سحوری تداوم راستا همیشگی سحرهای تلویزیون است، طعم نیایش با شعرخوانی امیری اسفندقه

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، سحوری به عنوان ویژه برنامه شبکه چهار سیما در سحرهای ماه رمضان با اجرای امیری اسفندقه و ضیاء آذری روی آنتن می رود.

سحوری تداوم راستا همیشگی سحرهای تلویزیون است، طعم نیایش با شعرخوانی امیری اسفندقه

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری خبرنگاران، شبکه چهار سیما امسال هم به روال سال های گذشته با برنامه سحوری به استقبال سحرهای ماه مبارک مضان رفته است.

این برنامه سال گذشته به واسطه حضور ساعد باقری شاعر و منتقد ادبی و از مجریان قدیمی برنامه های ادبی تلویزیون خبرساز شد.ساعد باقری بعد از حدود یک دهه دوری از تلویزیون با تکیه بر تجربه سال ها اجرای برنامه های تلویزیونی و البته تسلط بر متون نظم و نثر کلاسیک ادبیات فارسی توانست سحوری را به برنامه ای مقبول برای عام و خاص تبدیل کند.

سحرهای ادیبانه با امیری اسفندقه

امسال نیز از تبار شاعران ایران زمین مرتضی امیری اسفندقه، اجرای این برنامه را به همراه شهریار ضیاء آذری به عهده دارد. سحوری پیش از این قرار بود با اجرای امیرمهرداد خسروی روی آنتن برود که البته در نهایت به فرجام نرسید.

کوتاه بودن مباحث از حیث زمانی و تنظیم سطح آن برای مخاطبان عمومی نیز از نقاط قوت صحبت های امیری و ضیاء آذری است

امیری اسفندقه نیز اگرچه به نسبت باقری تجربه کمتری در حضور در برنامه های تلویزیونی دارد، اما دو سال پیش هم او به عنوان مجری کارشناس برنامه سحر ماه رمضان شبکه چهار سیما حضوری پیروز را تجربه کرده بود.

در سحوری او و شهریار ضیاء آذری در هر شب موضوعی محوری را در نظر می گیرند و اشعار مرتبط با آن که توسط شاعران کهن و نوپرداز سروه شده را بررسی می کنند. امیری اسفندقه با حافظه کم نظیر وتسلط مثال زدنی در حوزه شعر و به ویژه آشنایی با شاعران معاصری که در یکی دو دهه اخیر مطرح شده اند، در این بخش نقش آفرین اصلی است.

البته یکی از نکاتی که باید بیشتر مورد توجه قرار می گرفت، برقرای یک نظم موضوعی و به نوعی نخ تسبیحی است که اشعار یاد شده بر محور آن بیان و بررسی شود. اسفندقه گاهی به مصداق الاکلام یجر الکلام پس از اشاره به یک بیت شعر، ابیات دیگری را به خاطر آورده و بیان می کند که می تواند ذهن بیننده را از شعر اصلی دور کند. به ویژه این که این بیان متوالی اشعار با سرعت و بدون وقفه های لازم انجام می شود.

ضیاء آذری که خود از مجریان و مدیران رادیو است نیز با ادبیات و عرفان اسلامی آشنا است و در سحوری بیشتر نقش اداره کننده جلسه را دارد؛ به گونه ای که می توان نقش مجری را بیشتر به او داد و اسفندقه را به عنوان کارشناس درنظر گرفت. با این حال مشارکت او در بحث ها به اندازه است و برخلاف بسیاری از مجریان جوان و جویای نام هیچ گاه به فکر خودنمایی یا اظهارفضل های بی فایده نیست.

نقاط ضعف و قوت یک سحرگاهی شعرمحور

کوتاه بودن مباحث از حیث زمانی و تنظیم سطح آن برای مخاطبان عمومی نیز از نقاط قوت صحبت های امیری و ضیاء آذری است. اما شاید بتوان فقدان تنوع در اجرا و ریتم یکنواخت را مهم ترین ایراد هر دو مجری دانست. شاید استفاده از مجری و شاعر مهمان در هر برنامه بتواند اندکی این فضا را تلطیف کند و به مخاطبان نیز فرصت تأمل بیشتر و استفاده از مباحث گسترده تر را بدهد.

فقدان تنوع در اجرا و ریتم یکنواخت مهم ترین ایراد هر دو مجری سحوری است

از سوی دیگر مناجوات خوانی ساعد باقری اگرچه پربار و دل انگیز است اما در این بخش هم این امکان وجود داشت که از توانایی سایر مجریان و شاعران فعال در این حوزه بهره برد.

در مجموع، سحوری را نمی توان خارج از قالب مرسوم این سال های تلویزیون در برنامه سازی برای سحرهای ماه رمضان تحلیل کرد. برنامه هایی که در همین سبک گفتگومحور و ادیبانه و با ریتمی آرامش بخش و نسبتاً کند اجرا می شوند. شبکه چهار هم مانند سایر شبکه ها ترجیح داده است با همان فرمان همیشگی راستا ماه مبارک رمضان امسال را طی کند. بنابر این توقعی که از این برنامه می رود را باید با توجه به این قالب های مرسوم و ظاهراً غیرقابل تغییر تلویزیون تنظیم کرد!

4104/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 14 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 370

به "سحوری تداوم راستا همیشگی سحرهای تلویزیون است، طعم نیایش با شعرخوانی امیری اسفندقه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سحوری تداوم راستا همیشگی سحرهای تلویزیون است، طعم نیایش با شعرخوانی امیری اسفندقه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید