داروهای عظیم کننده لثه ها

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، سلامت لثه در سلامت جسم و روان نقش مؤثری دارد؛ به طوری که افزایش حجم لثه می تواند به اضطراب، افسردگی، نگرانی و درد منجر گردد. افزایش حجم لثه روی لبخند و حالات چهره بچه ها تاثیر می گذارد. با یاری یکی از همکاران، آقای دکتر حسام نوذری، متخصص پریودنتولوژی، استاد دانشگاه کالیفرنیا یادداشتی تهیه کردم تا بیشتر با علل پدید آورنده این

داروهای عظیم کننده لثه ها

داروهای عظیم نماینده لثه ها

نویسنده:دکتر ندا مسلمی*

سلامت لثه در سلامت جسم و روان نقش مؤثری دارد؛ به طوری که افزایش حجم لثه می تواند به اضطراب، افسردگی، نگرانی و درد منجر گردد. افزایش حجم لثه روی لبخند و حالات چهره بچه ها تاثیر می گذارد. با یاری یکی از همکاران، آقای دکتر حسام نوذری، متخصص پریودنتولوژی، استاد دانشگاه کالیفرنیا یادداشتی تهیه کردم تا بیشتر با علل پدید آورنده این معضل آشنایتان کنم.

با وجود اهمیت بسیار زیاد صدمات روحی روانی ناشی از افزایش حجم لثه در بچه ها، توجه چندانی به این امر نمی گردد. تغییرات چهره گاهی می تواند موجب برچسب زدن به کودک و نوجوان شده و تکامل اجتماعی روانی، عزت نفس و کیفیت زندگی او را تحت تاثیر قرار دهد. به دلیل مرکزیت چهره، دهان و لبخند در روابط متقابل افراد، اثر افزایش حجم لثه را روی لبخند هزاران کودک نمی توان دست کم گرفت. برخی از داروها که به منظور درمان بیماری های عمومی در بچه ها تجویز می شوند، می توانند به افزایش حجم لثه، تأخیر در رویش دندان ها، بدشکلی چهره و آسیب روحی منجر شوند.

بد نیست بدانید شایع ترین دلیل بروز افزایش حجم لثه در بچه ها تجویز این دسته از داروها است. چند هزار کودک بیمار، در معرض خطر افزایش حجم لثه و هم عفونت پریودنتال هستند. افزایش حجم لثه اگرچه ممکن است خفیف باشد، می تواند محلی برای تجمع پاتوژن ها (عوامل بیماری زا) درناحیه زیرلثه ای باشد و به ژنژیویت یا پریودنتیت منجر گردد. در موارد شدیدتر، ممکن است احتیاج به برداشتن آن به روش جراحی باشد. شناسایی داروهای مرتبط با افزایش حجم لثه در بچه ها، شیوع و مکاهمم اثر آنها، در پیشگیری، تشخیص زودهنگام و مداخله به موقع مفید می باشد. افزایش حجم لثه یک عارضه جانبی شناخته شده از حداقل سه درمان دارویی عمده می باشد. اثر تجمعی ناشی از تجویز ترکیبی این داروها هم بر بروز و شدت این عارضه شناسایی شده است. داروهایی که بیشترین نگرانی را در خصوص بچه ها ایجاد می نمایند، عبارت اند از: داروهای کنترل تشنج های صرعی و اختلالات عصبی، داروهای سرکوب نماینده سیستم ایمنی که به منظور پیشگیری از پس زدن بافت پیوندی تجویز می شوند، درمان دارویی در برخی بیماری های مزمن (نظیر اختلال بیش فعالی و کم توجهی) که بافت حجیم شده قابلیت سرطانی شدن داشته و تا به امروز دو مورد بدخیمی در پی این نوع افزایش حجم لثه گزارش شده است. برآورد دقیق تعداد افرادی که در معرض خطر این نوع عارضه جانبی می باشند، مشکل بوده و آمارهای جهانی مربوط به افزایش حجم لثه هم در دسترس نمی باشند. برآورد این موارد می تواند در پیش بینی تعداد بچه های که ممکن است در آینده در معرض افزایش حجم لثه مرتبط با داروها قرار گیرند، مفید باشد.

پی نوشت ها :

*متخصص پریودنتولوژی

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1191

به "داروهای عظیم کننده لثه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داروهای عظیم کننده لثه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید