فوائد فراوان رزماری که آن را یکی از برترین گیاهان می سازد

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، گیاه رزماری به طور عمده جهت اهداف آشپزخانه ای مورد استفاده قرار می گیرد، اما اطلاعات مختصری از فوائد آن در سلامت شناخته شده است. در این مقاله ارزیابی دقیقی از مزایای این گیاه شگفت انگیز مشاهده خواهید کرد.

فوائد فراوان رزماری که آن را یکی از برترین گیاهان می سازد

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

گیاه رزماری به طور عمده جهت اهداف آشپزخانه ای مورد استفاده قرار می گیرد، اما اطلاعات مختصری از فوائد آن در سلامت شناخته شده است. در این مقاله ارزیابی دقیقی از مزایای این گیاه شگفت انگیز مشاهده خواهید کرد.

رزماری که در اصطلاح علمی تحت اسم رزمارینوس آفیسینالیس (Rosmarinus Officinalis) شناخته می گردد، گیاهی باستانی است که دارای استفاده های روحی روانی، آشپزی و هم پزشکی است. این گیاه که در اصل منشاء مدیترانه ای دارد اکنون تقریباً در سراسر دنیا کشت می گردد. رزماری یک گیاه چند ساله است که در تمام طول سال در دسترس می باشد. این گیاه به ارتفاع 5ر1 تا 3 متر رشد نموده و می تواند حتی در باغچه منزلتان پرورش داده گردد. تنها به خاک قلیایی به خوبی زه کشی شده، جلوگیری از بادهای قوی و آب و هوای خوب آفتابی احتیاج دارد. این گیاه دارای برگهای سوزنی شکل سبز تیره و معطر به همراه گلهای آبی روشن است که در اوایل تابستان شکوفا می شوند.

گیاه رزماری ماده ای اولیه اصلی در مواد غذایی مختلف است و بعلاوه کاربرد آن جهت حفظ طولانی مدت مواد غذایی شناخته شده است. علاوه بر طعم نعنایی آن، بر عطر و طعم هر غذایی می افزاید. آن را بر روی پاستا یا سالاد پاشیده و یا میزانی از آن را روی مرغ گریل شده بمالید. ممکن است تنها به جهت افزودن بر طعم غذای خود از رزماری استفاده نمایید اما بدون آنکه بدانید با این کار، از خود در برابر چندین مشکل و مسئله مرتبط با سلامت محافظت می کنید.

فوائد سلامتی بخش

در این بخش نشان خواهیم داد که چگونه مصرف منظم رزماری برای شما مفید است.

دفاع از بدن در برابر سرطان: گیاه رزماری غنی از آنتی اکسیدانهایی است که از بدن انسان در برابر اختلالات ناشی از رادیکالهای آزاد محافظت می کند. DNA انسان در معرض آسیب ناشی از رادیکالهای آزاد واقع شده است. در صورت عدم درمان، می توانند موجب افزایش غیر قابل کنترل سلولهای سرطانی شده در نتیجه خطر بروز سرطان را افزایش می دهند. رزماری در زنان به اسم درمان طبیعی جهت جلوگیری از بروز سرطان سینه با تحریک آنزیمهای کبدی در کنترل سطوح هورمون استروژن در بدن عمل می کند.

جلوگیری از تشکیل آب مروارید: این اعتقاد وجود دارد که مصرف رزماری به شکل چای و یا کپسول مانع از شکل گیری آب مروارید در چشمها می گردد. گرچه این اثر به تأیید تحقیقات علمی نرسیده است، اما با این وجود می توان به منظور آنالیز فوائد این گیاه در سلامت آن را مصرف نمود به این علت که سرشار از ویتامین A است که از خواص آنتی اکسیدانی برخوردار است که وجود آن جهت بینایی خوب ضروری است.

تأخیر در فرایند پیری: عصاره رزماری به جهت محافظت از سلولهای پوست شناخته شده است به طوریکه از تغییرات مرتبط با سن در پوست مانند چین و چروک و تشکیل لکهای تیره جلوگیری می کند. برای این منظور، اسانس یا عصاره این گیاه را می توان در ماسکهای صورت مورد استفاده قرار داد. بعلاوه رزماری با محافظت و تأمین پروتئینی محافظ تحت اسم HSP70 مراقب اثرات استرس و مواد سمی بر روی پوست خواهد بود.

افزایش سطوح انرژی و خوش بینی: خواص آنتی اکسیدانی این گیاه تعیین شده است که مواد سمی مضر را از کبد با افزایش فراوری آنزیمهای سم زدا از بین برده در نتیجه سطوح انرژی در بدن انسان افزایش می یابند. گفته می گردد که بعلاوه بهبودی سریع از هرگونه بیماری و یا اختلال عملکرد را میسر می سازد. رزماری هنگامی که در آروماتراپی (درمان بوسیله ماساژ با روغن معطر) مورد استفاده قرار گیرد، به اسم یک محرک عمل نموده به طوریکه خستگی را از بدن زدوده و افسردگی را درمان می سازد.

تقویت حافظه: این گیاه حاوی موادی است که از فروپاشی انتقال دهنده های عصبی در مغز جلوگیری نموده و بنابراین به طور سنتی به اسم تقویت کننده طبیعی حافظه شناخته می گردد زیرا باعث افزایش عملکرد انتقال دهنده عصبی استیل کولین می گردد که به بهبود حافظه یاری می کند. تعیین شده است افرادی که در تماس با رایحه رزماری قرار داشتند احساس هوشیاری بیشتری داشته و بهبود چشمگیری را در حافظه بلند مدت خود نشان داده اند. می توانید این مورد را در خود با دریافت ماساژ با روغن رزماری و یا افزودن میزانی از آن به وان حمام امتحان کنید. حتی نوشیدن چای رزماری جهت یاری به حافظه در دراز مدت عمل می کند. اسید کارنوسیک موجود در این گیاه تعیین شده است که خطر بروز بیماری آلزایمر را کاهش می دهد.

جلوگیری از احتباس آب: گیاه رزماری به اسم یک دیوریتیک عمل نموده و اندازه ادرار را افزایش داده و عملکرد کلیه را بهبود می بخشد، در نتیجه از احتباس آب در بدن که موجب باد کردن بدن می گردد جلوگیری می کند. این گیاه مؤثرتر از دیگر قرص های کنترل کننده احتباس آب می باشد به این علت که رزماری حاوی مواد معدنی ضروری مانند سدیم، پتاسیم و غیره است که وجود آنها برای بدن ضروری است در حالی که قرص ها این مواد معدنی را هم شسته و دفع می کنند.

یاری به جلوگیری از بوی بد بدن: چند شاخه رزماری را به آب وان حمام خود بیافزایید. این کار به شما در خلاص شدن از باکتریها و قارچهایی که موجب بروز بوی بد بدن می شوند یاری خواهد نمود. بعلاوه می تواند به اسم دهانشویه با رقیق ساختن میزانی پودر رزماری در آب و غرغره با آن مورد استفاده قرار گیرد.

یاری به قاعدگی: برای افرادی که با مشکل تأخیر در قاعدگی روبرو می شوند، مصرف چای رزماری به صورت روزانه به برطرف این مشکل یاری می کند. تعیین شده است که این گیاه دارای موادی است که انقباضات ماهیچه در رحم را موجب شده و در نتیجه قاعدگی را تحریک می سازد. به علت این خاصیت، زنان باردار نبایستی به هیچ وجه رزماری مصرف کنند.

فوائد گوارشی: این گیاه دارای توانایی بهبود مسائل گوارشی مختلفی همانند یبوست، دردهای معده و نفخ می باشد. بعلاوه اشتها را تحریک می سازد. با اثر خود بر روی کبد، آزاد شدن صفرا که به عمل هضم یاری می کند را فراهم می سازد.

جلوگیری از بروز عفونت: رزماری سرشار از ویتامین C است. مصرف آن سیستم ایمنی بدن را تقویت و فعال می سازد. این گیاه به جلوگیری از رشد عوامل عفونت زای هم داخلی و هم خارجی یاری می کند. بنابراین حتی می توان گفت که به جلوگیری از سرماخوردگی یاری می کند. رزماری بعلاوه دارای خواص ضد عفونی کنندگی است. هنگامی که به آب وان حمام افزوده گردد، به بهبود طبیعی زخم یاری نموده و از احتمال بروز عفونت جلوگیری می کند.

تحریک گردش خون: رزماری به علت آنکه منبعی غنی از آهن به شمار میرود، به افزایش ظرفیت حمل اکسیژن خون یاری می کند. در نتیجه جریان خون بهبود یافته و جریان خون افزایش یافته خود درمان چندین مشکل از جمله بیماری پوستی و از دست دادن حافظه است.

بهبود درخشندگی مو و درمان شوره سر: استفاده از روغن رزماری بر روی مو، فولیکولهای مو و جریان خون به پوست سر را تحریک می سازد. افزایش جریان خون به پوست سر بعلاوه از بروز شوره سر و کچلی جلوگیری می کند.

ذکر این نکته اهمیت دارد که بایستی مصرف این گیاه را محدود ساخته و آن را در حد اعتدال مصرف کنید به این علت که مصرف رزماری در مقادیر زیاد می تواند مسمومیت زا باشد. میزان مصرف 5 گرم برگه خرد شده و یا پودر برگ آن طبیعی خواهد بود. روغن کنستانتره شده رزماری را مصرف نکنید. همواره آن را با یک روغن حامل مانند روغن بادام و یا زیتون پیش از استفاده مخلوط نمایید.

از این گیاه معجزه گر استفاده نموده و تفاوت را در سلامت کلی خود مشاهده نمایید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد. بهتر است جهت اطلاع از اندازه مصرف و کاربرد این گیاه با یک گیاه شناس حاذق مشورت نمایید.

منبع: راسخون
انتشار: 2 آبان 1400 بروزرسانی: 2 آبان 1400 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1222

به "فوائد فراوان رزماری که آن را یکی از برترین گیاهان می سازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوائد فراوان رزماری که آن را یکی از برترین گیاهان می سازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید