اولین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت در دانشگاه شاهرود برگزار می گردد

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، به گزارش خبرنگاران، احمد رمضان زاده در نشست خبری خود با خبرنگاران در دانشگاه شاهرود ضمن اشاره به این که این کنفرانس فرصت و بستری مناسب برای صنعت نفت و گاز ایران است و حرکت های علمی بیشتری را در این عرصه فراهم می نماید، اضافه کرد: وزارت نفت حامی اولین کنفرانس ژئو مکانیک نفت که در اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می شد اطلاع داد.

اولین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت در دانشگاه شاهرود برگزار می گردد

وی توضیح داد:با توجه به شرایط کنونی و صندلی اقتصادی و راهبردی نفت در دنیا، برگزاری این نوع کنفرانس ها برای دست اندرکاران صنعت نفت بسیار مهم است.

عدم توجه به پیشرفت های جدید علمی در زمینه نفت خسارت زیادی برای کشور داشته است

رئیس اولین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت با بیان این که با توجه به رشد میزان مصرف و احتیاج روز افزون به انواع مواد هیدروکربوری اعم از نفت خام، فرآورده های نفتی و گاز، ضرورت توجه به صنایع بالادستی نفت دوچندان شده است اضافه نمود: عدم توجه به پیشرفت های جدید علمی و متعاقب آن فراوری تکنولوژی در زمینه های مرتبط، خسارتهای زیادی را برای کشور در برداشته و درصورت تداوم و تاکید بر دانش و تکنولوژی سنتی، فراگیری و افزایش خسارتهای اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

رمضان زاده گفت: کاربرد ژئومکانیک در سالهای اخیر منجر به بهینه سازی فرآیندها و عملیات های مختلف از قبیل حفاری، ازدیاد برداشت، تحریک و شکست مخازن، مکان یابی صحیح چاه های افقی و مایل و پیش بینی دقیق تر فراوری شده است و صاحبنظران مستحضرند که کنفرانسها محل مناسبی برای تبادل یافته های جدید علمی و هم اندیشی دانشگاهیان و صنعت گران در ارائه راه حل برای حل مسائل مربوطه است.

وی اظهار داشت: از این رو نظر به اهمیت کاربرد ژئومکانیک در بخش بالادستی صنعت نفت، برگزاری اولین کنفرانس ژئومکانیک نفت با اهداف عمده شناخت ظرفیت های ملی و فناوریهای روز و کاربردهای آن یکی از احتیاجهای این صنعت است.

اولین انجمن ژئو مکانیک نفت ایران در شاهرود تاسیس می گردد

استادیار دانشکده معدن، نفت و ژئو فیزیک دانشگاه شاهرود در ادامه با یادآوری اینکه اولین انجمن ژئو مکانیک نفت ایران در این دانشگاه تاسیس می گردد، گفت: این انجمن با هدف متمرکز کردن توان علمی، فنی و اجرایی مراکز دانشگاهی، پژوهشی و صنعتی کشور برای زمینه سازی افزایش سطح دانش فنی، بومی سازی فناوری های مرتبط، شناسایی و سازمان دهی متخصصان و پژوهشگران داخلی و خارجی و ... در آینده نزدیک تشکیل خواهد شد.

رمضان زاده با اظهار اینکه این انجمن حوزه ای از دانش و فناوری را در صنعت نفت تحت پوشش قرار می دهد که بسیار پر اهمیت است، گفت: دو اولویت کاری مهم مد نظر وزارت نفت است که یکی مشخص تکلیف میادین مشترک نفتی و دیگری بحث ازدیاد برداشت و فراوری صیانتی از مخازن نفت و گاز کشور است و از آنجاییکه در طول زمان که فراوری نفت کاهش می یابد، در فرآیند توسعه میادین نفتی فراوری صیانتی بیش از هر زمان دیگری اهمیت می یابد.

وی گفت: نظر به اهمیت کاربرد ژئو مکانیک در بخش بالادستی صنعت نفت، برگزاری اولین کنفرانس ژئومکانیک نفت با اهداف عمده شناخت ظرفیت های ملی و فناوریهای روز و کاربردهای آن یکی از احتیاجهای این صنعت است.

کاربرد ژئو مکانیک در سالهای اخیر منجر به ازدیاد برداشت نفت شده است

استادیار دانشکده معدن، نفت و ژئو فیزیک دانشگاه شاهرود اضافه نمود: با توجه ظرفیت بالای دانشگاه های کشور و احتیاجهای موجود انجمن ژئو مکانیک نفت ایران می تواند در زمینه مشاوره و اجرای طرح های ملی و تدوین اسناد راهبردی یاری شایانی به مراکز ذکر شده کند، چرا که بومی سازی این حوزه که در انحصار چند شرکت چند ملیتی اکثرا آمریکایی و بعضا اروپایی است و خدمات مهندسی ژئومکانیک نفت را برای ما انجام نمی دهند می تواند قدم بزرگی در خودکفایی صنعت نفت ایران در حوزه ژئومکانیک نفت برداد.

رمضان زاده گفت: علم و صنعت در کنار هم می توانند بسیاری از مشکل را برطرف و برای بسیاری از موضوعات نیز راه حل عملی ایجاد نمایند چرا که ژئومکانیک نفت یک موضوع نو است که پرداختن به آن در مراکز علمی و ارج نهادن و عملیاتی کردن آن در صنعت نفت و گاز می تواند در این زمینه توسعه و پیشرفت روز افزونی را به همراه داشته باشد.

وی تاکید نمود: کاربرد ژئو مکانیک در سالهای اخیر منجر به بهینه سازی فرآیندها و عملیات های مختلف از قبیل حفاری، ازدیاد برداشت، تحریک و شکست مخازن، مکان یابی صحیح چاه های افقی، مایل و پیش بینی دقیق تر فراوری شده است.

انتشار مقالات برتر در نشریه علمی- پژوهشی زمین شناسی نفت

رئیس اولین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت ایران بابیتن اینکخ مسئولیت دبیرخانه علمی کنفرانس بر عهده دانشگاه شاهرود است اظهار کرد: این نوع کنفرانس ها فرصت مناسبی برای تبادل یافته های جدید علمی و هم اندیشی دانشگاهیان و صنعت گران در ارائه راه حلها برای حل مشکل است.

رمضان زاده گفت: اخذ مجوز و موافقت بعمل آمده تعداد دو مقاله برتر ارائه شده در اولین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت در مجله علمی - پژوهشی زمین شناسی نفت ایران پس از طی مراحل مربوطه به چاپ خواهد رسید.

وی اضافه نمود: با توجه به تغییر زمان برگزاری کنفرانس به اردیبهشت ماه 1394 و نظر به درخواست تعدادی از علاقمندان به شرکت در کنفرانس کمیته علمی کنفرانس با ارسال اصل مقاله افرادی که پیروز به ارسال چکیده نشده اند موافقت کرد، لذا از پژوهشگران و اندیشمندان تقاضا دارد اصل مقاله خود را در زمان مقرر و مطابق با فرمت تعریف شده ارسال نمایند.

رمضان زاده اظهار داشت: فراخوان عمومی دعوت به عضویت کلیه متخصصان، محققان و دانشجویان رشته های مهندسی معدن (گرایش های اکتشاف، استخراج، مکانیک سنگ، مهندسی تونل و حفریات زیر زمینی) مهندسی نفت گرایش های (حفاری، استخراج و بهره برداری، مخازن هیدرو کربوری) مهندسی مکانیک، مهندسی عمران گرایش های (سازه و ژئو تکنیک) و سایر رشته های مرتبط برای عضویت حقیقی و نیز سازمان ها، مراکز آموزشی و پژوهشی، شرکت ها و موسسات به صورت گسترده در سراسر کشور صورت گرفته است.

وی توضیح داد: فرم های ثبت نام برای عضویت اشخاص حقیقی و حقوقی به وسیله وب سایت این انجمن به آدرس www.sites.google.com/site/irapga قابل دسترسی است.

دریافت مقالات به صورت فارسی و انگلیسی

دبیر علمی این کنفرانس نیز با بیان اینکه زبان اصلی در این کنفرانس فارسی مشخص شده است اما مقالات به دو زبان فارسی و انگلیسی از علاقه مندان دریافت می گردد، اضافه نمود: محورهای این کنفرانس شامل آنالیز های تکتونیکی در ژئومکانیک نفت، آنالیز های لرزه ای و میکرو لرزه ای، پتروفیزیک، آزمون های آزمایشگاهی و برجا، روابط تحلیلی و مدل های رفتاری، مدل سازی ژئو مکانیکی، کاربرد ژئومکانیک در حفاری، کاربرد ژئومکانیک در فراوری، پایش و مدیریت ریسک است.

مجید نیکخواه اظهار داشت: مخاطبان این کنفرانس وزارت نفت و سازمانهای تابعه، مهندسان مشاور، پیمانکاران صنعت نفت، موسسه های پژوهشی، دانشگاه ها و مراکز آموزشی و موضوع خاص در ژئومکانیک است.

وی ادامه داد: نخستین کنفرانس ژئومکانیک نفت با مشارکت انجمن ژئومکانیک نفت ایران، پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه شاهرود، اردیبهشت سال آینده در تهران برگزار می گردد.

نیکخواه با اشاره به اینکه اول اسفندماه سالجاری زمان دریافت اصل مقاله، دهم اسفند زمان اولین داوری و دوازهم اسفند نیز زمان دریافت نهایی مقاله است، گفت: مقالات به دو صورت پوستر و شفاهی در کنفرانس ارائه خواهد شد.

گفتنی است پنج نفر از اعضای موسس این انجمن از دانشگاه شاهرود و بقیه از دانشگاه صنعتی امیر کبیر، دانشگاه تهران و دانشگان کرمان هستند و بر اساس برنامه ریزی های بعمل آمده پیش بینی می گردد تشکیل مجمع عمومی و انتخابات هیئت مدیره شهریور ماه سال آینده انجام گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 347

به "اولین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت در دانشگاه شاهرود برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت در دانشگاه شاهرود برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید