دالبی اتموس، دالبی ویژن و IMAX Enhanced؛ تفاوت در چیست؟

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، اگر در پی خرید یک سینما خانگی یا تلویزیون خوب هستید اما با استانداردهایی نظیر دالبی اتموس، دالبی ویژن و IMAX Enhanced روبرو شده اید و نمی دانید معنای آن ها چیست، در این مطلب با ما همراه باشید.

دالبی اتموس، دالبی ویژن و IMAX Enhanced؛ تفاوت در چیست؟

سینمای خانگی و تلویزیون از محبوب ترین لوازم صوتی و تصویری هستند که کاربران برای لذت بردن از گوش دادن به محتوای صوتی و تماشای محتوای تصویری آن ها را خریداری می کنند. برای کاربران عادی، فرقی نمی کند سینمای خانگی یا تلویزیون از چه استانداردهایی پشتیبانی کند؛ چرا که برای بسیاری از این افراد مادامی که صدا بلندتر از صدای بلندگوهای خود تلویزیون باشد و کیفیت تصویر هم بد نباشد، همه چیز خوب است.

اما اگر یک کاربر حرفه ای هستید و می خواهید یک سینمای خانگی یا تلویزیون خوب خریداری کنید، نیاز است که یک سری استانداردها را بشناسید و با علم بیشتری به خرید اقدام کنید. در حال حاضر وقتی درباره تلویزیون یا سینمای خانگی خوب صحبت می کنیم، یک سری استاندارد صوتی نظیر دالبی ویژن، دالبی اتموس یا IMAX Enhanced هم مشاهده می شوند. اما تفاوت بین این استانداردها و فناوری ها چیست؟ سینمای خانگی مجهز به کدام یک از این فناوری ها می تواند نیازمان را بهتر برطرف کند؟ در این مطلب همراه ما باشید تا این مفاهیم را برای شما به طور کامل توضیح دهیم.

دالبی اتموس یا دالبی ویژن؟

اگر دقت کرده باشید، تمام محصولاتی که از قابلیت صدای فراگیر (Surround Sound) بهره می برند، کلمه دالبی را حتما در مشخصات فنی خود دارند. در واقع صدای فراگیر را معمولا صدای دالبی می نامند. بنابراین بدیهی است که در سینمای خانگی مجهز به فناوری Surround Sound چنین نامی را ببینیم. اما دالبی همیشه با دو نام دیگر هم همراه می شود. دالبی اتموس و دالبی ویژن. پرسشی که وجود دارد این است که تفاوت این دو قابلیت چیست؟

دالبی اتموس را می توان مهم ترین و بزرگ ترین پیشرفت در زمینه صدا در سینمای خانگی به حساب آورد. این فناوری اختراع شده تا کاربران بتوانند صدا را از تمامی جهان در اطراف خود حس کنند. سیستم هایی که از این فناوری پشتیبانی می کنند آنقدر باکیفیت صدا را پخش می کنند که لذت گوش دادن به محتوا به معنای واقعی کلمه چندین برابر می شود.

به عبارتی دیگر، سیستمی که از فناوری دالبی اتموس پشتیبانی می کند، صدا را از تمامی جهان به گوش شما می رساند. این یعنی شما اصلا نمی دانید منبع صدا کجاست چرا که اصلا جهت خاصی برای آن وجود ندارد. از آن جایی که اتموس یک استاندارد مبتنی بر اشیا است و صدا هم اشیایی به شمار میرود که می تواند در اطراف بچرخد و تغییر کند، از این بلندگو به آن بلندگو حرکت می کند تا یک تجربه واقعی را برای شما به ارمغان بیاورد. حتی برخی ها یکی از بلندگو را در سقف خانه خود تعبیه می کند تا بدین ترتیب کاربر حتی از بالای سر خود هم ورود صدا به کانال های گوش خود را حس کند.

دالبی ویژن اما همانطور که از نامش پیداست، مربوط به جلوه های بصری می شود. این قابلیت یکی از اساسی ترین فرمت های فناوری HDR به شمار میرود که با تنظیم فریم به فریم یک تصویر، نه تنها باعث افزایش میزان جزئیات می شود بلکه دقت پنل در نمایش رنگ ها را هم به شکل محسوسی ارتقا می دهد. بنابراین دالبی ویژن هیچ ارتباط خاصی با دالبی اتموس ندارد.

بسیاری از محتوای تصویری که از موسیقی هایی با پشتیبانی از فناوری دالبی اتموس بهره می برند می توانند HD یا 4K باشند. اما اینکه آیا از دالبی ویژن پشتیبانی کنند یا خیر مسأله ای است کاملا مجزا. در درجه نخست شما باید ببینید محتوایی که در اختیار دارید آیا از فناوری دالبی ویژن پشتیبانی می کند یا خیر. اگر پشتیبانی کند، تجربه ای که از گوش دادن به یک محتوا خواهید داشت به لطف دالبی ویژن که تصاویر را هم به شکل مجذوب کننده تری برایتان به نمایش می گذرد، نفس گیر خواهد بود. برای بهره مندی از دالبی ویژن هم باید تلویزیون سازگار با این فناوری را داشته باشید و هم اینکه محتوا از آن پشتیبانی کند. بنابراین این موضوع را هم حتما به خاطر بسپارید چون گاهی اوقات کاربران تصور می کنند با خرید سخت افزار همه چیز حل خواهد شد که اینطور نیست.

دالبی یا IMAX؟

حالا که متوجه شدیم دالبی یعنی چه، می پردازیم به یک استاندارد صوتی دیگر تحت عنوان IMAX Enhanced. این استاندارد از طریق شرکتی با نام IMAX توسعه داده شده تا کاربران تجربه بسیار لذت بخشی از ضبط و تماشای محتوای تصویری داشته باشند. این فناوری هم مثل دالبی ویژن عمدتا روی کیفیت رنگ ها، میزان روشنایی و سایر تنظیمات مربوط به یک تصویر تمرکز دارد با این تفاوت که صدا را با استفاده از فناوری DTS: X به گوش کاربران می رساند تا بدین ترتیب کاربران هم از لحاظ بصری و هم صوتی تجربه ای لذت بخش و فراموش نشدنی داشته باشند.

در واقع IMAX Enhanced با همکاری دو شرکت IMAX (شرکتی فعال در زمینه ساخت دوربین هایی با رزولوشون بالا) و DTS (شرکت صوتی آمریکایی) ابداع و به طور ویژه ای برای استفاده درون محیط خانه در نظر گرفته شده است. بنابراین شما برای اینکه بتوانید از تمام پتانسیل این قابلیت بهره ببرید باید نمایشگری داشته باشید که در درجه نخست از این استانداردها پشتیبانی کند. به صورت کلی، IMAX Enhanced و دالبی ویژن از لحاظ کیفیت تصویری و صوتی بسیار فوق العاده هستند و تجربه ای فراگیر را برای شما به ارمغان می آورند.

دالبی ویژن یا IMAX Enhanced: کدام یک انتخاب بهتری است؟

همانطور که گفته شده، دالبی ویژن و IMAX Enhanced هر دو فوق العاده باکیفیت هستند و تجربه لذت بخشی را چه در امر شنیداری و چه در امر بصری برای کاربران خود به ارمغان می آورند. اما با این حال کاربران همیشه در پی این هستند که بدانند در نهایت کدام یک بهترین است.

برای پاسخ به این پرسش باید بگوییم اگر دالبی ویژن دست شما را برای مشاهده محتوا در پلتفرم های مختلف باز می گذارد و محتوای زیادی هم از آن پشتیبانی می کنند. IMX Enhanced ابعاد بزرگی را در اختیار شما قرار می دهد اما به مراتب محدودتر از دالبی ویژن است و در سرویس های کمتری شاهد پشتیبانی از آن هستیم. بنابراین انتخاب کاملا به نوع محتوایی بستگی دارد که قصد دارید مشاهده کنید.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 مهر 1401 بروزرسانی: 5 مهر 1401 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1530

به "دالبی اتموس، دالبی ویژن و IMAX Enhanced؛ تفاوت در چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دالبی اتموس، دالبی ویژن و IMAX Enhanced؛ تفاوت در چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید