حکومت قرار بگیرند؟

المساء برس همچنین نوشت، در سند ریاض ادعا شده بود که امارات و سعودی، یمن را از شرایط بسیار سخت خود خارج خواهند کرد، اما اکنون در منطقه ها تحت اشغال آنان در جنوب یمن نیز، قیمت ها به صورت سرسام آوری در حال بالا رفتن است و حتی فرآورده های نفتی یا گاز خانگی هم به دست مردم نمی رسد.

این پایگاه در پایان تأکید کرد، رایزنی هایی که عربستان قصد دارد در خاک خود برگزار کند، نسخه تکراری نشست ریاض در سال 2015 است. لذا همان گونه که آن نشست، فرمالیته بود، این نشست نیز صرفا برای مشروعیت بخشی به مداخله نظامی خارجی در یمن است... هدف این نشست، مشروعیت بخشیدن به تغییری است که ریاض در توافق با امارات درباره دولت مشروع ایجاد خواهد کرد. دوم اینکه به تداوم مداخله نظامی ائتلاف در یمن تحت پوشش اجماع یمنی در این رایزنیها، مشروعیت داده خواهد شد.

در تأیید این گزارش، پایگاه خبری الخبر الیمنی هم به نقل از یک منبع بلندپایه در دولت مستعفی یمن، از توطئه خلیجی خبر داد که بر اساس آن، شورای ریاستی توافقی بین مزدوران ائتلاف سعودی-اماراتی تشکیل خواهد شد.

این منبع تأکید کرد، در این نشست قرار است درباره تعیین معاونان عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور فراری و مستعفی یمن و تعلیق اختیارات وی، رایزنی صورت گیرد. این نشست، در ادامه نشستهای فرستاده سازمان ملل در یمن است.

به گفته این منبع، شورای همکاری خلیج فارس به خوبی می داند که جنبش انصارالله حاضر نیست در نشست ریاض حضور داشته باشد، ولی به این خاطر از این جنبش دعوت کرد تا از این طریق مدعی شود که انصارالله مخالف رایزنیهای سیاسی است، ولی حقیقت این است که این رایزنیها، نسخه بعدی طرح کشورهای حاشیه خلیج فارس در سال 2011 است که بر اساس آن، هادی به قدرت رسید.

برخی مقامات در شورای همکاری خلیج فارس سه شنبه هفته گذشته خبر دادند که این شورا تصمیم دارد از طرف های درگیر در یمن برای برگزاری نشستی در عربستان سعودی دعوت به عمل آورد. خبرگزاری رویترز به نقل از این مقامات و بدون افشای نام آن ها نوشته بود که دعوتنامه های رسمی برای رایزنی درباره یمن طی چند روز آینده ارسال خواهد شد و جنبش انصارالله یمن نیز در میان طرف هایی قرار گرفته است که شورای همکاری در حال بررسی دعوت از آن ها برای این نشست است.

خبرگزاری رسمی یمن سبأ، چهارشنبه شب، به نقل از یک مقام وزارت امور خارجه یمن گفت که یمن از هرگونه گفت و گو با کشورهای عضو ائتلاف در هر کشور بی طرف و غیردخیل در تجاوز علیه یمن -چه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس یا دیگر کشورها- استقبال می کند.

اما نایف الحجرف دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس، روز پنجشنبه، بدون توجه به شرط صنعاء گفت که این رایزنی ها در ریاض، مرکز عربستان سعودی، برگزار خواهد شد. مقامات یمنی تأکید داشتند که این گفت و گو نمی تواند به میزبانی یک کشور متجاوز برگزار شود.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 19 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1401 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1422

به "ابتکار شورای همکاری برای یمن؛ حل بحران یا مشروعیت بخشی به جنگ افروزی سعودی؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابتکار شورای همکاری برای یمن؛ حل بحران یا مشروعیت بخشی به جنگ افروزی سعودی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید