زیباترین دریاچه های ایران؛ 12 مقصد مجذوب کننده برای دوستداران طبیعت گردی

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، دریاچه های ایران این فرصت را برای مسافران فراهم می نمایند که از بودن در آب وهوای خنک در دل طبیعت و تماشا پرندگان و گونه های گیاهان و حیواناتی که مختص ناحیه خاصی هستند، لذت ببرند. در ایران بیش از 20 دریاچه وجود دارد که بخش های اساسی زیست بوم ایران هستند. امروز می خواهیم شما را با بزرگترین، زیباترین و بی نظیرترین دریاچه های ایران آشنا کنیم.

زیباترین دریاچه های ایران؛ 12 مقصد مجذوب کننده برای دوستداران طبیعت گردی

1. دریاچه خزر

دریای خزر بزرگترین دریاچه دنیا محسوب می گردد. این دریاچه بزرگ به وسیله کشورهای ایران، قزاقستان، روسیه، آذربایجان و ترکمنستان احاطه شده است.

برترین خاویار دنیا از ماهیان خاویاری ساکن در دریای خزر حاصل می گردد. بسیاری از ایرانیان در ایام تعطیلات ایران از شمال ایران و سواحل دریای خزر تماشا می نمایند.

مسافران برای لذت از سواحل زیبای خزر معمولا به استان های مازندران و گیلان سفر می نمایند. اگرچه برخی از شهرها و سواحل دریای خزر در طول تعطیلات بسیار شلوغ می شوند، اما هنوز هم شگفتی های ناشناخته ای در بزرگترین دریاچه دنیا وجود دارد.

2. دریاچه ارومیه

افراد زیادی از سراسر دنیا از دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران تماشا می نمایند. این دریاچه بین آذربایجان غربی و شرقی واقع شده است.

واقعیت غم انگیز این است که دریاچه ارومیه زمانی بزرگترین دریاچه در خاورمیانه بوده است. این دریاچه دارای 102 جزیره است و متأسفانه اخیرا، به علت بی توجهی به این دریاچه بخشی از آن خشک شده و باعث بسیاری از مسائل زیست محیطی برای مردم در آن منطقه شده است، اما هنوز هم مجذوب کنندهیت و شگفتی خود را حفظ نموده است.

نکته جالب در خصوص این دریاچه این است که برخی اوقات به رنگ قرمز تغییر می نماید. رنگ اصلی این دریاچه نمکی در ارومیه به رنگ آبی است، اما به علت افزایش جلبک ها و باکتری ها و بعلاوه افزایش غلظت نمک، وقتی سطح آب خصوصا در فصول گرم سال کاهش می یابد، به رنگ قرمز تغییر رنگ می دهد.

بعلاوه، در جاهایی که سطح آب پایین است، کریستال های نمکی را مشاهده خواهید کرد که چشم انداز شگفت انگیزی از دریاچه را نشان می دهد. تامین آب دریاچه از رودهای سرچشمه گرفته از سهند و سبلان مانند زرینه رود، تلخه رود سیمینه رود و غیره می باشد. غروب زیبای دریاچه، گل و لجن که خاصیت درمانی دارند و حیات وحش دریاچه ارومیه، هزاران مسافر و گردشگر را به خود جذب می نماید.

3. دریاچه گهر

یکی دیگر از شگفتی های طبیعی در ایران دریاچه گهر که به معنی آب جمع شده در گودی است و نکته جالب اینجاست که همه ایرانیان از آن مطلع نیستند و از این زیبایی طبیعی تماشا نمی نمایند. بنابراین برخلاف دریای خزر که هر از گاهی شلوغ می گردد، دریاچه گهر مقصدی آرام برای کسانی که دوست دارند از طبیعت ناب لذت ببرند، مناسب است.

گهر در در 35 کیلومتری دورود لرستان در منطقه حفاظت شده اشترانکوه واقع شده است و برای رسیدن به آن احتیاج به یک پیاده روی چهل دقیقه ای است. دریاچه در واقع به دو بخش گهر بالا و پایین تقسیم می گردد که تنها 100 متر از هم فاصله دارند. این دریاچه به نگین زاگرس معروف است و به علت آب زلالش در برخی جاها می گردد کف آب و ماهیان در رفت و آمد را دید.

ساحل گهر بزرگ در برخی از قسمت های ضلع غربی و شرقی ماسه ای است و در بقیه نقاط صخره ای است و در اطراف دریاچه جنگل و پوشش گیاهی وجود دارد ودرختان بلوط، بید، بادام، پسته وحشی و گل های زیبای شقایق و لاله در اطراف آن قابل مشاهده است. بنابراین در صورت سفر به غرب ایران بهتر است تماشا آن را از دست ندهید.

4. دریاچه نمک

دریاچه نمکی یا دریاچه حوض سلطان در 62 کیلومتری شرق قم واقع شده است. بسیاری از عکاسان حرفه ای در روزها و شب ها به این مکان مراجعه می نمایند تا از عکس های بی نظیری برخوردار شوند. مساحت سطح دریاچه حدود 1800 کیلومتر مربع است، اما فقط 1 کیلومتر مربع آن به وسیله آب پوشیده شده است، بنابراین ممکن است برای رسیدن به آب، تجربه منحصر به فرد راه رفتن روی لایه های ضخیم نمک داشته باشید. بعلاوه در طول شب می توانید از چشم انداز تماشای و آسمان پر ستاره لذت ببرید.

علیرغم این که هیچ موجود زنده ای در دریاچه یافت نمی گردد، در نوع خود بی نظیر است. این دریاچه سرشار از مواد معدنی است و منبع بی نظیری از لیتیوم محسوب می گردد.

در کل، وسعت دریاچه متناسب با اندازه بارندگی در فصل های مختلف سال نوسان دارد. در مواقع بارندگی و ذوب برف ارتفاعات اطراف، بر اندازه آب ورودی افزوده می گردد و وسعت سطح آن زیاد می گردد و در فصل های گرم، وسعت آن کم می گردد. بعلاوه آب دریاچه به غیر از آب های سطحی، از دو رود، رود شور و قره چای که وارد این دریاچه می شوند، تامین می گردد.

5. دریاچه انزلی (تالاب)

یکی دیگر از جاذبه های طبیعی شمال ایران حوضچه انزلی واقع در استان گیلان است. دریاچه انزلی بزرگترین دریاچه آب شیرین ایران است که در جنوب غربی شهرستان بندر انزلی و در فاصله حدود 40 کیلومتری از مرکز استان گیلان جای گرفته است.

این یکی از عاشقانه ترین و مجذوب کننده ترین مکان ها برای بازدید در ایران است، زیرا این مکان پر از گل های نیلوفر آبی کاسپین و بعلاوه انواع مختلفی از پرندگان می باشد.

تقریبا 78 گونه پرنده مختلف در تالاب انزلی وجود دارد که گردشگران زیادی را به خود جذب می نماید تا از تماشای پرواز پرندگان هنگام قایق سواری لذت ببرند.

وسعت این تالاب فصول زمستان و بهار که بارندگی بیشتر است به حدود 120 کیلومتر مربع می رسد و در تابستان و پاییز به حدود 80 کیلومتر کاهش می باید.

این تالاب در سال 1354 در لیست تالاب های بین المللی کنوانسیون رامسر ثبت شده است دارای 11 رود اصلی و 30 رود فرعی، 100 گونه پرنده، 50 گونه ماهی، صدها گونه موجودات گیاهی و زیست بوم کم نظیری است.

6. دریاچه زریوار

بهشت گمشده در غرب ایران، دریاچه زریوار، از جمله دریاچه های مجذوب کننده ایران است.

نام این دریاچه یک نام کردی است و در سه کیلومتری شهر مریوان واقع شده است. نکته جالب اینجاست که هیچ رودخانه ای آب این دریاچه را تأمین نمی نماید و آب آن فقط ازآب شدن برف کوه های اطراف و چشمه های طبیعی موجود در کف دریاچه تأمین می گردد. مردم محلی باور دارند آب این چشمه به صورت خودجوش تامین می گردد و پر از افسانه و قصه های جالب است.

در اطراف دریاچه گونه های زیادی از درختان وجود دارد مانند بلوط، گلابی و بادام. یکی دیگر از جاذبه های این دریاچه، جزیره های کوچکی است که ماهگیران برای گرفتن ماهی از آن استفاده می نمایند.

سطح دریاچه در فصل سرما کاملا یخ می زند اما در فصل های گرم تر گیاهان آبی و غیر آبی قابل مشاهده هستند. خوشبختانه، به علت استقبال فراوان گردشگران، امکانات مختلفی همانند هتل، پارکینگ، ایستگاه قایق رانی و رستوران وجود دارد.

7. دریاچه مهارلو یا دریاچه صورتی

شاید نام مسجد صورتی در شیراز را شنیده باشید، اما علاوه بر مسجد، شیراز دارای دریاچه صورتی نیز است.

این محل به وسیله محلی ها دریاچه مهارلو گفته می گردد و دریاچه ای نمکی محسوب می گردد که در 27 کیلومتری شیراز واقع شده است. آنچه دریاچه مهارلو را از سایر دریاچه های ایران متمایز می نماید رنگ آن است، مشابه دریاچه ارومیه، این دریاچه به علت وجود نوع خاصی از جلبک ها و بعلاوه به علت داشتن پتاسیم زیاد و شوری زیاد به رنگ صورتی دیده می گردد.

شاید از کسانی که به سمت شیراز پرواز می نمایند شنیده باشید که می توان بخشی از سرزمینی صورتی را از بالا دید که این دریاچه مهارلو است. اما موجودات صورتی دیگری نیز در آنجا وجود دارد: فلامینگوهای صورتی! بنابراین اگر به شیراز سفر می کنید تماشا این دریاچه بی نظیر را از دست ندهید. دریاچه در بهار، پاییز و زمستان رنگ طبیعی را دارد و برای تماشا رنگ صورتی آن می توانید در اواسط تابستان به این مکان سفر کنید.

8. دریاچه اوان

یکی از دیگر زیبایی های طبیعی ناشناخته ایران دریاچه اوان است.

این دریاچه زیبا در جاده قزوین-الموت در نزدیکی روستای زرآباد واقع شده است. از آنجایی که این دریاچه در دامنه کوه خشچال واقع شده است، می توانید از آب و هوای مطبوع، طبیعت بکر و چشم اندازهای زیبای این منطقه لذت ببرید.

این دریاچه در ارتفاع 1815 متری بالاتر از سطح دریا واقع شده است به همین علت زمستان و پاییز سردی را تجربه می نماید، به صورتی که سطح دریاچه یخ می زند. برترین زمان برای حضور در این مکان تابستان و بهار می باشد.

در راستا خود به سمت این دریاچه، در جاده الموت، می توانید در بهار از زیبایی های شکوفه های گیلاس در دو طرف جاده لذت ببرید و هنگامی که به دریاچه می رسید پوشش سبز و تنوع گیاهی در این منطقه شما را شگفت زده می نماید. ی

کی از مزیت های این منطقه این است که امکانات و تفریحگاه های مناسبی برای خانواده ها و گردشگران فراهم شده است در نتیجه گردشگران علاوه بر لذت بردن از چشم انداز های فوق العاده می توانند از تفریحاتی نظیر قایقرانی، کوهنوردی و شنا نیز بهره مند شوند.

9. دریاچه چورت

دیگر دریاچه زیبا در ده کیلومتری روستای چورت و 71 کیلومتری ساری واقع شده است که نام اصلی آن میانشه است. ولی به علت نزدیکی دریاچه به روستای چورت با نام دریاچه چورت، معروف شده است.

در اثر زلزله ای در سال 1318، راستا آب چشمه در این مکان مسدود شده که باعث خلق این دریاچه زیبا شده است. در فصل های بهار و تابستان که سطح آب پایین تر است، می توان درخت هایی را که قبلا در این مکان روییده بودن مشاهده کرد که سر از آب بیرون آورده و چشم انداز ای خارق العاده پدید می آورند.

در کنار دریاچه امکان چادر زدن وجود دارد و بعلاوه در فصل های سرما اقامت گاه هایی برای مسافران در روستاهای نزدیک فراهم شده است. یکی از تفریحات مربوط به دریاچه ماهیگیری است ولی امکان شنا کردن وجود ندارد.

10. دریاچه الندان

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری در استان مازندران دریاچه الندان است. دریاچه ای که بارش باران و برف تنها منبع تامین آب آن است و هیچ رودی وارد آن نمی گردد. ویژگی نوع خاک اطراف دریاچه منحصر به فرد است، به صورتی که در اثر اندک باران و برف تمام آب های آن به سمت دریاچه سرازیر می شوند و به علت عدم نفوذپذیری خاک آن، اندازه ماندگاری آب در دریاچه زیاد است.

در اطراف دریاچه گونه گیاهی خاص و پوشش سبزی همانند گل های بنفشه، الزی، درختچه های ازگیل، ولیک و تلکا وجود دارد.

الندان در نزدیکی روستای ازنی در 65 کیلومتری ساری واقع شده است و نه تنها خود دریاچه، بلکه راستا منتهی به دریاچه و طبیعت بکر آن ها زیبایی فراوانی دارند که هرساله مسافران زیادی برای تماشا زیبایی ها به این منطقه سفر می نمایند.

11. دریاچه شورمست

دریاچه شورمست دیگر جاذبه گردشگری در ایران است که تنها 200 کیلومتر با تهران فاصله دارد و در نزدیکی شهر پل سفید واقع شده است.

با توجه به شرایط جوی این منطقه بیشتر مواقع امکان تشکیل ابر و مه وجود دارد که تماشا دریاچه ای احاطه شده با درختان تنومند و سرسبز با فضای مه آلود تجربه لذت بخشی برای مسافران رقم می زند.

در این دریاچه با عمق 5 تا 15 متر امکان ماهیگیری وجود ندارد و در کل برای ماهیگیری تعداد کمی ماهی در آن وجود دارد. ولی امکان دوچرخه سواری و اسب سواری در اطراف دریاچه وجود دارد. بعلاوه تعدادی قایق پدالی برای قایق سواری در دریاچه برای مسافران فراهم شده است.

در سفر به این دریاچه زیبا می توانید از منظره ها زیبا و چشم اندازهای بکر طبیعت و جنگل های انبوه توسکا لذت ببرید. اقامت در کلبه های موجود در این مکان و ویلاهایی در روستاهای نزدیک دریاچه، تجربه منحصر به فردی برای مسافران فراهم می نماید.

این دریاچه فوق العاده همانطور که از نامش معین است تداعی گر مستی، نشاط و شور است که ارزش تماشا حداقل یک بار را دارد.

12. دریاچه بختگان و طشک

دومین دریاچه بزرگ و چهارمین تالاب ایران، دریاچه بختگان است که در استان فارس در نزدیکی روستای زیبا و قدیمی طشک واقع شده است.

دو دریاچه بختگان و طشک حاصل از فرونشست میان کوهی است و دریاچه طشک که در شمال غربی دریاچه بختگان است به وسیله دلتای رودکر باهم در ارتباط هستند. در سواحل رسوبات سفید رنگ تبخیری دیده می گردد. باوجود اینکه آب دریاچه از دو رودکر و سیوند تامین می گردد، دارای آب بسیار شوری است و به همین علت گونه های گیاهی شور پسند همانند گز و نی، تنگس، قیچ، آویشن، کاکوتی، باریم، گل نرگس، کیکم، زیره و باریجه یافت می گردد. بعلاوه به علت فعالیت کوه زایی زاگرس تعدادی جزیره و شبه جزیره کوچک و بزرگ همانند جزیره نرگس و گنبان در طشک و جزیره مناک در بختگان دیده می گردد.

تجربه سفر به طبعیت بکر و لذت بودن در کنار دریاچه برای همه فوق العادست ولی باید این نکته را خاطر نشان شویم که این مکان زیست بوم خیلی از حیوانات، پرندگان و آبزیان است و مسئولیت مهم ما حفظ این محیط می باشد.

اگر قبلا به هر کدام از دریاچه های ایران سفر نموده اید در بخش نظرات درمورد تجربه هایتان برای ما بنویسید.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور
انتشار: 13 مرداد 1401 بروزرسانی: 13 مرداد 1401 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1496

به "زیباترین دریاچه های ایران؛ 12 مقصد مجذوب کننده برای دوستداران طبیعت گردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیباترین دریاچه های ایران؛ 12 مقصد مجذوب کننده برای دوستداران طبیعت گردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید