شکل گیری ابرهای عجیبی که غیرواقعی به نظر می رسند!، عکس

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، طبیعت همیشه در حال دگرگونی است و این دگرگونی ها صحنه های شگفت آوری را پدید می آورد که پیش از آن دیده نشده است.

شکل گیری ابرهای عجیبی که غیرواقعی به نظر می رسند!، عکس

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، ابرهای ماماتوس گونه ای ابر است که رشته ای از ابرچه های کیسه مانند در زیر سطح اصلی آن قرار گرفته است. شکل ظاهری این ابرها حاصل کیسه هایی از هوای سرد اشباع شده است که به سرعت از سطح ابرهای توفان زا پایین می آید و تصویری مانند برآمدگی های مواج در قسمت زیرین ابر ایجاد می نماید. خوشه های این ابرها معمولاً از یخ تشکیل شده اند، اما می تواند ترکیبی از یخ و آب مایع نیز باشد.

بیشتر بخوانید:

صحنه ترسناک به جا مانده از جهنمی که 2 هزار سال پیش به پا شد / عکس

شاسی بلند نو چری با حال و هوای بنز که شاید به ایران بیاید / عکس

ماماتوس اغلب در ارتباط با ابرهای کومولونیمبوس تشکیل می گردد که به نوبه خود به علت توده بزرگ هوای ناپایدار، رعد و برق را به همراه می آورد. ابر ماماتوس عموماً در ناپایدارترین کومولونیمبوس تشکیل می گردد، به این معنی که احتمال تگرگ، باران شدید و رعد و برق نیز در مجاورت آن وجود دارد و اگر هوا در زمستان به مقدار کافی سرد باشد می تواند برف فراوری کند.

گاهی اوقات ماماتوس ممکن است روی انواع دیگر ابرها تشکیل گردد که باران فراوری نمی نمایند، اگرچه این پدیده بسیار کمتر رایج است.

ظاهر خیره نماینده ابرهای ماماتوس زمانی که خورشید در پایین آسمان قرار گرفته است و کیسه های آنها به وسیله نور خورشید قاب می گردد، بیشتر قابل مشاهده است. این ویژگی تکمیلی مورد علاقه بسیاری از هواشناسان و بعلاوه علاقه مندان به ابر و عکاسی است.

ماماتوس ها معمولاً روی پایه سندان کومولونیمبوس تشکیل می شوند، اما دیده شده است که روی انواع دیگر ابرها مانند استراتوکومولوس، آلتواستراتوس و آلتوکومولوس نیز شکل می گیرند. بعلاوه مشاهده شده است که ماماتوس ها در سطح زیرین ابرهای خاکستر آتشفشانی تشکیل می شوند.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 9 اسفند 1401 بروزرسانی: 9 اسفند 1401 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1600

به "شکل گیری ابرهای عجیبی که غیرواقعی به نظر می رسند!، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکل گیری ابرهای عجیبی که غیرواقعی به نظر می رسند!، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید