اندیشه های ابن خلدون قابلیت طرح شدن در حوزه های وسیع تری را دارد

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، به گزارش خبرنگاران، دکتر محمد توکل استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران در بخشی از نشست جامعه شناسی خلدونی، درباره کتاب دکتر فریدالعطاس در مورد ابن خلدون گفت: در ابتدا پیشنهاد می کنم در چاپ بعدی کتاب به این بحث که ابن خلدون نگاهی جهانی شمول به علوم اجتماعی داشته است، بپردازید. در حالی که در کشورهای مسلمان آن را به صورت علوم اجتماعی اسلامی و بومی بودن علوم معرفی می کنند در صورتی که ابن خلدون این گونه نبوده است.

اندیشه های ابن خلدون قابلیت طرح شدن در حوزه های وسیع تری را دارد

وی یادآور شد: اگر بخواهیم ابن خلدون را به صورت بومی و اسلامی بفهمیم اندیشه هایش فقط به درد تونس و بخشی از آفریقا می خورد در حالی که اگر بخواهیم ابن خلدون را به صورت جهانی بفهمیم و کاربردی برای ایران داشته باشد، باید او را به صورت بومی ندانیم و او را به عنوان یک جامعه شناس جهان شمول در نظر بگیریم تا اندیشه هایش به درد ایران و... بخورد.

توکل در ادامه سخنانش شرح داد: من در نوشته ها و کتابهایم به این تاکید می کنم که ابن خلدون قبل از بیکن و اندیشمندان قرن هجدهم قرار می گیرد هر چند از مغرب و شمال آفریقا برخاسته است، اما یک اندیشه جهان شمول را مطرح کرده است.

توکل گفت: این کتاب ابن خلدون را در چارچوب جامعه شناسی سیاسی و به طور خاص جامعه شناس دولت بررسی کرده است، در صورتی که اندیشه های ابن خلدون قابلیت بیان کردن در حوزه های وسیع تری دارد به ویژه در جامعه شناسی معرفت می توان آنرا بیان کرد.

این استاد جامعه شناسی بیان کرد: در حوزه های مختلفی از جمله فلسفه اجتماعی، فلسفه تاریخ به طور گسترده ای مطرح شده است و می توان آنها را دنبال کرد و نباید اندیشه ابن خلدون را به جامعه شناسی سیاسی و دولت محدود کرد.

این استاد دانشگاه تهران در انتها سخنانش شرح داد: پیشنهاد من این است که آقای فریدالعطاس تنظیم این مسأله را برعهده بگیرد که اندیشه هایشان در مورد جامعه شناسی فرهنگ، کار و ... که وجود دارد را جمع آوری کنند و برای هر کدام از این محورها، مقاله ای ارائه دهند که در کل یک کتاب شود که ایشان نقش جمع آوری کننده و تنظیم کننده آنرا داشته باشم و هر فرد قسمتی از آنرا به عهده بگیرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 31 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 343

به "اندیشه های ابن خلدون قابلیت طرح شدن در حوزه های وسیع تری را دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشه های ابن خلدون قابلیت طرح شدن در حوزه های وسیع تری را دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید