آنچه درباره درختان افسانه ای بائوباب نمی دانستید!

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، درختان افسانه ای بائوباب یا بشکه های طبیعی درختی یکی از جالب ترین و شگفت آورترین انواع درختان است که زیبایی منحصر به فردی داشته و مانند درخت واژگون دیده می گردد. این درختان در منطقه ها استرالیا و کشور آفریقا می رویند و کنیا بسیاری از این درختان را در دل خود جای داده است. سفر به کنیا دلایل مختلفی دارد و درختان بائوباب نیز می توانند یکی از این دلایل باشند. این درخت برگ ریز بوده و به همین علت برگ هایش را به صورت مداوم می ریزد و این امر باعث شده که ساقه های آن به مانند ریشه جلوه نمایند. ارتفاع این درخت 5 الی 30 متر بوده و قطر آن بین 7 تا 11 متر خواهد بود.

آنچه درباره درختان افسانه ای بائوباب نمی دانستید!

طی سالهای اخیر درختان افسانه ای بائوباب در حال انقراض بوده اند و متاسفانه طی دهه اخیر 8 درخت از 13 درخت بائوباب واقع در آفریقا خشک شده اند. هریک از بخش های درخت بائوباب کارایی های متفاوتی دارد و به عبارتی هیچ دور ریزی از آن شاهد نیستیم. در این مطلب از خبرنگاران می خواهیم مطالبی را بیان کنیم که شاید کمتر شنیده باشید:

راز درختان افسانه ای بائوباب

درختان بائوباب از جمله درختان زیبا و منحصر به فرد شناخته می شوند که ظاهری خاص داشته و قطعا باعث جلب توجه خواهند شد. این درختان عمر بسیار زیادی دارند و تنها تعداد کمی از آنها امروزه به جای مانده اند. مراقبت های خاصی از این درختان کم نظیر انجام می گردد تا نسل آنها منقرض نگردد و خوشبختانه تا حالا این عملکرد جواب داده و شاهد حفظ درختان بائوباب به جای مانده هستیم.

این درختان ویژگی های متعددی نیز دارند که آنها را به یک ابر درخت زیبا تبدیل نموده است و در حالت کلی می تواند یک معمای جالب باشد! تنه درخت بائوباب یکی از دلایل جلب توجه به آن است و یکی از جالب ترین انتخاب ها برای گرفتن عکس به شمار می رود چرا که در ایران چنین درختی یافت نمی گردد.

انقراض بائوباب

قطعا این مورد بسیار غم انگیز است که سالها بعد دیگر نتوان درختان بائوباب را در هیچ یک از کشور های جهان مشاهده کرد! طی آزمایش های اجرا شده یکی از این درختان به نام پانک که در زیمبابوه قرار گرفته بود بین سالهای 2010 و 2011 از بین رفت. جالب است بدانید این درخت بر اساس آزمایش های اجرا شده سنی حدود 2450 سال داشت.

تغییرات آب و هوایی اصلی ترین علت آسیب رسانی به درختان بائوباب است و همین مشکل باعث افتادن این درختان می گردد. نبود بارندگی های مناسب و در نتیجه کمبود آب در وجود درختان بائوباب از جمله دلایل افتادن این درختان افسانه ای به شمار می رود و در صورتی که ذخیره آب آن کافی نباشد شاهد افتادن آن خواهیم بود.

افسانه درخت بائوباب

افسانه های مختلفی برای درختان بائوباب ذکر می گردد که بعضی از این افسانه ها کلی و بعضی مربوط به نوع خاصی از بائوباب است. در زیمبابوه بعضی از مردم بر این باورند که بائوباب جزو نخستین درختانی است که به وسیله خداوند خلق شد. به گفته آنان درخت بائوباب به علت اینکه به سایر مخلوقات مثل گورخر با غرور نگاه کرد خداوند برای تنبیه کردن آن را به صورت برعکس به دل خاک فرستاده است که البته به افسانه ای بیش شباهت ندارد.

این افراد اعتقاد دارند که سر درخت در زمین قرار گرفته و این ریشه هایش هستند که در فراز درخت به چشم می خورند. کوندوکامواله یکی از درختان بائوباب در زامبیا است که افسانه جالبی نیز دارد. این درخت 1500 ساله است و افسانه آن به گونه ای است که؛ یک مرد عاشق 4 زن بوده و وقتی که می فهمد زن ها عاشق یک مرد هستند اقدام به کشتن آنها می نماید. رنیلا بزرگترین درخت بائوباب جهان بوده که با قدمتی حدود 2 هزار سال در آفریقا قرار گرفته و به عنوان کهن ترین در نوع خود شناخته می گردد.

تنه درختان

اگر بخواهیم به جالب ترین حقایق درباره بائوباب ها بپردازیم تنه این درخت که 7 الی 11 متر است یکی از عجیب ترین ها خواهد بود. تنه درخت می تواند 120 هزار لیتر آب را در خود ذخیره کند و البته این تنها در شرایطی امکان پذیر است که با خشکسالی روبرو باشیم و علت این امر محافظت از خود در برابر کم آبی است.

اوضاع درختان افسانه ای کنیا

درختان بائوباب قرن 21 بسیار جنجالی داشته اند و این قرن روی خوش به درختان بائوباب نشان نداده است. در این قرن درختان بائوباب در آفریقا آغاز به افتادن کردند و به همین علت ممکن است چند سال بعد دیگر شاهد وجود چنین درختان زیبا و منحصر به فرد نباشیم. دانشمندان علت افتادن و امکان انقراض این درختان را عوامل زیر می دانند:

- بیماری درخت بائوباب

- دهیدراته شدن درخت

- افزایش گازهای گلخانه ای

- افزایش مقدار دما جهانی

- تغییرات آب و هوایی جهان

کاربرد درختان بائوباب

بسیاری بر این باورند که درختان بائوباب تنها جنبه زیبایی دارند اما این درخت کاربردهای متنوعی نیز دارد که این کاربردها از قرار زیر هستند:

برگ ها: برگ های بائوباب به عنوان خوراک کسانی است که تمایل به خوردن برگ درختان دارند. پس از خشک شدن برگ های بائوباب و آسیاب آن به عنوان آرد برای پختن نان مورد استفاده قرار می گیرد.

پودر میوه: پودر میوه بائوباب مواد مغذی مانند: آب، پتاسیم، کربوهیدرات، کلسیم، آهن، پروتئین و چربی را دارد. در کشور آنگولا میوه درخت بائوباب جوشانده شده و از آن به عنوان نوشیدنی و برای فراوری بستنی استفاده می گردد. پودر میوه در کشور زیمبابوه به عنوان غذا نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

میوه درخت: میوه درختان بائوباب میزان ای شبیه به نارگیل داشته و پوسته ای مخملی دارند و وزن آن نیز به یک و نیم کیلوگرم می رسد. این میوه سرشار از ویتامین سی، فسفر، پتاسیم و کربوهیدرات بوده و به همین علت از محبوبیت بسیاری برخوردار است.

تنه درخت بائوباب: تنه این درخت کاربردهای متنوعی دارد و یکی از کاربردهای آن الوار است. تنه درخت بائوباب پس از خالی شدن به عنوان انبار دانه و بذر نیز کاربرد دارد. تنه درخت برای ذخیره آب نیز کاربرد دارد و گاهی اوقات مردم به عنوان تابوت نیز از آن استفاده می نمایند.

پوست درخت بائوباب: درختان بائوباب کاربردهای بسیار زیادی دارند. تور صیادی، طناب و کیسه از جمله اصلی ترین موارد استفاده تنه این درخت است. تنه این درخت بو و عطر خاصی دارد و به همین علت به عنوان ادویه جات نیز به کار می رود.

منبع: دلتابان
انتشار: 22 دی 1400 بروزرسانی: 22 دی 1400 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1308

به "آنچه درباره درختان افسانه ای بائوباب نمی دانستید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه درباره درختان افسانه ای بائوباب نمی دانستید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید