معرفی آلبالو و خواص درمانی آن

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، درختی است به ارتفاع حدود 7 متر با شاخه های جوان و سبز رنگ، برگ های آن سبز، بیضوی، پهن، دندانه دارِ اره ای و نوک تیز و گل های آن چتری و دمگل دار می باشند. میوه اش شفت، کروی شکل، قهوه ای تیره یا قرمز

معرفی آلبالو و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Cerasus vulgaris Miller، نام فرانسه Mahaleb و نام انگلیسی آن red cherry می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، آلبالو، آلوبالو، حب الملوک، قراصیای ترش و جراسیا نامیده شده است.

تیره گیاه:

گل سرخ Rosaceae

نوع گیاه:

درخت

تعیینات ظاهری:

درختی است به ارتفاع حدود 7 متر با شاخه های جوان و سبز رنگ، برگ های آن سبز، بیضوی، پهن، دندانه دارِ اره ای و نوک تیز و گل های آن چتری و دمگل دار می باشند. میوه اش شفت، کروی شکل، قهوه ای تیره یا قرمز کم رنگ یا سرخ تیره مایل به سیاه، گوشتدار و آبدار، طعم آن کمی ترش و کمی شیرین، قطر تقریبی میوه یک تا یک و نیم سانتی متر و داخل میوه یک هسته تخم مرغی شکل مایل به گرد وجود دارد.

طبیعت میوه:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت میوه رسیده گرم و تر است.

رویش جغرافیایی:

در اغلب نواحی معتدل کشورها خصوصاً کشورهای اروپایی، آسیایی، آمریکا و در ایران بیشتر در جنگل های ارسباران و استان های اصفهان، لرستان، کردستان، چهارمحال بختیاری، همدان و البرز انتشار داشته و به صورت پرورشی هم کاشته می گردد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در

میوه:

اسید سیانیدریک، ویتامین های A, B, C, D، منگنز، کبالت، روی، فسفر، پتاسیم، سدیم، مهمیم و کلسیم در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

میوه و هسته

نحوه مصرف:

میوه رسیده مصرف خوراکی داشته و در صنایع غذایی هم کاربرد دارد. در طب سنتی هسته آلبالو به صورت دم نموده یا جوشانده کاربرد دارد.

خواص درمانی میوه:

رفع کننده خشونت صدا و خارج کننده سنگ کلیه و مثانه، تقویت کننده اعصاب و تصفیه کننده خون، جلوگیری کننده از پیری زودرس و افزاینده نطفه در مردان، پاک کننده مجاری ادراری و مقوی معده و کبد، تنظیم کننده قاعدگی و بازکننده عروق، رقیق کننده خون و روشن کننده پوست، بندآورنده اسهال و ضد تب، کاهنده فشار خون و ادرارآور، صفرابر و ضد عفونی کننده دستگاه گوارشی می باشد. ضمناً برای ناراحتی های کبد، ورم های مزمن معده و روده، سوزش مجاری ادراری، دیابت، آشفتگی های درون معده، نقرس و دردهای روماتیسمی هم مفید است.

تذکّر:

مصرف آلبالو برای اشخاص سرد مزاج و افرادی که به ورم و زخم روده دچار می باشند مضر است.

هسته آلبالو

تعیینات ظاهری:

داخل میوه آلبالو یک هسته تخم مرغی شکل مایل به گرد و صاف وجود دارد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در آن:

اسید سیانیدریک و غیره در آن تعیین شده است.

نحوه مصرف:

فقط با دستور پزشک

خواص درمانی:

تنظیم کننده قاعدگی و التیام بخش سوزش مجاری ادراری، خرد کننده سنگ های کلیه و مثانه و آرام بخش می باشد. ضمناً برای اسهال و درد و ناراحتی های معده بخصوص در اطفال هم مفید است.

تذکّر:

مغز هسته آلبالو سمّی است و فقط باید با نظر پزشک تجویز گردد.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1229

به "معرفی آلبالو و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی آلبالو و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید