برگزاری کارگاه ادبیات تطبیقی با حضور مشهورترین و مهم ترین نظریه پرداز ادبیات تطبیقی

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، عبدالله آلبوغبیش در گفت و گو با خبرنگاران ، در توضیح این خبر گفت: پروفسور دیوید دمراش، استاد تمام ادبیات تطبیقی دانشگاه هاروارد و رئیس انستیتوی ادبیات دنیا در این دانشگاه است و در حال حاضر، مهم ترین نظریه پرداز ادبیات تطبیقی در سطح دنیا محسوب می شود. دمراش که تا به امروز دو اثرش در ایران منتشر شده دارای دیدگاه های ناظر به وجه نو ادبیات تطبیقی است که با پژوهشگران اواسط قرن 20 اروپا و آمریکا تفاوت دارد.

برگزاری کارگاه ادبیات تطبیقی با حضور مشهورترین و مهم ترین نظریه پرداز ادبیات تطبیقی

رییس مرکز تحقیقات میان رشته ای زبان و ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی افزود: سخنرانی پروفسور دمراش، تطبیق گری بدون هژمونی: مطالعات ادبی از ملت تا جهان خواهد بود که این نام نشان دهنده وجه نو ادبیات تطبیقی بر خلاف ادبیات نقد بنیاد است. پروفسور دمراش در پی آن است تا از طریق این نام، نشان دهد که نباید در مطالعات ادبیات تطبیقی صرفا به ادبیات کشورهای صاحب قدرت و در مرکز توجه کرد، بلکه باید توجه خود را به ادبیات ملت های دیگر هم معطوف کنیم و آن هژمونی و سلطه حاکم بر ادبیات در سطح جهانی را به حاشیه برانیم به طوری که مفهوم ادبیات جهان تنها القاگر آثار ادبی معروف در سطح جهانی نباشد، بلکه تمام آثار ادبی در سطح جهان را دربرگیرد.

وی ادامه داد: وبینار یاد شده امروز چهارشنبه، (هفتم مهرماه) ساعت 16 به صورت آنلاین در نشانی https://meeting.atu.ac.ir/ch/researchcenter برگزار می شود.

آلبوغبیش با اشاره به برنامه هایی که تا به امروز دانشگاه علامه در این حوزه برگزار کرده است، اظهار کرد: پیش از این نخستین وبینار ادبیات تطبیقی مرکز تحقیقات با سخنرانی ورتر هنکل من، پژوهشگر هلندی درخصوص فرهنگ عیلامی برگزار شد و امیدواریم اواخر مهر ماه میزبان سزار دومینگز، پژوهشگر ادبی اسپانیایی درحوزه ادبیات تطبیقی باشیم.

وی در انتها گفت: آبان ماه نشستی در مرکز تحقیقات میان رشته ای زبان و ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی با موضوع علوم انسانی و آینده ادبیات تطبیقی برگزار می شود. همچنین برای برگزاری وبیناری در پاییز امسال با حضور و سخنرانی دکتر اسپیوک از استادان دانشگاه های آمریکا با موضوع ادبیات پسااستعماری و گریز از مرکز برنامه ریزی کرده ایم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1205

به "برگزاری کارگاه ادبیات تطبیقی با حضور مشهورترین و مهم ترین نظریه پرداز ادبیات تطبیقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری کارگاه ادبیات تطبیقی با حضور مشهورترین و مهم ترین نظریه پرداز ادبیات تطبیقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید