شاین مکس هیبرید آنالیز شد ، اولین سدان چینی هیبریدی ایران خودرو چگونه است؟

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، شاین مکس هیبریدی آنالیز شد. این خودرو 177 اسب بخاری قرار است به وسیله ایران خودرو عرضه گردد. مشخصات فنی خودرو چیست و آیا ارزش خرید دارد؟

شاین مکس هیبرید آنالیز شد ، اولین سدان چینی هیبریدی ایران خودرو چگونه است؟
در کانال یوتیوب بیت ران پلاس دیدن کنید:

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: شاین مکس هیبریدی برای آنالیز در اختیار رسانه ها نهاده شد. این خودرو 177 اسب بخاری محصول شرکت آئولوس است که خود زیر مجموعه ای از شرکت دانگ فنگ به شمار می رود. محصول H30 کراس این شرکت که آن هم به وسیله ایران خودرو عرضه شد، در حال تردد در کشور است. شاین مکس یک نسخه بنزینی با توان بیشتر هم دارد. امکانات نسخه هیبریدی از نسخه بنزینی کم تر اما همچنان قابل قبول است.

عملکرد اولین سدان چینی هیبریدی ایران خودرو چگونه است؟

تعیینات فنی

شاین مکس هیبریدی در معرفی ابتدایی خودرویی 335 اسب بخاری و 500 نیوتون متری معرفی گردید که اشتباه بود. ایران خودرو در وب سایت خود نیز تعیینات فنی صحیح را درج کرد. اما عجیب اینجاست که در قسمت عقب خودروی تست نوشته 500T به معنای گشتاور 500 نیوتون متری چسبیده است.

اما چنین گشتاوری هرگز زیر پای ما حس نشد و زیر در موتور خودرو هم تنها یک پیشرانه بنزینی و یک پیشرانه بسیار کوچک الکتریکی قرار داشت.

نسخه هیبریدی شاین مکس ایران خودرو از موتور DFMC15TE1 به حجم 1.5 لیتر استفاده می نماید. این موتور توربو با یاری یک موتور الکتریکی gateway می تواند 174 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور در اختیار راننده قرار دهد. مجموعه باتری این خودرو هیبریدی در چین 8 سال گارانتی دارد.

زیر در موتور شاین مکس هیبریدی موتور بنزینی در کنار یک پَک نهاده شده است. درون این پَک یک موتور کوچک الکتریکی به همراه ژنراتور و گیربکس E-CVT قرار گرفته است.

براساس اطلاعات رسمی، نسخه هیبریدی شاین مکس ایران خودرو، 5.24 لیتر در ازای هر صد کیلومتر سوخت مصرف می نماید. حداکثر سرعت این خودرو نیز فقط 160 کیلومتر در ساعت است.

خودرو در حالت درجا هیچگونه صدای ندارد چرا که تنها از موتور الکتریکی استفاده می نماید. با فشردن پدال گاز یک صدای سوت مصنوعی از خودرو به گوش می رسد که تنها برای جلب توجه عابران پیاده است.

خودرو سه حالت انتقال نیرو دارد. در سرعت های پایین (ترافیک و…) تنها موتور الکتریکی کار می نماید. با افزایش سرعت و احتیاج به توان بیشتر تنها موتور بنزینی وارد مدار می گردد و علاوه بر شتاب دهی به شارژ پک های باتری هم می پردازد. با افزایش سرعت، موتور الکتریکی نیز وارد مدار می گردد تا راننده به مجموع 174 اسب بخار دست پیدا کند.

شتاب معمولی

با همه تفاسیر بالا اما شاین مکس هیبریدی شتاب معمولی دارد. حس شتاب گیری و فرو رفتن در صندلی نسخه بنزینی در این خودرو حس نمی گردد. البته توان کمتر و گیربکس CVT از دلایل این اتفاق هستند.

شتاب گیری خودرو نسبتا روان، خطی و بی صدا است ولی لَختی شتاب گیری به واسطه گیربکس CVT حس می گردد. اما دلیل حذف موتور 187 اسب بخاری نسخه بنزینی و اضافه کردن این همه تجهیزات الکترونیکی و دردسرهایش که در نهایت قدرت این نسخه هیبریدی را 10 اسب بخار هم کمتر از نسخه بنزینی می نماید، برای خبرنگار خبرنگاران اصلا تعیین نیست!

به هر روی به نظر می رسد که نسخه بنزینی شاین مکس انتخاب بهتری باشد.

سواری نرم، هندلینگ معمولی

تعلیق شاین مکس هیبریدی در قسمت جلو مانند سایر خودروها از نوع مک فرسون است. اما تعلیق عقب مولتی لینک آن در قسمت عقب باعث پدیدآمدن سواری نرم و بی صدا می گردد. هر چند هندلینگ خودرو نسبتا خوب است اما انتظار ما از یک تعلیق مولتی لینک بیشتر بود.

در کل شاین مکس سواری نرم، بی صدا و قابل قبولی دارد. البته گذر زمان ثابت می نماید که کابین خودرو و سیستم تعلیق، بعد از چند وقت به صدا می افتند؟

طراحی ظاهری و کابین

همان طور که در تصاویر می بینید شاین مکس هیبریدی هم سعی دارد مانند سایر هموطنانش از یک طراحی به روز بهره بگیرد. چراغ های کشیده زنون با سه لنز و یک جلو پنجره پلاستیکی یک تکه بزرگ، کوشش خوبی برای مدرن نشان دادن جلوی خودرو است. یک نوار سبز فسفری بالای جلو پنجره نیز نشان گَر تفاوت این خودرو با نسخه بنزینی است.

نمای کناری نیز حجیم است اما مشکل همیشگی نبود هماهنگی سایز تایر و بدنه خودروهای چینی، در این خودرو هم وجود دارد. شیب زیاد ستون C خودرو نیز آن را شبیه محصولات فست بک می نماید. چراغ های یک تکه در قسمت عقب طراحی ساده اما مناسبی دارند و بسیار شبیه آریزو شش پرو هستند.

در مقایسه طراحی شاین مکس با رقبایش باید گفت که طراحی آن متناسب تر از آریزو شش پرو است اما به پای KMC J7 نمی رسد.

کابین شاین مکس هیبریدی مشکی رنگ است که هر چند به زیبایی و لوکس بودن رنگ سفید نسخه بنزینی نمی رسد اما برای کشور ما انتخاب بهتری است. طراحی کابین زیبا و مدرن و فرم غربیلک فرمان منحصر به فرد است. طراحی کابین شاین مکس تقریبا هم تراز رقبایش است اما استفاده از رنگ سفید باعث می گردد تا لوکس تر به نظر برسد.

امکانات رفاهی و ایمنی

سانروف برقی پانورامیک، صندلی برقی راننده با فن تهویه، ماساژور و خوش آمد گویی، مانیتور، تابلو خوان، رادار و… فهرست امکانات مناسب شاین مکس بنزینی هستند.

شش کیسه هوا، ترمزهای دیسکی هر چهار چرخ مجهز به ABS+EBD+EBA، کنترل پایداری، کنترل کشش و… نیز از امکانات ایمنی خودرو هستند.

اما ایران خودرو می گوید بعضی از این امکانات در نسخه نهایی شاین مکس هیبریدی وجود ندارد و قیمت این خودرو نیز هنوز تعیین نیست.

در کانال یوتیوب بیت ران پلاس دیدن کنید:

جایگزین پژو پارس معرفی گردید / توقف فراوری پس از 23 سال!

پژو 207 شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟

سراتو 2014 و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره ای کارکرده یا چینی صفر؟

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

کراس اوور ریرا به فراوری انبوه می رسد / فهرست آپشن های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار آنالیز شد / تفاوت فنی اش با تارا معمولی چیست؟

منبع: بیت ران
انتشار: 15 دی 1402 بروزرسانی: 15 دی 1402 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1691

به "شاین مکس هیبرید آنالیز شد ، اولین سدان چینی هیبریدی ایران خودرو چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاین مکس هیبرید آنالیز شد ، اولین سدان چینی هیبریدی ایران خودرو چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید