تمدید توافق نفتی در روزهای خوب بازار نفت

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، مقامات نفتی کشورهای عضو اوپک و روسیه روز شنبه ششم ژوئن (17 خردادماه) در یک نشست مجازی برای تمدید طرح کاهش فراوری نفت تا خاتمه ماه آینده میلادی به منظور ایجاد تعادل در بازار نفت که تحت تأثیر بحران کرونا با کاهش شدید تقاضا روبرو است، به توافق رسیدند.

تمدید توافق نفتی در روزهای خوب بازار نفت

بر اساس این توافق، عربستان سعودی و روسیه که بزرگترین صادرنمایندگان نفت در دنیا به شمار می فرایند، همچنان نقش اصلی را در طرح کاهش 9.7 میلیون بشکه ای -که حدود دو ماه قبل بر سر آن توافق شد- بر عهده خواهند داشت؛ هرچند مقامات این دو کشور در نشست مجازی روز شنبه از دیگر کشورهای عضو ائتلاف خواستند که تعهدات خود را با جدیت بیشتری رعایت نمایند.

در اوایل ماه آوریل (اواسط فروردین) در حالی که قیمت نفت در بازارهای دنیای به دلیل کاهش شدید تقاضا بر اثر بحران کرونا و همچنین جنگ قیمتی بین روسیه و عربستان به سرعت در حال سقوط بود، اعضای اوپک و سایر فراورینمایندگان نفت از جمله روسیه و آمریکا با یکدیگر توافق کردند که برای یاری به حذف مازاد عرضه در بازار، فراوری نفت خود را مجموعاً به میزان 9.7 میلیون بشکه در روز کاهش دهند. اما تمدید این توافق نفتی اکنون در شرایطی صورت گرفته است که قیمت نفت به بالاترین ارقام خود در سه ماه اخیر رسیده است.

موفقیت توافق نفتی ماه آوریل و رشد مداوم قیمت نفت در هفته های اخیر باعث شد تا کشورهای فراورینماینده نفت انگیزه بیشتری برای تمدید این توافق داشته باشند. سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات دقایقی پس از سرانجام نشست مجازی برای تمدید توافق نفتی اظهار داشت: کشورهای اوپک و اوپک پلاس به اتفاق آراء پذیرفتند که طرح فعلی برای کاهش فراوری نفت تا سرانجام ماه ژوئیه ادامه پیدا کند.

دَن برویلت، وزیر انرژی آمریکا، نیز در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر با ابراز خرسندی از تمدید توافق نفتی نوشت: این توافق در یک زمان کلیدی یعنی درست زمانی که تقاضای نفت رو به بهبود است و فعالیت های مالی در سراسر دنیا در حال بازگشایی هستند، انجام شد.

جیسون باردوف، تحلیلگر مرکز سیاست گذاری دنیای انرژی در دانشگاه کلمبیا، درباره تمدید توافق نفتی اوپک و دیگر کشورهای نفتی می گوید: تمدید این توافق نشان می دهد که عربستان سعودی و روسیه می خواهند از تصمیمات تندی که به سقوط قیمت نفت در ماه مارس یاری کرد، اجتناب نمایند؛ اما چالش هایی در آینده وجود خواهد داشت.

با وجود بهبود تقاضای نفت نسبت به دوران اوج بحران کرونا، اوپک همچنان انتظار دارد که تقاضای دنیای نفت در امسال میلادی به طور متوسط حدود 9 میلیون بشکه در روز کمتر از تقاضای روزانه آن پیش از شروع بحران (حدود 100 میلیون بشکه در روز) باشد. این افت شدید تقاضا باعث کاهش قابل توجه درآمد کشورهای نفتی خواهد شد و فشار زیادی را به دولت های وابسته به نفت وارد خواهد نمود.

در روزهای اخیر صحبت از تمدید توافق نفتی به مدت سه ماه مطرح بود، اما روسیه مشتاق بود که هرچه زودتر فراوری نفت به حالت عادی بازگردد. مقامات روسی معتقدند رشد سریع قیمت نفت می تواند افزایش عرضه نفت از سوی فراورینمایندگان نفت شیل -که روسیه و اوپک آنها را رقیب خود می دانند- را به دنبال داشته باشد.

با توجه به برطرف محدودیت هایی که در بسیاری از کشورها به منظور مقابله با ویروس کرونا وضع شده بود، تقاضای نفت به سرعت در حال بهبود است و به همین دلیل عربستان سعودی که پس از توافق نفتی ماه آوریل فراوری روزانه نفت خود را به میزان یک میلیون بشکه در روز (به طور داوطلبانه) علاوه بر میزان معین شده در توافق کاهش داده بود، در سرانجام ماه جاری میلادی این یک میلیون بشکه را به ظرفیت فراوری روزانه خود خواهد اضافه نمود. علاوه بر این، مکزیک نیز به مشارکت خود در توافق نفتی سرانجام داده و از ابتدای ماه آینده میلادی سطح فراوری نفت خود را به حالت عادی بازمی گرداند.

اما در این میان مقامات واشنگتن از تمدید توافق نفتی خوشحالند. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که در ماه آوریل برای نجات شرکت های فعال در صنعت نفت شیل آمریکا -که با توجه به افت شدید قیمت نفت در خطر ورشکستگی بودند- عربستان سعودی و روسیه را برای دستیابی به توافقی برای کاهش فراوری نفت به شدت تحت فشار قرار داده بود، در آستانه تمدید توافق نفتی در پیامی توئیتری از این دو کشور بابت یاری به نجات صنعت نفت شیل آمریکا که به اعتراف وی در خطر تبدیل شدن به صنعتی بی ارزش بوده است، تشکر کرد.

اگرچه به رغم بهبود قابل توجه قیمت نفت همچنان انتظار می رود که فراوری نفت شیل آمریکا در امسال میلادی نسبت به سال گذشته کاهش یابد، اما بسیاری از چاههای نفتی که در ماههای مارس و آوریل به دلیل سقوط قیمت ها و پر بودن مخازن و انبارهای نفت -که به منفی شدن قیمت نفت در روز 20 آوریل [اول اردیبهشت] منجر شد- غیبرطرفال شده بودند، اکنون در حال بازگشت به روال عادی هستند و این یک تهدید برای قیمت نفت است.

بیورنار تانهاوتن، تحلیلگر موسسه ریستاد انرژی، با اشاره به اینکه تمدید توافق نفتی تا سرانجام ماه ژوئیه تنها حدود 10 درصد از یک میلیارد بشکه نفت ذخیره شده در انبارهای نفتی را حذف می نماید، می گوید: تأثیرات تمدید یک ماهه توافق نفتی تا حد زیادی در بازار منعکس شده است و ما معتقدیم که فضا برای رشد قیمت نفت نسبتاً محدود است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 19 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 438

به "تمدید توافق نفتی در روزهای خوب بازار نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمدید توافق نفتی در روزهای خوب بازار نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید