آتش زنه و نحوه درست کردن آتش در طبیعت

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، آتش زنه یکی از پرکابردترین تجهیزات سفر برای درست کردن آتش درمواقع ضروری است. خرید و همراه داشتن این وسیله کوچک و کم حجم برای سفرهای طبیعت گردی، کوهنوردی، کمپینگ و شرایط بقا توصیه می شود.

آتش زنه و نحوه درست کردن آتش در طبیعت

در سفرهای طبیعت محور، به خصوص اگر پخت وپز و طبخ غذا وظیفه خودتان باشد که در بیشتر سفرهای طبیعت گردی ایران نیز چنین است، درست کردن آتش از مهترین کارها است؛ چراکه رساندن غذا و نوشیدنی گرم به بدن یعنی تامین سوخت مورد نیاز بدن برای یک سفر پرماجرا و تجربه اتفاقات تازه در طبیعت.

درست کردن آتش در طبیعت باید با رعایت کامل اصول احترام به طبیعت باشد و کمترین آسیب را به اکوسیستم و ساکنان آن وارد سازد؛ اما به هر حال غذا و نوشیدنی گرم، به خصوص بعد از یک پیمایش طولانی، مورد نیاز همه کوهنوردان و طبیعت گردها است. پس خرید یک آتش زنه خوب می تواند تکمیل کننده یک تجربه عالی از سفر شما به طبیعت باشد. در ادامه خبرنگاران قصد دارد تا روش های درست کردن آتش با این وسیله کاربردی را به شما آموزش دهد.

آنچه درباره آتش زنه و موارد استفاده از آن می خوانید:

  • آتش زنه چیست؟
  • نکات مهم در خصوص درست کردن آتش در طبیعت
  • استفاده از آتش زنه برای درست کردن آتش

آتش زنه چیست؟

آتش زنه یا سنگ چخماق یک ابزار بسیار کارآمد برای مواقعی است که دسترسی به فندک یا کبریت ندارید. این وسیله بسیار کاربردی ضد آب است و قابلیت استفاده در سرمای شدید را دارد. در واقع، بهترین ابزار برای درست کردن آتش در طبیعت، روشن کردن اجاق گاز سفری و کباب پز است که هم برای سفرهای خانوادگی کاربرد دارد و هم باید در فهرست تجهیزات سفر کوهنوردان و طبیعت گردها قرار بگیرد.

نکات مهم در خصوص درست کردن آتش در طبیعت

بسکمک از کمپ ها و استراحتگاه های کوهنوردان و طبیعت گردها حتی مجهز به آشپزخانه های ابتدایی و وسایل پخت وپز نیستند و امکانات محدودی برای تهیه غذای گرم دارند. به همین دلیل، بسکمک از گردشگران طبیعت دوست در سفرهای چند روزه خود به دامان طبیعت اسباب پخت وپز و مواد اولیه مورد نیاز خود را برداشته تا آشپزی در طبیعت را تجربه کنند؛ البته عده ای از برگزارکنندگان تورهای طبیعت گردی آشپزی در طبیعت را جزو خدمات و جذابیت های سفرهای خود می دانند. حال هرچه که هست، درست کردن آتش در طبیعت باید با رعایت کامل اصول احترام به طبیعت باشد.

تقریبا همه افرادی که سعی در درست کردن آتش بدون استفاده از کبریت یا فندک داشته اند، به سرعت متوجه سختی این کار شده اند؛ یعنی مالش دادن سطوح دو چوب به یکدیگر بدون رسیدن به نتیجه مطلوب.

خوشبختانه درست کردن آتش به وسیله آتش زنه که تقریبا در همه فروشگاه های کالاهای ورزشی یافت می شود، رایج شده است. درحالی که تقریبا همه می توانند با این ابزار آتش درست کنند، چند نکته وجود دارد که بهتر است قبل از درست کردن آتش از آن مطلع شوید.

پیدا کردن محل مناسب

  • آتش خود را در مکان مناسبی برپا کنید. هر مکانی نمی تواند برای تهیه آتش مناسب باشد. هم به خاطر سخت بودنِ تهیه آتش و هم برای خطرات احتمالی آن.
  • آتش خود را درجایی دور از وزش باد برپا کنید. وزش باد می تواند شعله آتش را خاموش کند و یا مهار آن را از کنترل شما خارج کند. اگر برایتان مقدور است آتش خود را در یک سرپناه امن مستقر کنید.
  • در پی مکانی بگردید که نزدیک به منبع سوخت (احتمالا چوب) باشد تا مجبور نباشید مسافت طولانی را برای آوردن سوخت مورد نیازتان طی کنید.
  • مکانی را پیدا کنید که احتمال توسعه آتش در آن کم باشد. محوطه ای با چمن کم و فاصله چندمتری تا درختان و یا حتی شاخه های آویزان.

آماده سازی محل استقرار آتش

  • برای جلوگیری از آتش سوزی احتمالی باید منطقه اطراف محل استقرار آتش خود را پاکسازی کنید.
  • یک گودال بزرگتر از ابعاد آتش حفر کنید تا شعله ها به چمن و علف های اطراف سرایت نکند.
  • می توانید با استفاده از خاک و ماسه، یک جایگاه برای آتش خود درست کنید تا آتش از تماس با محیط پیرامون آن دور بماند. استفاده از این تکنیک به تازگی در بین طبیعت گردها رواج پیدا کرده است.
  • اگر نمی توانید از محدوده وزش باد خارج شوید، برای آتش خود یک محافظ درست کنید؛ اما دقت کنید محافظی که درمعرض وزش باد قرار می دهید از مواد قابل اشتعال نباشد و یا اگر قابلیت اشتعال دارد، آن را از آتش خود دور نگه دارید.

مواد لازم برای روشن کردن آتش را جمع آوری و با هم ترکیب کنید

  • باید هم بتوانید آتش را روشن کنید و هم قادر باشید از آن نگه داری کنید. اگر مکان خود را عاقلانه انتخاب کرده باشید، این احتمال وجود دارد که اندازه زیادی سوخت در اطراف شما باشد.
  • اگر برای روشن کردن آتش از چوب استفاده می کنید، این کار را با شاخه های بزرگ شروع نکنید. درعوض باید آتش خود را با برگ های خشک، برگ های سوزنی و شاخه های کوچک و پوست مرده و خشک درختان روشن کنید.
  • برگ های سوزنی به سرعت مشتعل می شوند و آتش دوام نمی آورد. باید اندازهی شاخه های کوچک و میانه در دسترس خود داشته باشید تا برای روشن نگه داشتن آتش از آن استفاده کنید.

استفاده از آتش زنه برای درست کردن آتش

  • میله منیزیم را باز کنید. میله منیزیم یا آتش زنه یک ابزار بسکمک کاربردی در سفرهای طبیعت گردی و شرایط بقا است. این ماده بسیار قابل اشتعال است و می تواند آتشی شعله ور را در کمترین زمان ایجاد کند.
  • با پشت چاقو اندازهی از میله را بتراشید و تراشه ها روی مواد سوختنی (برگ های سوزی، تکه های کاغذ، پوت درختان و ....) قرار دهید. دقت کنید که اندازه تراشه ها نه کم باشد و نه آنقدر زیاد که یک آتش شعله ور راه بیندازد.
  • برای تهیه تراشه ها حتما از پشت چاقو استفاده کنید تا باعث خراب شدن لبه چاقو و یا بریده شدن میله نشوید.
  • حالا با کشیدن سنگ چخماق روی میله منیزیم آتش خود را روشن کنید.
  • با اضافه کردن شاخه ها کوچک و یا میانه شعله آتش را بزرگتر کنید.
  • برای نگه داری آتش از شاخه های بزرگتر استفاده کنید.
  • بعد از سرانجام کارتان با آتش مانند طبخ غذا و نوشیدنی گرم حتما آتش را کاملا خاموش کنید و پس از اطمینان از خاموش بودن آتش سطح خاکستر آن را با خاک بپوشانید.

از قلم نیاندازید همه ما نسبت به حفاظت از طبیعت مسئولیم؛ پس باید در حفظ آن کوشا باشیم. درست کردن آتش در طبیعت هرچقدر که به بقا ما کمک کند نباید منجر به نابودی اکوسیستم شود. ما عضو کوچکی از این طبیعت هستیم و نباید حضور ساکنان دیگر (گونه های گیاهی و جانوری) را فراموش کنیم.

منبع: کجارو / wikihow.com / کجارو
انتشار: 28 خرداد 1401 بروزرسانی: 28 خرداد 1401 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1454

به "آتش زنه و نحوه درست کردن آتش در طبیعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتش زنه و نحوه درست کردن آتش در طبیعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید