چرا روسیه در جذب زنان به حوزه فناوری پیروز است؟ ، سرمایه گذاری روی استعدادها از کودکی شروع می گردد (تور روسیه)

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، یک قرن پیش، روسیه برای حقوق برابر تحصیل و کار بین مردان و زنان کوشش کرد و این روزها اثرات این کوشش ها در حوزه فناوری احساس می گردد.

چرا روسیه در جذب زنان به حوزه فناوری پیروز است؟ ، سرمایه گذاری روی استعدادها از کودکی شروع می گردد (تور روسیه)

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی روسیه گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، سال ها پیش بسیاری سخت بود که زنان را در عرصه های برتر شغلی ببینیم اما اکنون شاهد حضور زنان در بهترین دانشگاه ها، بهترین مشاغل و... هستیم. این موضوع در روسیه بسیار مشهود است. زنانی که در عرصه های ریاضیات، کامپیوتر و... کوشش می نمایند و اتفاقا نسبت به همکاران مرد خود سطحی قابل قبول دارند.

بر اساس آمار موسسه یونسکو ، 40 درصد از محققان روسیه را زنان تشکیل می دهند و شرکت های مطرح روسیه مثل شرکت پانداکس که لقب گوگل روسیه را داراست نیز حدود یک سوم از پست های مهم و کارمندان خود را به زنان اختصاص داده اند.

جالب است بدانید در دیگر کشورهای منطقه، مانند بلغارستان و رومانی نیز در خصوص تنوع حضور زنان در علوم، فناورری، مهندسی و ریاضی نیز شاهد حضور بالاتر از حد میانه زنان هستیم.

جین فرانکلند مدیرعامل Cyber Security Capital در انگلیس و نویسنده کتاب در امنیت می گوید: اروپای شرقی به طور مداوم به زنان توجهی قابل مشاهده را در حوزه فناوری و امنیت سایبری نشان می دهد.

او معتقد است که دلایل متعددی برای این موضوع وجود دارد: برای مثال از دختران انتظار می رود که دانش کامپیوتری را از سنین پایین بیاموزند و به خوبی به واسطه آن کار نمایند و البته هیچ عذری برای نیاموختن این مهارت وجود ندارد.

اما ا دید فرانکلد چیزی بیشتری نیز وجود دارد، او می گوید: به لحاظ فرهنگی، زنان اروپای شرقی به عنوان یک طبیعت واقعی شناخته شده اند و به این معنی است که آنها بیشتر مایل به سخن گفتن از خود و دارای اعتماد به نفس هستند و این خصایصی است که معمولا از سوی مردان در محل کار استفاده می گردد.

در کنار این ها الگوهای خانواده ها هم تغییر نموده و دختران از سوی والدین تشویق می شوند که موثر و قوی تر باشند. خانم شاپاکوا، مدیر یک شرکت فناوری می گوید این برای من بسیار معنادار بود که عنوان یک کودک، شاهد بودم که پدر و مادرم پس انداز خود را جمع و برای من یک نوت بوک ویژه خریدند، آن هم در حالی که می دانستم تا چه حد به پس انداز خود احتیاج دارند.

یک مطالعه اجرا شده به وسیله مایکروسافت در سال 2017 نشان داد که بیش از 60 درصد والدین روسی دختران خود را برای مطالعه علم، فناوری، مهندسی و ریاضی تشویق می نمایند

تاریخ حضور زنان روس در عرصه فناورری تقریبا صد ساله است. در دهه 1920، روسیه یکی از اولین کشورهایی بود که قوانینی را وضع کرد که حقوق برابر را برای تحصیل و کار برای مردان و زنان ایجاد می کرد. به گفته وزارت آموزش و پرورش روسیه، درصد پژوهشگران زن را به مرور افزایش داد و تا سال 1928 به 10 درصد رساند.

اولگا اوسکووا، رئیس گروه فناوری شناختی روسیه، می گوید که در حال حاضر نسل نوی از متخصصان علم و تکنولوژی روسیه ظهور پیدا نموده اند که اغل زن هستند.

اوسکووا نیز خود، در اواسط دهه 1960 در یک خانواده ساده به دنیا آمد که عشق او به علم و ریاضی را شکل دادند چرا که والدینش نیز هر دو تحصیلات ریاضی و کامپیوتر داشتند. به نظر می رسد سالهای پایانی رژیم شوروی سابق نیز در این موفقیت موث بوده. برای مثال رژیم شوروی که به نیروی کار احتیاج داشت، زنان را ترغیب به داشتن شغل کرد و آنها را به عنوان مادر و کارگر تعریف کرد. بسیاری از آنها مجبور بودند در کارخانه ها کار نمایند و موقعیت هایی مانند جوشکاری را بگذرانند.

البته در حالی که زنان در شهر مسکو یا سنت پترزبورگ روی کار خود تاکید دارند، هنوز هم در بعضی شهرهای کوچک و روستاها زنان تشویق می شوند تا اوایل یا اواسط دهه 20 زندگی خود یک خانواده نو تشکیل داده و خانه داری نمایند.

*رویا پاک سرشت

منبع: انتخاب
انتشار: 2 دی 1401 بروزرسانی: 2 دی 1401 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1566

به "چرا روسیه در جذب زنان به حوزه فناوری پیروز است؟ ، سرمایه گذاری روی استعدادها از کودکی شروع می گردد (تور روسیه)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا روسیه در جذب زنان به حوزه فناوری پیروز است؟ ، سرمایه گذاری روی استعدادها از کودکی شروع می گردد (تور روسیه)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید