کارایی یخچال 300ساله قبل از اختراع برق ، تبدیل آب قنات به قالب یخ تا سال 1330

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، نزدیک به 300 سال از ساخت یخدان گاهگلی که در آغوش روستای ترشنبه جا خوش نموده است، گذشته و حالا اینجا به لیست جاذبه های گردشگری مرکز کشور افزوده شده است.

کارایی یخچال 300ساله قبل از اختراع برق ، تبدیل آب قنات به قالب یخ تا سال 1330

خبرنگاران - مریم قاسمی: همانطور که می دانید، منطقه ها حاشیه ای و کویری کشور، به علت شرایط خاص اقلیمی، همیشه دچار کمبود آب بوده اند و هستند و این دردسر در تهران و روستاهای اطراف آن نیز وجود داشته. بر این اساس، در روزگار قدیم افراد خیر و نیکوکار، ساخت یخدان و آب انبار را کاری پرثواب برای رفاه و آسایش شهروندان تلقی می کردند و برای ساخت این قبیل بناها همیشه پیشقدم می شدند.

قصه های خواندنی تهران را اینجا ببینید

یخدان قدیمی روستای ترشنبه در حاشیه منطقه18، از بناهای دوره قاجاریه است. البته با گذشت حدود 3 قرن از عمر بنای آن، محل جمع آوری آب که به استخری کوچک شبیه بوده، از بین رفته و به همت شورای روستا، این بنای تاریخی به ثبت ملی رسیده و تا حدودی بازسازی شده است.

بر اساس مستندات موجود در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، در علی آباد و رباط کریم نیز بناهایی از این دست موجود است، میراث فرهنگی اما این یخدان تاریخی روستای ترشنبه را به عنوان بزرگ ترین و محکم ترین یخدان کاهگلی استان تهران معرفی نموده است.

مساحت کل زمین متعلق به یخدان، 460 مترمربع است که 200 مترمربع آن زیربنای این اثر تاریخی محسوب می گردد. شریان حیاتی یخدان ترشنبه، قناتی بود که به حوض کنار بنا می ریخت، اما به علت کاهش بارندگی، خشکید و این طور شد که از حدود 50سال پیش تا به امروز، هیچ کس هیچ قالب یخی را از اینجا به خانه اش نبرده است.

مهجور ماندن این بنای قدیمی، علت دیگری هم دارد که به رواج استفاده از یخچال و یخ سازهای برقی مربوط می گردد. آن موقع که از یخچال و یخ ساز برقی خبری نبود، یخدان طبیعی ترشنبه ارج و قربی داشت و پس از باز شدن پای زندگی ماشینی به روستا، این نگین کمیاب به فراموشی سپرده شد تا اینکه حدود چند سال قبل، بازسازی و حفظ یخدان تاریخی در دستور کار شورای روستا نهاده شد.

یخدان ترشنبه این روزها منتظر مانده تا با کمی رسیدگی به محلی تبدیل گردد برای آنان که به آثار تاریخی عشق می ورزند. تا آن روز زمان زیادی باقی نیست و امتیاز ما که در منطقه 18 سکونت یا رفت وآمد داریم آن است که می توانیم جزو نخستین بازدیدکنندگان این بنای تاریخی باشیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 آبان 1401 بروزرسانی: 5 آبان 1401 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1543

به "کارایی یخچال 300ساله قبل از اختراع برق ، تبدیل آب قنات به قالب یخ تا سال 1330" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارایی یخچال 300ساله قبل از اختراع برق ، تبدیل آب قنات به قالب یخ تا سال 1330"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید