اگر کامپیوتر خود را به ویندوز 11 ارتقا ندهیم؛ چه اتفاقی می افتد؟

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، ویندوز 11 در اکتبر 2021 منتشر شد. مایکروسافت با ارسال یک پیغام به روزرسانی برای کاربران ویندوز 10، از آن ها درخواست کرد به ویندوز 11 ارتقا دهند و بسیاری از کاربران، سیستم های خود را ارتقا دادند. اما هنوز بعضی از کاربران مردد هستند و از این ارتقای سیستم عاملی می ترسند. حداقل فعلا تا به امروز، هنوز درصد قابل توجهی کامپیوتر ویندوز 10 ارتقا پیدا نکرده است.

اگر کامپیوتر خود را به ویندوز 11 ارتقا ندهیم؛ چه اتفاقی می افتد؟

ویندوز 10 تا سال 2025 پشتیبانی می گردد و این مدت زمان برای فکر کردن کاربران کافی است تا تصمیم نهایی خود را بگیرند و اینکه آیا به سیستم عامل تازه ارتقا می دهند یا خیر!

اگر شما یکی از این کاربرانی هستید که درباره ارتقا به ویندوز 11 تردید دارید؛ این مقاله می کوشد سوالات متعددی که درباره عدم ارتقا به ویندوز 11 مطرح شده را جواب دهد. اگر ما به ویندوز 11 ارتقا ندهیم؛ چه اتفاقی می افتد؟ چه عواقب یا مسائلی در انتظار ما است؟

اگر همین حالا به ویندوز 11 ارتقا ندهم؛ چه اتفاقی می افتد؟

احتیاج فوری به ارتقای ویندوز 10 به ویندوز 11 نیست؛ چون مایکروسافت اعلام نموده است تا اکتبر سال 2025 از ویندوز 10 پشتیبانی می نماید. خود مایکروسافت هم در راهنماهای خود می گوید پی سی هایی که پیام به روزرسانی ویندوز 11 را دریافت کردند؛ احتیاجی ندارد فورا این درخواست را تایید و ویندوز 11 را نصب نمایند.

مانند تمام به روزرسانی های اصلی که در ویندوز 10 دریافت کردید؛ می توانید با عدم آغاز فرآیند دانلود و نصب بسته به روزرسانی ویندوز 11 در بخش Windows Update، هر به روزرسانی پیشنهادی مایکروسافت برای ارتقا را به تعویق بیندازید یا رد کنید. در این صورت، با خیال راحت می توانید از کامپیوتر خود استفاده نموده و فقط منتظر دریافت به روزرسانی های حیاتی امنیتی باشید تا سیستم شما را تا سال 2025 محافظت نمایند.

آیا بعدا امکان ارتقا به ویندوز 11 وجود دارد؟

قطعا می توانید در آینده به ویندوز 11 ارتقا دهید و مسئله ای وجود ندارد. هیچ عجله ای برای نصب ویندوز 11 نیست و اگر عاشق ویندوز 10 هستید؛ می توانید هنوز از این نسخه ویندوز مایکروسافت لذت ببرید.

اگر نگران هستید پیشنهاد به روزرسانی ویندوز 11 منقضی گردد یا اگر این پیشنهاد را رد کردید؛ برای همواره حذف گردد؛ باید گفت هنوز گزینه های دیگری برای نصب ویندوز 11 وجود دارد.

همواره می توانید به Settings > Windows Update بروید و روی کلید Check for updates کلیک کنید تا به روزرسانی های پیشنهادی مایکروسافت را ببینید. هر زمان که برای ارتقا به ویندوز 11 آمادگی داشتید؛ می توانید سراغ این گزینه بروید.

بعلاوه، شما می توانید از Media Creation Tool (MCT) یا Installation Assistant برای ارتقای ویندوز 10 به ویندوز 11 بهره ببرید. به هر حال، پیش از آغاز به روزرسانی، مطمئین شوید که سیستم شما دارای شرایط نصب ویندوز 11 است. نخست، شما باید یک لایسنس معتبر ویندوز 10 داشته باشید؛ اتصالات شبکه برقرار باشد؛ سخت افزار سیستم شما از TPM 2.0 یا حداقل TPM 1.2 پشتیبانی کند و قابلیت های Secure Boot و UEFI در دسترس باشند.

برای ارتقا با استفاده از Windows 11 Installation Assistant، باید به صفحه دانلود مایکروسافت بروید و روی کلید Download Now در زیربخش Windows 11 Installation Assistant کلیک کنید. وقتی دانلود کامل شد؛ کافی است برنامه را اجرا نموده و مراحل نصب را دنبال کنید.

اگر شما می خواهید از نسخه قابل بوت ویندوز 11 روی حافظه فلش USB یا DVD بهره ببرید؛ شما باید ابزار MCT را دانلود کنید. در همان صفحه دانلودهای مایکروسافت، در زیر بخش Create Windows 11 Installation Media روی کلید Download Now کلیک کنید.

همین طور، شما می توانید فایل ISO ویندوز 11 را دانلود و با استفاده از ماشین مجازی آن را نصب کنید. باز در این روش باید کلید Download Now در بخش Download Windows 11 Disk Image (ISO) را کلیک نموده و یک کپی از آن را روی کامپیوتر خود ذخیره کنید.

آیا عدم ارتقا به ویندوز 11 پس از سال 2025 خطراتی دارد؟

بله حتما می تواند برای شما مشکل ساز گردد. اگر پی سی خود را پیش از اکتبر 2025 به ویندوز 11 ارتقا ندهید؛ چندین خطر در انتظار شما است.

نخست، آخرین ویژگی های سیستم، به روزرسانی های امنیتی، وصله ها و سازگاری ها با برنامه ها و قابلیت های امنیتی در آینده را از دست می دهید. این عدم به روزرسانی به این معنی است که سیستم شما در برابر حملات آسیب پذیرتر می گردد.

اجرای یک نسخه قدیمی از ویندوز، پی سی شما را در برابر تعداد زیادی ویروس، مستعد حمله می نماید. بدافزاری که فعالیت شما را ردیابی می نماید؛ کرم هایی که به داده های شما آسیب می رسانند؛ باج افزارهایی که اطلاعات حساس شما را گروگان گرفته یا نرم افزار RAT به وبکم کامپیوتر دسترسی پیدا می نماید و موارد دیگر!

در این میان، نرم افزارها نیز به تدریج پشتیبانی از سیستم عامل قدیمی را متوقف نموده و به روزرسانی های خود را برای برطرف مسائل یا آسیب پذیری های تازه کشف شده؛ ادامه نمی دهند. شما نمی توانید به آخرین نسخه برنامه های خود به روزرسانی کنید یا اصلا نسخه های تازه آن ها را نصب کنید.

اگر گیمر هستید؛ ممکن است بازی های مورد علاقه خود یا هر بازی تازهی که در آینده معرفی می گردد را از دست بدهید. بازی هایی که از ابزارهای ضد تقلب استفاده می نمایند؛ بر ویژگی های امنیتی ویندوز 11 تکیه نموده و در پی ارائه گیم پلی بهتر و منصفانه تری هستند. در حالی که هنوز می توانید روی ویندوز 10 کار کنید ولی قابل پیش بینی است که در آینده ای نزدیک، همه بازی ها الزام به اجرا در ویندوز 11 داشته باشند.

آیا می توانم برای همواره از ویندوز 10 استفاده کنم؟

از زمانی که ویندوز برای اولین بار منتشر شد؛ تعداد انگشت شماری از کاربران، همواره نسخه قدیمی ویندوز را به نسخه تازه ترجیح داند؛ حتی اگر دیگر مایکروسافت از آن پشتیبانی نکند. شاید برایتان تعجب آور باشد که بسیاری از مردم، هنوز نسخه هایی از ویندوز 7، ویندوز 8 و ویندوز XP را تا به امروز نگه داشته و استفاده می نمایند. اما باید بدانیم که استفاده از نسخه قدیمی ویندوز با خطرات امنیتی قابل توجهی برای سیستم ها روبرو است.

بنابراین، اگر اصلا پی سی خود را به ویندوز 11 ارتقا ندهید؛ نه تنها سیستم خود را در معرض خطر قرار داده اید؛ بلکه سیستم تازه و ویژگی های امنیتی را نیز از دست خواهید داد.

این تمام چیزی نیست که از دست می دهید. نرم افزارها هم به تدریج روی سیستم عامل قدیمی نصب نمی شوند یا به روزرسانی های امنیتی و وصله های مهم را متوقف نموده و از فناوری ها و ویژگی های تازه پشتیبانی نمی نمایند.

در نهایت، اگر در زمان مقرر به ویندوز 11 ارتقا ندهید؛ شاید در آینده و هنگامی که دیگر چاره ای جز ارتقای پی سی و ویندوز ندارید؛ مجبور به پرداخت هزینه شوید. این نکته مهمی است که شاید بخواهید درباره اش فکر کنید تا در آینده با هزینه زیادی برای ارتقای کل سیستم روبرو نشوید.

اگر نتوانم به ویندوز 11 ارتقا بدهم؛ چه اتفاقی می افتد؟

اگر قبلا شرایط ارتقا به ویندوز 11 را آنالیز کردید و متوجه شدید حداقل الزامات ویندوز 11 را برآورده نمی نماید؛ فقط چند گزینه در دسترس شما است. شما می توانید تا زمانی که مایکروسافت از ویندوز 10 پشتیبانی می نماید؛ به استفاده از این سیستم عامل ادامه دهید و پیش از اکتبر 2025، سراغ خرید یک کامپیوتر پی سی یا لپ تاپ تازه با ویندوز 11 بروید. بعلاوه، می توانید سخت افزاری که ویندوز 11 با آن مشکل دارد را ارتقا دهید.

امنیت بهتر با ویندوز 11

ویندوز 11 با تغییرات زیادی روبرو بوده است؛ پس تعجب ندارد که بسیاری از کاربران نخواهند فعلا از ویندوز 10 به نسخه تازه بروند. اما باید بدانیم این تغییرات به منظور ایجاد سیستم بهتری نسبت به نسخه قبلی بوده است و یک سیستم عامل امن تر برای کاربران ویندوزی می سازد.

پیشنهاد ما ارتقای به ویندوز 11 است ولی احتیاجی نیست خودتان را تحت فشار قرار دهید؛ چون هنوز زمان کافی برای استفاده از ویندوز 10 دارید تا هر زمانی که آمادگی کامل پیدا کردید؛ سراغ ارتقا به ویندوز 11 بروید.

منبع: یک پزشک
انتشار: 10 تیر 1401 بروزرسانی: 10 تیر 1401 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1465

به "اگر کامپیوتر خود را به ویندوز 11 ارتقا ندهیم؛ چه اتفاقی می افتد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر کامپیوتر خود را به ویندوز 11 ارتقا ندهیم؛ چه اتفاقی می افتد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید