از فتوسنتز تا پخت غذا با واکنش های شیمیایی ، با دقت لحظه به لحظه زندگی تان را شیمی می بینید

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، همه ما روزانه فعالیت های زیادی را انجام می دهیم که اگر در آن ها عمیق شویم حضور علم شیمی را در همه آن ها احساس خواهیم کرد.

از فتوسنتز تا پخت غذا با واکنش های شیمیایی ، با دقت لحظه به لحظه زندگی تان را شیمی می بینید

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، از آنجایی که کاربرد علوم مختلف در زندگی روزمره یکی از سوالات پرتکرار و همیشگی محصلان در کلاس های درس است بر آن شدیم تا بخشی از کاربرد های علوم گوناگون را به تفکیک مطرح کنیم.

شیمی فقط در آزمایشگاه اتفاق نمی افتد بلکه در جهان اطراف شما نیز رخ می دهد. مواد تحت واکنش های شیمیایی با هم وارد واکنش می شوند. هر زمانیکه آشپزی یا نظافت می کنید درواقع عمل شیمیایی انجام داده اید. بدن شما به لطف واکنش های شیمیایی زنده مانده و رشد می کند. هنگام مصرف دارو، روشن کردن کبریت یا حتی نفس کشیدن واکنش هایی در جریان است. از این نمونه واکنش های شیمیایی در زندگی روزمره صد ها مورد وجود دارد که شما در یک روز تجربه می کنید.

فتوسنتز

گیاهان برای عملی به نام فتوسننتر، واکنش شیمیایی انجام می دهند. آن ها کربن دی اکسید و آب را به گلوکز و اکسیژن تبدیل می کنند. این یکی از رایج ترین و مهم ترین واکنش های شیمیایی در زندگی روزانه است؛ زیرا نحوه تولید غذا برای خود گیاهان، حیوانات و تبدیل کربن دی اکسید به اکسیژن را نشان می دهد.

تنفس سلولی هوازی

تنفس سلولی هوازی مقابل فرآیند فتوسنتز است که در آن مولکول های انرژی با اکسیژنی که تنفس می کنیم ترکیب شده و انرژی مصرفی سلول های ما را در کنار کربن دی اکسید و آب تولید می کند. انرژی که سلول ها مصرف می کنند انرژی شیمیایی و در شکل ATP یا همان آدنوزین تری فسفات است.

تنفس بی هوازی

تنفس بی هوازی مجموعه ای از واکنش های شیمیایی است که به سلول ها اجازه می دهد تا انرژی مورد نیاز خود را از مولکول های پیچیده بدون حضور اکسیژن دریافت کنند. سلول های ماهیچه شما هر زمانی که بسیار خسته باشید مانند انجام ورزش شدید یا طولانی، تنفس بی هوازی انجام می دهند. تنفس بی هوازی توسط مخمر ها و باکتری ها برای تخمیر و تولید الکل، کربن دی اکسید، پنیر، ماست و نان و بسیاری از محصولات معمول دیگر استفاده می شود.

احتراق

هربار که کبریت می زنید، شمع یا آتش روشن می کنید واکنش احتراق را انجام داده اید. احتراق مولکول های انرژی را با اکسیژن ترکیب کرده تا کربن دی اکسید و آب تولید کند.

زنگ زدن

با گذشت زمان، آهن یک پوشش قرمز و پوسته پوسته به نام زنگ آهن ایجاد می کند. این نمونه ای از واکنش شیمیایی به نام اکسیداسیون است. از نمونه های دیگر آن می توان به تشکیل زنگ مس و لکه دار شدن نقره نام برد.

الکتروشیمی

باتری ها از واکنش های الکتروشیمیایی یا ردوکس (اکسایش-کاهش) برای تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی استفاده می کنند. واکنش های خودبه خودی ردوکس در سلول های گالوانی اتفاق می افتد، درحالیکه واکنش های شیمیایی غیرخودبه خودی در سلول های الکترولیتیکی رخ می دهند.

گوارش

هزاران واکنش شیمیایی در طول گوارش رخ می دهد. به محض اینکه شما غذا را در دهان خود می گذارید، آنزیمی در بزاق شما به نام آمیلاز تجزیه قند ها و کربوهیدرات های دیگر به اشکال ساده تر که بدن می تواند جذب کند را شروع می کند. هیدروکلریک اسید موجود در معده شما با غذا ها واکنش داده و آن ها را بیشتر خورد می کند، درحالیکه آنزیم های دیگر پروتئین ها و چربی ها را به قطعات کوچکتر تقسیم می کنند تا از طریق دیواره های روده جذب جریان خون شوند.

واکنش های صابون و مواد شوینده

صابون و موادشوینده از طریق واکنش های شیمیایی عمل پاک کنندگی را انجام می دهند. صابون چربی را به شکل امولسیون درمی آورد؛ به این معنا که لکه های روغن به صابون وصل شده و از طریق آب از سطوح جدا می شوند. مواد شوینده به عنوان سورفاکتانت عمل می کنند، فشار سطح آب را کاهش داده و باعث می شوند تا کثیفی ها از سطح پاک شود.

آشپزی

پخت وپز با استفاده از گرما منجر به انجام واکنش های شیمیایی می شود. برای مثال وقتی یک تخم مرغ آپز می کنید، سولفیدهیدروژنی که با گرم کردن سفیده تولید می شود، می تواند با آهن موجود در زرده تخم مرغ واکنش داده و لایه سبز-طوسی اطراف زرده را تشکیل بدهد. وقتی شما گوشت را برشته می کنید، واکنش مایارد بین آمینواسید و شکر یک رنگ قهوه ای و طعمی مطلوب ایجاد می کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 463

به "از فتوسنتز تا پخت غذا با واکنش های شیمیایی ، با دقت لحظه به لحظه زندگی تان را شیمی می بینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از فتوسنتز تا پخت غذا با واکنش های شیمیایی ، با دقت لحظه به لحظه زندگی تان را شیمی می بینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید