مرکز پایش و مراقبت از سازه های آبی تاریخی منطقه پاسارگاد راه اندازی شد

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد از راه اندازی مرکز پایش و مراقبت از سازه های آبی تاریخی منطقه پاسارگاد در محدوده سد تاریخی بستان خانی خبر داد.

مرکز پایش و مراقبت از سازه های آبی تاریخی منطقه پاسارگاد راه اندازی شد

میراث آریا: روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی استان فارس، افشین ابراهیمی امروز 11 شهریورماه 1399 اظهار کرد: در گام نخست، به منظور حفاظت و مراقبت فیزیکی این آثار که به دلیل فعالیت های کشاورزی و عمرانی و بعضاً کاوش های غیرمجاز تهدید می شوند، اقدام به دایر کردن ایستگاه نگهبانی و دفتر پژوهش های میدانی در محدوده یکی از سدها (سد بستان خانی) کرده ایم.

او ادامه داد: با انتقال بخشی از امکانات و تجهیزات پایگاه میراث جهانی پاسارگاد به موقعیت یادشده و به کارگیری یک نگهبان تمام وقت از اهالی بومی منطقه که مسئولیت مراقبت از آثار شناسایی شده را بر عهده دارد، امید می رود حفاظت شایسته ای از این آثار معماری ارزشمند به عمل آید. در ادامه با حضور برخی از کارشناسان پایگاه در محل، هسته پژوهشی اولیه که به صورت اختصاصی به مستندسازی و مطالعه تأسیسات آبی به جا مانده از دوران هخامنشی می پردازد، شکل می گیرد.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد عنوان کرد: نتایج این پژوهش ها می تواند به اضافه شدن این آثار به محدوده میراث جهانی پاسارگاد منجر شود.در گستره دشت پاسارگاد و پیرامون آن، آثار و محوطه های ارزشمند تاریخی بسیاری وجود دارد که بخشی از آن ها را ساختارها و سامانه های مرتبط با مدیریت منابع آب دوران تاریخی (هخامنشی) تشکیل می دهد. این گنجینه که شامل هفت سد و بند هخامنشی و آبراه ها و شبکه های آب رسانی به طول نزدیک به هشتاد کیلومتر است، در دشت خرم بید، دشت مرغاب، دشت پاسارگاد، دشت سر پنیران و دشت کمین مشاهده می شوند

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 25 مهر 1399 بروزرسانی: 25 مهر 1399 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 579

به "مرکز پایش و مراقبت از سازه های آبی تاریخی منطقه پاسارگاد راه اندازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرکز پایش و مراقبت از سازه های آبی تاریخی منطقه پاسارگاد راه اندازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید