خبرنگاران طرح ملی جی نف در قم آماده بهره برداری است

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، قم - خبرنگاران - مدیرکل پست قم با اشاره به برخی اخبار مطرح شده پیرامون توقف و شکست طرح جی نف (استانداردسازی آدرس پستی) در قم گفت: این طرح در قم آماده بهره برداری است و توقف آن به دلیل تامین امنیت داده ها و ایجاد مدیریت یکپارچه بر بانک های اطلاعاتی می باشد.

خبرنگاران طرح ملی جی نف در قم آماده بهره برداری است

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

ابوالفضل باقری منش روز پنجشنبه درگفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، اضافه کرد: بر اساس مصوبه ششمین جلسه شورای عالی فناوری ارتباطات در اواخر سال 93، شرکت ملی پست به عنوان متولی پایگاه نظام ملی آدرس گذاری مکان محور کشور (جی نف) معرفی و توسط ریاست جمهوری نیز ابلاغ شد.

وی گفت:با این مصوبه قم به عنوان استان پایلوت اجرای طرح ملی جی نف برای استانداردسازی آدرس پستی انتخاب و به همین دلیل پیشرفت اجرای این طرح در این استان نسبت به استان های دیگر بسیار چشمگیرتر بوده است.

مدیرکل پست قم ادامه داد: پیش از اجرای طرح جی نف، مشخص کد پستی 10 رقمی از سال 1374 در کشور آغاز و هم اکنون 49 میلیون کد پستی درکشور وجود دارد که بانک اطلاعانی کدپستی 10 رقمی قم جزو کامل ترین بانک های اطلاعاتی کشور است.

باقری منش، گفت: در طرح جی نف، مختصات دقیق طول و عرض جغرافیایی به طور دقیق بر روی نقشه نقطه گذاری می شود که بهره برداری از این طرح می تواند دستاوردهای بسیار مهمی در حوزه تحقق دولت الکترونیکی رقم بزند.

وی با بیان اینکه جی نف جزو طرح های اقتصاد مقاومتی و اولویت دار استان است، اضافه کرد: هم اکنون بانک اطلاعاتی قم در بستر جی نف به طور کامل نقطه گذاری شده و این کدها بر روی نقشه مشخص و آماده بهره برداری است.

مدیرکل پست قم با اشاره به تفاوت تعریف ساختمان و مکان در این طرح، ادامه داد: به طور مثال، هر ساختمان چهار طبقه، اگر چه یک ساختمان ولی چهار مکان محسوب می شود و هر مکان دارای کد پستی اختصاصی در طرح جی نف است.

باقری منش، ادامه داد: 242 هزار ساختمان و 790 هزار مکان در شهر قم وجود دارد که برای 100 درصد ساختمان های شهری کد پستی استاندارد تعریف شده است.

وی با اشاره به وجود 40 هزار ساختمان و 150 هزار مکان در مناطق روستایی استان گفت: 80 درصد ساختمان های روستاهای 20 تا 100 نفر جمعیت کدگذاری انجام و با هماهنگی شهرداری ها و دهیاری های شهرهای و روستاهای تابعه استانداردسازی کد پستی روستاهای زیر 20 نفر جمعیت نیز به زودی آغاز می شود.

مدیرکل پست قم، انطباق آدرس مشترکان دستگاه های مختلف با بانک اطلاعاتی جی نف استان را ضروری دانست و ادامه داد: درحال حاضر، آدرس 90 درصد مشترکان برق، 75 درصد مشترکان سازمان آب، 60 درصد مشترکان شرکت گاز و 90 درصد بانک اطلاعاتی شهرداری قم با داده های جی نف تطبیق داده شده است.

وی با بیان اینکه مهمترین کارکرد جی نف، استاندارد سازی آدرس ها، تعریف یک آدرس واحد و حذف آدرس های پراکنده است گفت: با بهره برداری کامل از این طرح، درحوادث و مواقع اضطراری در حین تماس به مراکز امدادی مانند اورژانس و یا آتش نشانی، بدون نیاز به بیان آدرس حادثه، آدرس تماس گیرنده بر روی مانیتور مراکز فرماندهی این مراکز ثبت می شود و فرایند امدادرسانی تسریع می یابد.

باقری منش تاکید کرد: هم اکنون سازمان های آب، برق، گاز، تلفن و همچنین شهرداری که بیشترین حجم مشترکان را دارند، هر کدام آدرس های مختلفی را از یک محل ثبت کرده و هیچ گونه وجه اشتراکی میان آنها نیست که با اجرای جی نف، تمام این آدرس های متفرقه حذف و مختصات دقیق جغرافیایی هر مکان در تمام این سازمان ها اعمال می شود.

مدیرکل پست قم، ادامه داد: کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری، یک پارچه سازی بانک های اطلاعاتی، دسترسی و شناسایی دقیق واحدهای صنفی و همچنین تسریع در امدادرسانی و ارائه خدمات بخشی از ویژگی های ممتاز این طرح مهم است.

وی با تاکید بر اینکه سامانه جی نف در استان قم تکمیل و آماده بهره برداری است، شرح داد: درماه های گذشته شرکت برق استان پیروز به اتصال به این سامانه و استفاده از ویژگی های این طرح شد که به دلیل یکپارچه سازی بانک های اطلاعاتی و تامین امنیت داده ها، به طور موقت بهره برداری از این طرح در قم متوقف شده است.

باقری منش تاکید کرد: با رفع این مشکل و مشخص درگاه مناسب و امن برای دسترسی به این اطلاعات، امکان بهره برداری از مزایای طرح جی نف توسط شرکت ها و سازمان های دولتی و خصوصی وجود دارد.

باقری منش، گفت: طرح جی نف یک طرح کلان است که چندین زیر طرح در قالب آن در حال اجراست که تمام این طرح های زیرمجموعه جی نف فعال بوده و تکمیل و به روز رسانی اطلاعات آن بدون توقف ادامه دارد ضمن اینکه با هماهنگی های اجرا شده با شرکت گاز، قرار است که انطباق آدرس این شرکت با آدرس های استاندارد جی نف در 6 ماه نخست امسال به 100 درصد افزایش یابد.

به گزارش خبرنگاران، مدیر دفتر فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت استانداری قم اوایل اردیبهشت ماه جاری در جلسه شورای راهبری و مدیریت توسعه قم، گفت: طرح ملی جی نف برای استانداردسازی آدرس پستی که به صورت پایلوت در این استان در حال اجرا بود به دلیل اعمال سلیقه سازمان فناوری اطلاعات، به شکست کشیده و متوقف شد.

اکرم روح پرور، با انتقاد از موازی کاری و سیاست گذاری حوزه فناوری اطلاعات توسط دستگاه ها و نهادهای مختلف در سطح کشور اضافه کرد: تا زمانی که حوزه فناوری اطلاعات دارای متولی مشخصی نباشد، گسترش دولت الکترونیک در کشور محقق نمی شود.

وی با اشاره به مشکل های اجرای طرح جی نف در قم، ادامه داد: با وجود هماهنگی های بسیار در سطح استان، صرف زمان زیاد برای اجرای این طرح و همچنین تحقق پیشرفت های چشمگیر در این زمینه، به دلیل برخی مخالفت ها توسط سازمان فناوری اطلاعات چند ماه است که این پروژه درقم متوقف شده است.

مدیر دفتر فناوری اطلاعات استانداری قم، با بیان اینکه اجرای استانداردسازی آدرس پستی می توانست گام مهمی در راستای تحقق دولت الکترونیک باشد، گفت: دلیل به شکست کشیده شدن بسیاری از طرح های درحوزه فناوری اطلاعات، موازی کاری، عدم متولی دقیق این حوزه در سطح کشور و نیز عدم حمایت مدیران استان از اجرای چنین طرح هایی است.

منبع: ایرنا
انتشار: 14 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 372

به "خبرنگاران طرح ملی جی نف در قم آماده بهره برداری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران طرح ملی جی نف در قم آماده بهره برداری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید