سیاهچاله ای در مرکز یک کهکشان نزدیک با سرعت زیاد در حال رانش است

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، سیاهچاله قلب یک کهکشان نزدیک در حال حرکت نسبت به صفحه کهکشان خود است و این یک موضوع شگفت آور برای جرمی به بزرگی 1 میلیون برابر خورشید محسوب می گردد.

سیاهچاله ای در مرکز یک کهکشان نزدیک با سرعت زیاد در حال رانش است

این سیاهچاله نسبت به مرکز کهکشان میزبان خود با سرعت 100 کیلومتر بر ثانیه حرکت می نماید و همچنین نسبت به گاز و ستارگانی که تا 100 سال نوری پیرامون آن را در بر گرفته اند با سرعت 50 کیلومتر بر ثانیه در حال حرکت است. عجیب تر آنکه به نظر می رسد این گازها و ستاره ها هم با مواد کهکشانی که بسیار دورتر قرار دارند برخورد می نمایند.

کهکشان میزبان، یک کهکشان مارپیچی با فاصله 220 میلیون سال نوری است و در نگاه نخست هیچ یک از رفتارهای آن عادی نیست. اما تنها نمونه از 10 کهکشان آنالیز شده توسط دومینیک پس (Dominic Pesce) و همکارانش در مؤسسه اخترفیزیکی هاروارد و اسمیتسونیان است که چنین رفتار عجیبی از خود نشان می دهد.

آن ها از اَبَرمِیزر (Megamaser) کهکشانی که منابع درخشان تابش رادیویی در حال چرخش تا فاصله یک سوم سال نوری از سیاهچاله هستند، برای ردیابی حرکت خود سیاهچاله استفاده کردند و سیاهچاله همه کهکشان ها به جز این نمونه نسبت به میزبان خود رفتار آرامی را نشان دادند.

نکته حائز اهمیت آن است که کل کهکشان به دلیل دور بودن از زمین و گسترش فضا، سرعت نسبتا زیادی دارد اما این اختلاف میان سرعت اجزای کهکشان است که توجه منجمان را جلب نموده است.

  • سیاهچاله های ممنوعه چگونه شکل می گیرند؟

بنابراین تیم پِس این نمونه را دقیق تر پیگیری کردند تا هم یافته های قبلی را تأیید نمایند و هم دریابند که چه چیزی سیاهچاله را بی قرار نموده است. آن ها کهکشان میزبان را که با نام J0437+2456 شناخته می گردد، توسط تلسکوپ شمالی جمنای (Gemini North) در مونا کیا (Mauna Kea) هاوایی رصد کردند و با یاری طیف سنجی نزدیک به فروسرخ، حرکت ستاره ها و گاز را در فاصله 100 سال نوری از سیاهچاله تشخیص دادند.

این تیم همچنین از رصدخانه رادیویی آرسیبو (Arecibo) که سال گذشته سقوط گیرنده غول پیکر آن برای همواره به کارش سرانجام داد، برای تصویربرداری از گاز هیدروژن خنثی در کهکشان عظیمتر استفاده کرد. این داده ها نشان داد که سیاهچاله نه تنها نسبت به کهکشان میزبان و ستاره ها و گازهای اطراف حرکت می نماید، بلکه ماده داخلی هم نسبت به این کهکشان عظیمتر در حال حرکت است.

به نظر شرح این مشاهدات که در نشریه Astrophysical Journal منتشر شده، روشن است. J0437 به تازگی با کهکشان کوچک تر و دیگری ادغام شده است و احتمالا هر دو کهکشان سیاهچاله های مرکزی خود را با دیگری ادغام می نماید.

اینکه ادغام در چه مرحله ای است هنوز جای بحث دارد. سیاهچاله ممکن است در حال سقوط در کهکشان باشد یا ممکن است در حال چرخش پیرامون سیاهچاله عظیم و آرام (و در نتیجه هنوز کشف نشده) باشد. یا شاید این دو غول تاریک پیش از این با هم ادغام شده اند و این ادغام منجر به حرکت آن ها در این جهت شده باشد. داده های فعلی هنوز نمی توانند میان این احتمالات تمایزی قائل شوند.

  • ناسا تصویری از دو سیاهچاله در حال ادغام منتشر کرد

پس در این باره اظهار داشت: سناریوهای وجود سیاهچاله های دوگانه یا برگشتن به حالت عادی، نسبت به حالت سقوط احتمال بیشتری دارد زیرا ما سیاهچاله را تقریبا در مرکز کهکشان مشاهده می کنیم و در این حالت رخ دادن ادغام بسیار بعید است. شخصا فکر می کنم اگر J0437+2456 میزبان یک سیستم با دو سیاهچاله باشد، هیجان انگیزترین احتمال خواهد بود.

او اضافه نمود: اگر سیاهچاله ای که می بینیم بخشی از یک سیستم دوگانه باشد، وجود سیاهچاله دوم نیازمند یک مجموعه مشاهدات اضافی بر روی این سیستم خواهد بود. مشاهدات رادیویی با وضوح بسیار بالا مانند تداخل سنجی خط پایه بسیار طولانی (VLBI) می تواند پرتوهای رسیده از سیاهچاله عظیم در سیستم را در صورت وجود، تشخیص دهد.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از یک سیاهچاله در حال رشد

Credit: NASA

منبع: Sky&Telescope

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1400 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 954

به "سیاهچاله ای در مرکز یک کهکشان نزدیک با سرعت زیاد در حال رانش است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاهچاله ای در مرکز یک کهکشان نزدیک با سرعت زیاد در حال رانش است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید