بودجه مهم ترین مساله در پیشبرد برنامه ریزی ها و ارتقای زیرساخت های فرهنگی است

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، خبرنگاران/خراسان رضوی سرپرست امور سینمایی حوزه هنری استان خراسان رضوی گفت: برنامه ریزی ها و تصمیمات اتخاذ شده در زمینه زیرساخت های سینمایی بخش فرهنگ و هنر با مسائل ناشی از شیوع ویروس کرونا روبرو شده که مهم ترین آن بودجه و اعتبارات است.

بودجه مهم ترین مساله در پیشبرد برنامه ریزی ها و ارتقای زیرساخت های فرهنگی است

حسن پهلوانی در گفت وگو با خبرنگاران در خصوص نحوه فعالیت سینماها و آسیب های ایجاد شده ناشی از شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا به امروز سینماهای بخش خصوصی مانند سیمرغ، ویلاژتوریست و... تعطیل بوده و درآمدی نداشته اند تا بتوانند حقوق پرسنل و هزینه های جاری خود را تامین کنند اما سینماهایی مانند هویزه، آفریقا و سینمای خصوصی اطلس با توجه به محدودیت های اعلام شده توسط ستاد مقابله با کرونا در خصوص مدت زمان فعالیت، سانس ها، تعداد حضور مخاطب و... به صورت نیمه تعطیل فعالیت داشته اند.

وی بیان نمود: نکته قابل توجه در این زمینه این است که بازگشایی و فعالیت این سینماها در این شرایط، درآمد قابل توجهی نداشته است. به عنوان مثال کل فروش آبان ماه سینما هویزه حدود 40 میلیون تومان بود؛ در حالی که قبل از شیوع ویروس کرونا گاهی فروش روزانه به 80 میلیون تومان می رسید؛ همانطور که می دانید 50 درصد این درآمد مربوط به بهره برداران سینما و 50 درصد دیگر آن مربوط به تهیه کنندگان فیلم است اما بازگشایی و فعالیت با محدودیت های معین شده بهتر از تعطیلی کامل است زیرا این درآمد اندک، حداقل بخشی از هزینه های ثابت ما را تامین می کند.

مدیر پردیس سینمایی هویزه ادامه داد: این بازگشایی ها و فعالیت به گونه ای بوده که در سالن های 300 نفره ما حدود 20 نفر به تماشای فیلم نشسته اند، به تعبیری فاصله اجتماعی 100 درصد رعایت شده و در زمینه شیوع ویروس کرونا مسئله ای ایجاد ننموده است. بنابراین بازگشایی موجب سرازیر شدن مخاطبین به سینماها نخواهد شد و چندان درآمدی نیز در سال 1399 تا کنون کسب ننموده ایم؛ به طوری که در حال حاضر نیروهای فعال در سینما فشار مالی زیادی را تحمل می کنند و ما حداکثر تلاش مان را انجام می دهیم و با آن ها مدارا می کنیم.

وی درخصوص آسیب شیوع ویروس کرونا به زیرساخت های فرهنگی گفت: در حال حاضر استقبال مخاطبان از پردیس های سینمایی نسبت به سینماهای تک سالن به دلیل تنوع فیلم ها و مدت زمان کوتاه انتظار جهت اکران فیلم بیشتر است؛ بنابراین قبل از شیوع ویروس کرونا نقشه ایجاد دو سالن جدید در سینما آفریقا را طراحی نموده بودیم تا بتوانیم دو سالن کوچک به مجموعه سینمایی آفریقا اضافه کنیم اما متاسفانه این اقدام با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی ها همزمان شده و به این ترتیب فرایند اجراو تکمیل آن نیز کند پیش می رود.

پهلوانی اضافه نمود: به این ترتیب زمان تکمیل این فرایند به تعویق افتاده و هنوز به اتمام نرسیده است؛ در چنین شرایطی حمایت و پشتیبانی نیز از ما با قوت صورت نمی گیرد. هم چنین قصد داریم 11 سالن سینمایی در مجتمع مهر کوهسنگی احداث کنیم که این پروژه نیز با توجه به شرایط فعلی متوقف شده و فرایند آن بسیار کند انجام می گردد. براساس برنامه ریزی ها و برآوردها قبل از شیوع ویروس کرونا، تصمیم داشتیم این سینما را در بیست ویکم شهریورماه 1399 که روز ملی سینما است، افتتاح کنیم؛ اما این پروژه پیشرفت فیزیکی چندانی نداشته است.

مدیر پردیس سینمایی هویزه بیان کرد: هم چنین تصمیم داریم که دو سالن کوچک جدید به سینما بهمن سبزوار، اضافه کنیم. اما این سینما نیز مانند پروژه های قبل با مسائل ناشی از شیوع ویروس کرونا روبرو شده است. این ها نمونه هایی از زیرساخت هایی است که تصمیم داریم در زمینه پیشبرد فرهنگ استان آماده کنیم؛ اما متأسفانه با چنین آسیب هایی روبه رو هستیم که مهم ترین آن ها مسائل مربوط به بودجه واعتبارات است.

سرپرست امور سینمایی حوزه هنری شرح داد: در سینما هویزه در حال حاضر کار عمرانی انجام نمی گردد؛ اما نوسازی و به روزرسانی برخی تجهیزات مانند پروژکتورها، سرورها ،سیستم صدا و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و روشنایی و نگهداری وضع موجود در همه سینماها بسیار مهم است که در شرایط فعلی با توجه به این که درآمدی وجود ندارد به روزآوری این تجهیزات نیز سخت شده بنابراین کیفیت و بروزرسانی تجهیزات کاهش پیدا می کند، درنتیجه این موضوع جزو آسیب به زیرساخت ها محسوب می گردد.

وی تشریح کرد: چنانچه سینماها باز باشند و محدودیت های معین شده توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا مجوز برگزاری کارگاه، نشست و برنامه های دیگری به جز اکران فیلم را با تعداد محدود و پروتکل های معین بدهد؛ قطعاً این برنامه ها نیز قابلیت اجرا در فضاها و سالن های سینماها را خواهدشد. یکی از چشم اندازهای ما برای آینده سینمایی این است که از فضای فیزیکی سینماها برای سایر هنرها و در روزها و سانس های خلوت استفاده کنیم. اما در شرایط تعطیلی فعلی که اجازه برگزاری نشست، ورکشاپ و سایر برنامه ها در زمینه های مختلف مثل کارگاههای تخصصی نقد فیلم، فیلم های هنر و تجربه و ... داده نمی گردد، ما نیز نمی توانیم از هنرمندان و دست اندرکاران عرصه هنر سینما و غیر سینما دعوت نموده و برنامه هایی اجرا کنیم.

سرپرست امور سینمایی حوزه هنری استان خراسان رضوی درخصوص حمایت های دولتی اضافه نمود: فکر می کنم در اوایل سال جاری پرداخت وام و کمک های بلاعوض به بخش فرهنگ و هنر از جمله سینماها تصویب شده است، اما من دقیق تاریخ مصوبات را نمی دانم و اطلاع دقیقی از پرداخت یا عدم پرداخت کمک های بلاعوض یا وام ندارم؛ لذا باید از مسئولین موسسه فرهنگی تبلیغاتی بهمن سبز که بهره بردار حدود 200 سالن سینما در کشورهستند پرسیده گردد که آیا کمکی بلاعوض در این خصوص دریافت نموده اند یا خیر؟ زیرا مجموع هزینه ها و درآمدهای این تعداد سالن در کشور به صورت متمرکز در شرکت بهمن سبز که زیرمجموعه حوزه هنری کشور است بررسی می گردد و آن ها از جزئیات وام، هزینه ها، درآمدها و ... اطلاع دقیق دارند.

مدیر پردیس سینمایی هویزه اظهارکرد: در نیمه نخست سال جاری در شورای اسلامی شهر مقدس مشهد موضوع حمایت از مراکز فرهنگی مطرح و تصویب شد که طبق آن بایستی برخی خدمات مراکز فرهنگی از طریق بلیط های این مراکز توسط مجموعه شهرداری پیش خرید گردد؛ به این معنی که شهرداری مبالغی را به مراکز فرهنگی از جمله سینماها و نگارخانه ها و سالن های تئاتر و ... تا انتها سال 99 پرداخت نموده و در سال 1400 از خدمات آن مراکز استفاده کند. سینما هویزه و آفریقا چندماهی است که به دنبال عقد تفاهم نامه است و پیش نویس آن نیز در معاونت فرهنگی شهرداری تکمیل شده است. اما با این وجود هنوز تفاهم نامه مربوطه امضا نشده است.

وی ادامه داد: براساس این تفاهم نامه شهرداری مشهد به ازای پرداخت در سال جاری و دریافت خدمات در آینده، معادل مبلغ پیش خرید خدمات سینماها، تقاضای ضمانت نامه بانکی معتبر نموده است تا پرداخت را انجام دهد.تعدادی از مراکز و سینماهایی که مالکیت خصوصی داشته و من از آن ها اطلاع دارم، با توجه به شرایط تفاهم نامه خود این ضمانت نامه را از بانک های طرف حساب خود دریافت نموده ، و به مجموعه شهرداری ارائه داده و تفاهم نامه را امضا نموده اند،ودر حال حاضر نیز منتظر دریافت وجه هستند.

سرپرست امور سینمایی حوزه هنری استان خراسان رضوی گفت: در این خصوص درخواستی که ما از شهرداری داشته ایم این بود که ما به دلیل این که گردش مالی به خصوصی در سال جاری نداشته ایم و مثل برخی از مراکز تمام نیروهای خود را تعدیل ننموده ایم و ارگان و نهاد عمومی غیردولتی محسوب می شویم برای تهیه این ضمانت نامه با سختی روبرو شده ایم؛ زیرا زمانی که به بانک های طرف حساب خود مراجعه کردیم برای دریافت چنین ضمانت نامه ای لازم است علاوه بر این که 10 درصد مبلغ اصل ضمانت را در حساب خود مسدود کنیم بایستی وثیقه ای معادل با 120 درصد مبلغ ضمانت نامه را به بانک ارائه دهیم.

وی گفت: بنابراین با توجه به این که ما با مراکز خصوصی از نظر نوع مالکیت تفاوت داریم؛ چنانچه شهرداری می پذیرفت که تفاوتی میان ما و مراکز و سینماهای بخش خصوصی قائل گردد، شرایط برای ما نیز بهترمی شد.از آنجاییکه که حوزه هنری یک نهاد عمومی غیردولتی است که حدود 200 سالن سینمایی در زیرمجموعه خود و تحت نظر و مدیریت موسسه بهمن سبز دارد؛ پس به راحتی یک سینمای خصوصی ورشکسته نشده و یا مالکیت آنها دست به دست نمی گردد پس ریسک عدم اجرای تعهد از جانب ما پایین است، لذا پیشنهاد دادیم برای دریافت این حمایت، شهرداری از حوزه هنری کشور تعهدنامه کتبی، چک و یا سفته دریافت کند که مورد تایید قرار نگرفت.در حال حاضر در تلاش هستیم ضمانت نامه بانکی را دریافت کنیم و به محض دریافت و ثبت آن در تفاهم نامه، آماده امضا خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 بهمن 1399 بروزرسانی: 26 بهمن 1399 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 819

به "بودجه مهم ترین مساله در پیشبرد برنامه ریزی ها و ارتقای زیرساخت های فرهنگی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بودجه مهم ترین مساله در پیشبرد برنامه ریزی ها و ارتقای زیرساخت های فرهنگی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید