ایرباس A350 ؛ هواپیمای پهن پیکر ایرباس چه ویژگی هایی دارد؟

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، ایرباس با معرفی مدل A350 در سال 2005 وارد رقابت با بوئینگ 787 شد. این هواپیمای پهن پیکر توانایی طی مسافت های طولانی را دارد.

ایرباس A350 ؛ هواپیمای پهن پیکر ایرباس چه ویژگی هایی دارد؟

خبرنگاران - علی محمدی: ایرباس A350-900 یکی از نسخه های ایرباس A350 XWB است. ایرباس A350 یک هواپیمای پهن پیکر دوربرد دو موتوره است.

بیشتر بخش های سازه و بال های این هواپیمای مدرن بزرگ از پلیمر تقویت شده با فیبر کربن ساخته شده است تا استحکام بالا و وزن کمی داشته باشند.

ایرباس پروژه A350 را در سال 2005 شروع کرد.

این هواپیما برای رقابت با بوئینگ 787 ساخته شد.

رقابت برای ساخت هواپیمایی در این کلاس، بین بوئینگ و ایرباس بسیار شدید است و هر یک از آنها تلاش دارند شرکت های هواپیمایی را ترغیب به خرید محصول خود کنند.

ایرباس زمانی که دید مشتریانش در حال جذب شدن به سمت بوئینگ 787 هستند، شروع به بازاریابی برای A350 کرد.

ایرباس A350 یکی از بزرگ ترین هواپیماهای تجاری در جهان است.

پیشینه ایرباس A350

ایرباس A350-900 از موتورهای پیشرفته جدید GENX ساخت جنرال الکتریک استفاده می کند.

این موتور توربوفن جدید، صدایی کم تر و مصرف سوخت پایین تری در مقایسه با موتور دیگر هواپیماهای این کلاس دارد.

به صورت آپشن، خریداران می توانند موتورهای Trent 1711 ساخت رولزرویس را هم برای A350 سفارش دهند.

ایرباس A350 به پشتوانه دو موتور جت خود می تواند به شعاع حرکتی 7500 ناتیکال مایل (13 هزار و 890 کیلومتر) دست پیدا کند.

چنین شعاع حرکتی می تواند به راحتی این هواپیما را در رده سوپر جامبوها قرار دهد.

با چنین بردی، ایرباس A350 می تواند فاصله بین دورترین فرودگاه های بزرگ از یکدیگر را بدون نیاز به سوخت گیری در بین راه طی کند.

هواپیمای ایرباس A350 به گونه ای طراحی شده است که خلبانان A330 و A380 بدون نیاز به آموزش بتوانند با آن پرواز کنند تا به این ترتیب هزینه ها کاهش پیدا کنند.

ایرباس A350 از همان سیستم پرواز با سیم هواپیماهای قبلی ایرباس استفاده می کند.

در بخش راندمان، ایرباس A350 دارای 30 درصد راندمان بالاتر در مقایسه با رقبای دیگر خود است.

مصرف سوخت آن نیز در مقایسه با بوئینگ 787 تا 6 درصد پایین تر است.

در ساخت ایرباس A350 XWB از آخرین فناوری های موجود در جهان استفاده شده است.

از این نظر آن را باید پیشرفته ترین هواپیمای غیر نظامی جهان دانست.

گرچه تولید این هواپیما در همان کارخانه ای انجام می شود که ایرباس A330 و A340 نیز تولید شده اند، اما فناوری های بکار رفته در تولید A350 بسیار بالاتر است.

مواد به کار رفته در سازه هواپیما

52 درصد از سازه این هواپیما از کامپوزیت تقویت شده با فیبر کربن، 20 درصد از آلومینیوم، 14 درصد از تیتانیوم و 14 درصد آن از فولاد و دیگر مواد ساخته شده است.

از این نظر می توان A350 را تا حدودی مانند 787 دریم لاینر دانست.

ایرباس پیش بینی می کند که بازار هواپیماهایی در سایز A350 XWB تا بیست سال آینده ظرفیت 3 هزار و 300 دستگاه هواپیما را دارد و برنامه شرکت تصاحب نیمی از این بازار با مدل A350 است.

با اینکه این برنامه ریزی تا حدودی خوشبینانه به نظر می رسد، ولی ایرباس تا همین حالا از نظر تعداد مسافر در مقایسه با دریم لاینر دست برتر را دارد.

اولین پرواز ایرباس A350 در سال 2012 انجام شد و این هواپیما از سال 2013 تحویل مشتریان شد.

اولین مدل ایرباس A350 با نام A350-900 شناخته می شود که وزن برخاست و برد بسیار بالایی دارد.

این مدل به طور ویژه برای رقابت با بوئینگ 777 و 787 ساخته شده است و جایگزین ایرباس A340-500 و A340-300 می شود.

این جت دو موتوره به منظور جابجایی بار و مسافر زیاد طراحی شده است و در بین خانواده سه تایی ایرباس A350 XWB مدل A350-900 نسخه میانی حساب می شود.

توسعه

هانیول، همیلتون ساند استراند و پارکر هانیفین همگی کمپانی هایی هستند که درگیر پروژه A350-900 شده اند.

هانیول مسئول طراحی و تولید سیستم APU (ژنراتور برق گازی) و سیستم مدیریت هوای این هواپیما است که این سامانه ها در راحتی سرنشینان تاثیر بسزایی دارند.

همیلتون ساند استراند نیز توربین هوای رم را تولید می کند که ظرفیت عملیاتی آن به 100 کیلو ولت آمپر می رسد.

در این هواپیما از باتری های لیتیوم یون ساخت لایت سافت استفاده شده است.

سیستم سوخت هواپیما نیز توسط شرکت پارکر هانفین تامین شده است.

این شرکت ساخت سیستم هیدرولیکی هواپیما را هم بر عهده دارد.

سفارش و تحویل

سنگاپور ایرلاین از A350-900 برای سفرهای طولانی استفاده می کند.

ژاپن ایرلاین نیز از دیگر کاربران A350-900 است.

تا به امروز بیش از 733 سفارش برای A350-900 دریافت شده است.

از این تعداد 270 فروند آن تحویل مشتریان شده اند.

طراحی

هدف سازندگان از تولید ایرباس A350 هواپیمایی زیبا، ایمن، کم مصرف و با هزینه عملیاتی بسیار پایین بود.

هواپیمای A350-900 نه تنها مصرف سوخت پایینی دارد، بلکه ریسک پوسیدگی قطعات نیز در این هواپیما بسیار پایین است.

از سوی دیگر ایرباس این هواپیمای غول پیکر را طوری طراحی کرده است که سرویس کردن و تعمیرات آن آسان باشد.

بال های این هواپیما طوری طراحی شده اند که نه تنها راندمان بهتری داشته باشند، بلکه صدای کم تری هم تولید کنند.

این یعنی بال های A350 آنقدر آیرودینامیک هستند که می توانند با تولید صدای کمتر هوا را بشکافند.

نسخه های کمی از A350-900 وجود دارد و نسخه دیگر آن با نام A350-900ULR شناخته می شود.

این نسخه نه تنها انعطاف پذیری بالاتری دارد، بلکه برد آن نیز افزایش پیدا کرده است.

برد بیشتر این مدل نه به خاطر بزرگ شدن یا اضافه شدن باک بنزین بلکه به کمک بهینه سازی سیستم سوخت رسانی به دست آمده است.

ایرباس بعدها مدل A350 منطقه ای (Regional) را نیز معرفی کرد.

این مدل پس از آن معرفی گشت که بوئینگ نسخه ای از 787 را با کد 787-10 روانه بازار کرد.

با این وجود هنوز سفارشی برای نسخه منطقه ای دریافت نشده است و این هواپیما به خط تولید نرسیده است.

عرشه پروازی ایرباس A350

عرشه پروازی A350-900 طوری طراحی شده است که کار کردن با آن برای خلبان راحت باشد.

آموزش دادن پرسنل این هواپیما نیز کار آسانی است.

کاکپیت A350-900 فضا برای چهار خدمه دارد و پنل های مختلفی در آن به چشم می خورند.

خلبان و کمک خلبان در این هواپیما هر دو به کنسول کنترل دسترسی دارند.

برای خدمه یک ترمینال سرویس و نگهداری هم وجود دارد.

پنل اصلی کاکپیت A350-900 از شش نمایشگر کریستال مایع تشکیل شده است.

این نمایشگرها به گونه ای جاگذاری شده اند که خلبان و کمک خلبان به راحتی بتوانند آنها را ببینند.

کابین

در طراحی کابین A350-900 بیش از هر چیزی به راحتی سرنشینان توجه شده است.

این هواپیما از صندلی هایی پهن و نورپردازی عالی بهره مند است.

همچنین برای مسافران امکان اتصال به اینترنت از طریق وای فای نیز وجود دارد.

طول کابین این هواپیما 51.04 متر است و عرض آن نیز به 5.61 متر می رسد.

ایرباس به لطف استفاده از عایق بندی بسیار پیشرفته توانسته است صدای کابین را نیز تا حد زیادی کاهش دهد، تا به این ترتیب در مسافت های طولانی سرنشینان راحتی بالایی داشته باشند.

موتورهای ایرباس A350

موتورهای ایرباس A350-900 توسط رولزرویس تولید می شوند.

دو موتور توربوفن قدرتمند این هواپیما، وزن کمی در مقایسه با موتورهای دیگر دارند.

این موتورها مانند بوئینگ 787 در پایین بال های هواپیما نصب شده اند.

این موتورها با نام Trent XWB شناخته می شوند و رانشی معادل 87 هزار پوند دارد.

عملکرد

این هواپیما می تواند به برد 15 هزار کیلومتر دست پیدا کند.

این هواپیما به راحتی می تواند 325 مسافر را درون خود حمل کند.

حداکثر وزن برخاست A350-900 به 280 تن می رسد و می تواند با حداکثر وزن 207 تن فرود آید.

در زیر هواپیما 11 فضا برای قرار دادن بار وجود دارند و می توان مقدار قابل توجهی بار را درون آنها قرار داد.

حداکثر سرعت این هواپیما نیز به 904 کیلومتر بر ساعت می رسد.

ارابه های فرود ایرباس A350

ایرباس A350-900 از ارابه های فرود متداول با چر خ های سه گانه استفاده می کند.

این ارابه های فرود قدرتمند، ایمنی هواپیما در هنگام فرود را تامین می کنند.

در جلو نیز یک ارابه فرود تا شونده قرار گرفته است که کنترل و بالانس کردن هواپیما روی باند به کمک آن انجام می شود.

رقبا

اصلی ترین رقیب ایرباس A350-900 بوئینگ 787 است.

بوئینگ 777-300 نیز دیگر رقیب A350-900 است که صندلی های بیشتری را نیز در مقایسه با ایرباس حمل می کند.

منبع: aircraftcompare

منبع: بیت ران
انتشار: 15 بهمن 1399 بروزرسانی: 15 بهمن 1399 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 800

به "ایرباس A350 ؛ هواپیمای پهن پیکر ایرباس چه ویژگی هایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایرباس A350 ؛ هواپیمای پهن پیکر ایرباس چه ویژگی هایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید