طراحی سیستم هوشمندی برای روسازی راهها به وسیله محققان کشور

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، به گزارش خبرنگاران به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، روح الله سعیدی نژاد، دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح سامانه جامع مدیریت راه هوشمند و ارزان گفت: راه ها یکی از مهمترین زیرساخت های هر شهر و کشور هستند که حفظ کیفیت آنها از دیرباز مورد توجه متولیان بوده است.

طراحی سیستم هوشمندی برای روسازی راهها به وسیله محققان کشور

وی اضافه نمود: اجرای سیستم مدیریت روسازی می تواند علاوه بر حفظ کیفیت راه ها، ارزش آن را حفظ نموده و هزینه های تعمیر و نگهداری را تا 80 درصد کاهش دهد.

وی با بیان اینکه استفاده از روش های سنتی و نیمه مکانیزه جهت اجرای سیستم مدیریت روسازی در سطح شبکه راه ها به علت ناکارآمدی و هزینه بالا امکان پذیر نیست، گفت: از این رو سامانه ای بر پایه هوش مصنوعی را توسعه دادیم که علاوه بر ارزان بودن، بسیار سریع و کارآمد است.

وی خاطر نشان کرد: فرایند تحقیق و توسعه این سامانه از تابستان سال 99 به وسیله تیمی متشکل از متخصصان راه ترابری، هوش مصنوعی و IT شروع شد. تمرکز اصلی تیم روی برطرف عیوب و گلوگاه های اجرایی روش های پیشین پایش شرایط راه بود.

وی با بیان اینکه این سامانه توانسته نوآوری هایی در سطح بین المللی داشته باشد، گفت: به همین دلیل، برای اولین بار در جهان سیستم مدیریت روسازی تمام مکانیزه و هوشمندی توسعه یافت که پیچیدگی و هزینه های اجرای این سیستم را به شدت کاهش دهد.

وی با اشاره به کوشش شرکتهای خارجی در این زمینه گفت: در سال های اخیر یک شرکت امریکایی نیز سیستمی جهت ارزیابی کیفی راه ها توسعه داده است. اما از آن جهت که این سیستم مطابق استانداردها عمل نمی نماید چندان مورد قبول جامعه علمی نیست.

سعیدی نژاد خاطر نشان کرد: در این سامانه، پایش شرایط راه با استفاده از ابزار ارزان قیمت و در دسترس مانند تلفن همراه انجام و داده های آن با استفاده از الگوریتم های پیچیده هوش مصنوعی و به صورت کاملا مکانیزه تحلیل و خروجی های نهایی به صورت شاخص های کیفی جهت استفاده متولیان راه فراوری می گردد.

وی گفت: به واسطه این سامانه تمام مراحل تحلیل و ارائه نتایج به صورت کاملا اتوماتیک انجام می گردد، و برای تمام مدیران در سراسر جهان قابل استفاده است. از سوی دیگر مکانیزه بودن این سامانه به متولیان راه امکان ایجاد یک سیستم مدیریت روسازی ارزان را برای سطح وسیعی از راه های تحت حوزه استحفاظی خود می دهد و این امکان را فراهم می نماید که بودجه سازمان خود را مدیریت و به صورت بهینه مصرف نمایند.

وی گفت: توسعه دانش و هوشمند سازی فرایند اجرای سیستم مدیریت راه ها در فاز برداشت شرایط و تحلیل داده ها، می توانند زمینه ساز پیاده سازی این سیستم به وسیله خودروهای خودران باشد. با اجرای این امر آرمان جمع سپاری مدیریت معابر (یا همون برون سپاری به جمعیت استفاده نمایندگان از معابر) تحقق یافته و شهفرایندان در نقش کلیدی در مدیریت زیرساخت شهری و برون شهری ایفا خواهند کرد.

محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه نمود: این سامانه از ابتدای امسال در حال اجرا اقدامات لازم جهت ورود به بازار و جذب سرمایه است.

وی با اشاره به معرفی ویژگی های طرح گفت: ارزیابی و مدیریت راه می تواند پیچیده، زمان بر و پرهزینه باشد ولی وجود ابزار هوشمند به متولیان راه یاری می کند راه های باکیفیت تری داشته باشند و در عین حال هزینه های خود را به شدت کاهش دهند.

وی با اشاره به سایر ویژگی های طرح گفت: ارزیابی خرابی سطحی، ارزیابی ناهمواری، داشبورد اختصاصی، سرعت و دقت بالا از دیگر مزایای این سامانه به شمار می رود.

محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به مزیت های رقابتی طرح گفت: مهمترین مزیت این سامانه نسبت به سامانه مشابه خارجی و بعلاوه سیستم های سنتی مدیریت راه ها، رویکرد آن در اجرای هوشمند و تمام اتوماتیک این سیستم از صفر تا صد است. به بیان دیگر تمام مراحل اجرای سیستم مدیریت راه ها با استفاده از این سامانه ساده سازی شده و الگوریتم های هوش مصنوعی بخش اعظمی از فرایند را به عهده دارند.

وی گفت: بعلاوه ورود مدل های مبتنی بر هوش مصنوعی این سامانه در فاز ارائه راه حل، مدیران را قادر می سازد در کوتاه ترین زمان ممکن تصمیمات صحیحی برای مدیریت راه های خود بگیرند. در حالی اجرای این فاز در سایر سامانه ها به صورت سنتی و زمان بر انجام می پذیرد.

وی اضافه نمود: از این رو هوشمند سازی کل فرایند به کاهش چشمگیر هزینه اجرای سیستم مدیریت روسازی نسبت به سایر سامانه ها منجر شده است.

سعیدی نژاد با اشاره به کاربردهای پروژه گفت: ارزیابی کیفی شرایط روسازی شبکه راه ها، ارزیابی ناهمواری سطح راه، ارزیابی نوع، وسعت و شدت خرابی های سطح راه، جانمایی خرابی های سطحی روی نقشه، تجمیع داده ها بر اساس عارضه های شهری و نمایش به صورت قطعه بندی شده، برآورد بودجه مورد احتیاج جهت انجام عملیات تعمیر و نگهداری، ارزیابی هوشمند مبلمان راه، جانمایی تابلوهای هشدار دهنده، هدایت و رانندگی و راهنمای راستا، ارزیابی شرایط خط کشی سطح راه، بهینه سازی بودجه سازمان، ارائه راه حلهای مدیریتی جهت بهبود شرایط موجود با نگاه به فرایند اضمحلال شبکه از کاربردهای این پروژه به شمار می فرایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 شهریور 1401 بروزرسانی: 1 شهریور 1401 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1510

به "طراحی سیستم هوشمندی برای روسازی راهها به وسیله محققان کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی سیستم هوشمندی برای روسازی راهها به وسیله محققان کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید