آیا می توانیم از بخاری بدون دودکش در آپارتمان استفاده کنیم؟

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، سرد شدن هوا در فصل های پاییز و زمستان، فکر افراد را به این سمت می کشاند که برای گرم کردن خانه و آشیانه خود باید از چه روش هایی استفاده نمایند. این مسئله زمانی اهمیت خود را بیشتر جلوه می دهد که بدانید در آپارتمان های نو از سیستم های تهویه هوایی استفاده می گردد که بازدهی نه چندان خوبی به همراه دارند. علاوه بر این بعضی از این سیستم های گرمایشی به علت مصرف زیاد برق سبب می شوند شارژ ماهیانه خانه ها افزایش یافته و هزینه زیادی را برای خانوارهای ایرانی در بر داشته باشند . از این رو ایرانی ها بیشتر ترجیح می دهند از بخاری های گازی استفاده نمایند که هزینه بسیار کمتری دارد و استهلاک آنها نیز نسبت به دیگر سیستم های گرمایشی بسیار پایین می باشد.

آیا می توانیم از بخاری بدون دودکش در آپارتمان استفاده کنیم؟

یکی از عوامل که در سالیان اخیر مخصوصاً برای برج نشینان سبب شده است که از بخاری های گازی استفاده ننمایند بحث دودکش و خارج کردن گازهای کشنده این بخاری ها می باشد. بعضی از شرکت های ایرانی نیز به منظور بر طرف کردن این مشکل دست به یک کار ابتکاری زده و از بخاری های بدون دودکش خود رونمایی نموده اند. ایرانی هایی که دوست دارند از گرمای این نوع بخاری ها لذت ببرند با هزینه بسیار کم این محصولات را تهیه نموده و از آن ها در خانه های خود بهره می گیرند. سوالی که برای برج نشینان پیش می آید این است که آیا این بخاری ها که بدون دودکش نیز عمل می نمایند کشنده هستند؟ آیا می توان از آن ها در خانه استفاده کرد؟

مزیت ها و معایب استفاده از بخاری های بدون دودکش

امروزه افراد پیش از اینکه بخواهند یک جنس را از بازار تهیه نمایند کوشش می نمایند با مطالعه مزیت ها و معایب آنها تصمیم بگیرند که آیا وسیله به درد آنها میخورد یا خیر. یکی از ابزاری که در میان ایرانی ها و مخصوصاً دانشجویان بسیار محبوب شده است وسیله بخاری بدون دودکشی می باشد که در پنج سال اخیر برای گرم کردن خانه ها فوق العاده کاربردی می باشد. امروز قصد داریم با هم به معایب و مزایای این دستگاه ها نگاهی انداخته و معین کنیم که آیا خرید آنها برای شما مفید می باشد یا خیر.

مزیت استفاده از بخاری های گازی

جابجایی و قابلیت حمل بسیار آسان

برای بسیاری از افراد مخصوصا مستاجران قابلیت حمل وسایل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. بخاری های بدون دودکش از آنجایی که از نظر مقدار بسیار کوچک و مناسب می باشند قابلیت حمل آنها نیز فوق العاده عالی بوده و شما می توانید به صورت تک نفره و انفرادی آن ها را جابجا کنید. وزن این وسایل به حدی پایین می باشد که حتی بانوان خانه دار نیز می تواند به تنهایی آنها را برداشته و جابجا کند. این شرایط زمانی اهمیت خود را نشان می دهد که شما بخواهید خانه را گردگیری و تمیز نموده و زمانی که زیر به این وسایل میرسیم احتیاج به جابجایی آنها دارید.

ابعاد کوچک و جای دادن در هر بخش از خانه

خانه های ما کم کم نسبت به گذشته کوچکتر شده و ما باید در پی راه هایی باشیم تا فضا را برای خود مناسب تر بکنیم. یکی از برترین راهکار ها برای این کار خرید وسایل کوچک و مناسب می باشد. بخاری های گازی بدون دودکش به لطف طراحی منحصر به فرد خود نسبت به بخاری های قدیمی بسیار کوچک بوده و شما می توانید در هر بخش از خانه حتی پشت مبل نیز از آن ها بهره ببرید.

قیمت پایین دستگاه نسبت به دیگر وسایل گرمایشی

مسائل اخیر چند وقت اخیر سبب شده است که تمامی ما پیش از خرید هر محصولی نیم نگاهی به قیمت آن ها بیاندازیم. بدون شک هزینه خرید بخاری های گازی قدیمی امروزه برای بسیاری از ما ممکن نبوده و نمی توانیم هزینه آنچنانی بکنیم. علاوه بر این گاهی اوقات سیستم دودکش آن ها نیز برای ما هزینه های مازادی را در بر دارند. بخاری های بدون دودکش به علت فناری نوی که در آن ها واقع شده است آنچنان هزینه بر نبوده و شما می توانید با پرداخت نیمی از هزینه دستگاه های دیگر آن ها را تهیه کنید.

گرمایش بسیار بالا

در قیاس با دیگر وسایل گرمایشی که در ایران آن ها را مشاهده می کنیم ، بخاری های گازی بدون دودکش توان گرمایشی بالاتری را نسبت به دیگر وسایل از جمله بخاری های گازی و کولرهای گازی دارند. این وسایل به علت اینکه گاز طبیعی می سوزانند گرمای فراوریی آن ها خیلی اذیت نماینده نیز نمی باشد و برای ما ایرانی ها حس نوستالژی دهه 60 و 70 را تداعی می نماید.

مصرف بهینه و صرفه جویی در انرژی

همانگونه که شما نیز در جریان هستید هزینه گاز در ایران نسبت به کل جهان بسیار پایین تر می باشد و این در صورتی است که هزینه استفاده از وسایل برقی بسیار پر هزینه بوده و گاهی سبب می گردد قبض برق شما بسیار بالاتر از حد مجاز قرار بگیرد. از این رو می تواند استدلال کرد که در با مصرف بخاری های گازی بدون دودکش شما می توانید در مصرف انرژی تا حد زیادی صرفه جویی نموده و هزینه خود را نیز کاهش دهید.

یاری به تزئین خانه و دکوراسیون داخلی

این بخاری ها به علت اینکه تازه وارد بازار شده اند از طراحی و دیزاین بسیار شیکی نیز برخوردار هستند. شما به راحتی می توانید به وب سایت یکی از فروشنده های این ابزار سر زده و انواع مدل های این دستگاه ها را مشاهده کنید. تحت تاثیر همین تنوع طراحی است که بسیاری از افراد با وجود اینکه امکان استفاده از بخاری های برقی را دارند ترجیح می دهند از این بخاری ها استفاده نموده تا زیبایی خانه خود را افزایش دهند.

معایب استفاده از بخاری های گازی

  • عدم تهویه مناسب هوا
  • امکان خفگی و مرگبار بودن آن
  • رشد کپک و گرد و غبار در خانه

تناسب بخاری های گازی با خانه

یکی از اصلی ترین نکاتی که پیش از تهیه این بخاری ها به آن دقت کنید تناسب مقدار بخاری های گازی بدون دودکش با متراژ خانه می باشد. تصور کنید شما خانه دارید که متراژ آن بیش از 100 متر می باشد خرید یک بخاری بسیار کوچک در واقع برای شما کارساز نبود و نمی تواند آن را به درستی گرم کند. دقیقا برعکس این مسئله نیز صادق می باشد؛ در صورتی که شما خانه ای بسیار کوچک داشته باشید خرید یک بخاری بزرگ سبب می گردد تمامی فضای خانه گرم شده و تصمیم بگیرید آن را سریعا خاموش کنید.

امنیت بخاری گازی بدون دودکش

اصلی ترین مسئله ای که در خصوص بخاری ها گازی بدون دودکش وجود دارد امنیت آن ها می باشد. با وجود اینکه در بسیاری از تبلیغات اعلام می گردد استفاده از این دستگاه هیچ ضرری در پی ندارد باید به شما بگوییم این مسئله آن چنان صحت ندارد و این بخاری ها می توانند مرگبار باشند. علم شیمی به صراحت بیان می نماید در صورتی که شما گاز طبیعی را بسوزانید اکسیژن هوا کاهش پیدا نموده و گاز نو به نام مونواکسید کربن فراوری می گردد. این گاز فراوریی یکی از دلایلی است که در فصل زمستان بعضی از هموطنان ما در اثر خفگی جان خود را از دست می دهند. از این رو است که در بخاری های سنتی و قدیمی ایران همواره یک دودکش استاندارد در پشت بخاری ها به کار گرفته می شد تا این گاز را به خارج از خانه منتقل کند. البته شایان ذکر است که تنها دودکش در خارج کردن این گاز تاثیر گزار نبوده و کیفیت خود بخاری نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

کاربرد بخاری های گازی بدون دودکش

برخلاف باور بسیاری از کارشناسان که بر این باور هستند از این بخاری ها در هیج شرایطی نمی توان استفاده کرد باید به شما بگوییم شما می توانید این روش گرمایشی را در فضاهای باز مانند بخش بیرونی کافه ها یا حتی سفره خانه های سنتی به کار برده و از گرمایش آن نهایت استفاده را بکنید. به صورت کلی علت اینکه شما نمی توانید از این بخاری ها در خانه بهره ببرید عدم تهویه و رفت و آمد مناسب هوا می باشد و در صورتی که شما در مغازه یا یک محیط باز قرار دارید می توانید از آن بهره ببرید.

بخاری بدون دودکش برای اتاق خواب

در بعضی از منطقه ها کشور این بخاری ها را رد اتاق بچه ها قرار داده و از آنها برای گرم شدن خانه استفاده می نمایند. برای این دست از هم وطنان باید بگوییم انجام این کار بسیار خطرناک می باشد. اتاق های کوچک معمولا تهویه مناسبی ندارند و از طرفی نیز بچه ها با نشت کمترین اندازه گاز مونوکسید کربن دچار مسمویت شده و می تواند زیان های جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

مطالب بیشتر

روش های کاهش مصرف انرژی در ساختمان

همه چیز در خصوص سیستم گرمایش از کف

منبع: هومتیک
انتشار: 11 مرداد 1401 بروزرسانی: 11 مرداد 1401 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1494

به "آیا می توانیم از بخاری بدون دودکش در آپارتمان استفاده کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا می توانیم از بخاری بدون دودکش در آپارتمان استفاده کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید