احتمال بارداری بعد از یائسگی؛ آیا زن یائسه باردار می گردد؟

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، بسیاری از افراد فکر می نمایند با وارد شدن به دوره یائسگی دیگر هرگز امکان باروری وجود ندارد، اما گه گاه در بعضی اخبار می خوانیم یا می شنویم که فلان خانم 50 یا 60 ساله باردار شده است. بنابراین احتمال بارداری بعد از یائسگی نیز وجود دارد و تنها باید شرایط خاص آن اتفاق بیافتد.

احتمال بارداری بعد از یائسگی؛ آیا زن یائسه باردار می گردد؟

در این مقاله می خواهیم آنالیز کنیم چگونه یک فرد در نزدیکی دوران یائسگی یا در طول دوران یائسگی باردار می گردد؟ پس با ما همراه باشید.

احتمال بارداری در دوران یائسگی چقدر است؟

یائسگی زمانی اتفاق می افتد که یک زن به مدت 12 ماه دچار عادت قاعدگی نشده باشد. یکی دو سال قبل از یائسگی، دوره پریمنوپوز گفته می گردد. وارد شدن به این دوره بصورت ناگهانی نیست و معمولا از دهه 40 آغاز شده و بین 7 تا 14 سال بعد تا رسیدن کامل به دوران یائسگی ادامه خواهد داشت. بیشتر افراد، وقتی در دهه 40 خود قرار دارند، میزان استروژن به تدریج کاهش می یابد. در همین حین تخمک گذاری و قاعدگی در فرد ادامه خواهد داشت، اما ممکن است پریودها نامنظم شوند.

برخی افراد ممکن است چند ماه پشت سر هم پریود نشوند و دوباره پریود شوند. این امر به این دلیل است که هنوز یائسگی اتفاق نیفتاده است و تخمک گذاری و در نتیجه باردار شدن هنوز ممکن است اتفاق بیافتد. در این دوره هورمون های جنسی کاهش چشمگیری دارند و براساس گزارش انجمن فراوری مثل آمریکا، باروری معمولاً 5 الی 10 سال قبل از یائسگی خاتمه می یابد؛ اما همواره صادق نخواهد بود. برای برخی از افراد، تا زمان وقوع یائسگی، بارداری هنوز امکان پذیر است.

از یک سال قبل از آغاز یائسگی پریودها نامنظم می شوند و ممکن است کم و زیاد شوند. بنابراین زمانی فرد به طور کامل وارد دوران یائسگی شده است که حدود 12 ماه پشت سر هم هیچ خونریزی نداشته باشد. در این دوران که نزدیک یائسگی است همچنان امکان تخمک گذاری و بارور شدن آن وجود دارد.

یائسگی دقیقا چه زمانی رخ می دهد؟

سن بروز یائسگی می تواند بسیار متفاوت باشد. حتی بسته به شرایط آب و هوایی و محیط زندگی نیز این سن تغییر می نماید. در ایالت متحده این سن بین 45 تا 58 سال و میانگین آن 52 سالگی است اما در ایران میانگین سن یائسگی 50 یا 51 سالگی است.

از طرفی یائسگی ممکن است در سنین جوانی در افرادی که شرایط سلامتی خاصی دارند، انواع خاصی از معالجه پزشکی یا جراحی داشته اند و یا حادثه ای که آن ها را دچار شوک نموده باشد را تجربه نموده باشند، رخ دهد.

احتمال بارداری، در زمان نزدیک به یائسگی

در بدو تولد، یک زن در تخمدان های خود حدود یک میلیون فولیکول دارد که می توانند به صورت تخمک آزاد شوند. در دوران بلوغ، تعداد این تخمک ها نزدیک به 300 هزار هستند.

در طول سال های فراوری مثل، تقریباً 300 مورد از این تخمک ها آزاد می شوند و بقیه موارد از بین می فرایند. طبق آزمایشی که روی بیش از 58 هزار زن صورت گرفت، محققان به این نتیجه رسیده اند که به صورت معمولی در زنان 25 ساله حدود 4.4% امکان ناباروری، در 38 سالگی حدود 20 %، در 41 سالگی حدود 50%، در 45 سالگی 95% و در 50 سالگی 100% است.

این نرخ افزایش نازایی به این دلیل رخ می دهد که کیفیت تخمک های آزاد شده و احتمال بارداری سالم با افزایش سن کاهش می یابد. با این وجود، تا زمان ادامه تخمک گذاری، هنوز هم ممکن است بارداری اتفاق بیافتد و بستگی به کیفیت اسپرم و تخمک آزاد شده دارد.

روش های افزایش شانس بارداری در دوران یائسگی

برخی افراد دوست دارند در دوران یائسگی خود باردار و صاحب فرزند شوند. به صورت طبیعی این امر امکان پذیر نیست و حتما باید با روش های یاریی این اتفاق بیافتد. مهم ترین روش های یاری به باردار کردن فرد در دوران یائسگی را در زیر مرور می کنیم.

1. عوامل سبک زندگی، مانند رژیم غذایی و ورزش

یک رژیم غذایی مناسب و متعادل و ورزش منظم می تواند سلامت کلی را تقویت کند، که ممکن است شانس بارداری را افزایش دهد.

2. لقاح آزمایشگاهی (IVF)

می توان با یاری فن آوری فراوری مثل، مانند روش IVF، هم در طول دوره پریمنوپوز و هم بعد از یائسگی فرد را بارور کرد.

توجه کنید که هر تخمکی که بعد از دوران یائسگی باقی بماند قابل استفاده برای باروری نخواهد بود. با این حال، افرادی که قبلاً تخمک های خود را در آزمایشگاه فریز نموده اند یا با استفاده از تخمک های سالم افراد دیگر، می توانند برای IVF استفاده نمایند.

شایان ذکر است که احتمال بارداری سالم با استفاده از این فناوری ها، با افزایش سن نیز کاهش می یابد.

خطرات بارداری بعد از یائسگی

پس از دوران یائسگی، در دوران بارداری خطر بیشتری وجود دارد، این خطرات شامل موارد زیر است:

  • عوارض در هنگام زایمان و احتیاج به سزارین
  • داشتن فرزند با ناهنجاری مادرزادی
  • مسائل بهداشتی مادر
  • افزایش احتمال دو قلوزایی یا سه قلوزایی
  • زایمان زودرس
  • کاهش وزن جنین در بدو تولد

ناهنجاری های کروموزومی در نوزادان

با بالا رفتن سن یک زن، احتمال تولد نوزاد با ناهنجاری کروموزومی افزایش می یابد. طبق گفته گروه مشاوره March Dimes، احتمال تولد نوزاد با سندرم داون به توضیح زیر است:

  • سن 25 سال: 1 در 1340
  • سن 30 سال: 1 در 940
  • سن 35 سال: 1 در 353
  • سن 40 سال: 1 در 85
  • سن 45 سال: 1 در 35

البته آزمایش ژنتیکی به افراد یاری می نماید تا درباره گزینه های خود اطلاعات بیشتری کسب نمایند.

سخن آخر

اگر چه احتمال بارداری بعد از دوران یائسگی حتی با روش های یاریی بسیار پایین است، اما فرد در دوران پریمنوپوز خود یا با روش IVF می تواند باردار گردد. در صورت تمایل به بارداری در این دوران بهترین راه حل مشورت با یک پزشک متخصص است.

آغاز دوران یائسگی برای خانم ها دوران سختی است و ممکن است عوارضی مانند گرگرفتگی، خستگی یا بی حوصلگی را تجربه نمایند. یکی از موارد بسیار مفید برای این دوره مصرف دمنوش جعفری است که در میزان استروژن تعادل ایجاد می نماید و برایتان مفید است.

انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 594

به "احتمال بارداری بعد از یائسگی؛ آیا زن یائسه باردار می گردد؟" امتیاز دهید

50 کاربر به "احتمال بارداری بعد از یائسگی؛ آیا زن یائسه باردار می گردد؟" امتیاز داده اند | 3.8 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال بارداری بعد از یائسگی؛ آیا زن یائسه باردار می گردد؟"

2 دیدگاه

فاطمه بیگم موسوی 15 مرداد 1400

بسیار مطالب خوب و مفیدی دراین مقاله ذکر شد
ومن سوال خودم این که من یاعسه شدم ودو فرزند دارم اگه جلو گیری نکنیم باردار میشوم
سنم 46 سال هست ممنونم

پاسخ به فاطمه بیگم موسوی

نرگس 17 تیر 1400

خوب بود وتونستم استفاده کنم

پاسخ به نرگس
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید