7 روش عملی و قدم به قدم برای از پوشک گرفتن کودک

به گزارش وبلاگ 8 شارژ، پوشک تا دو سالگی همراه همیشگی بچه ها است. به عقیده روانشناسان کودک، برترین سن برای گرفتن کودک از پوشک و آموزش دستشویی رفتن 2 سالگی است. اما از پوشک گرفتن کودک در سن 2 سالگی یک قانون نیست و با توجه به شرایط مختلف در بچه ها فرایند ای فرق دارد. آموزش دستشویی رفتن به بچه ها برای اغلب والدین کار چندان آسانی نیست و با توجه به خلق و خوی کودک ممکن است به کاری سخت تبدیل گردد. در مجله خبرنگاران با 7 روش مطمئن به شما می گوییم در چه زمانی و چگونه کودک را از پوشک بگیریم و دستشویی رفتن را به او آموزش بدهیم. در سرویس سبک زندگی همراه ما باشید.

7 روش عملی و قدم به قدم برای از پوشک گرفتن کودک

1- کودک را با لگن دستشویی آشنا کنید

از زمانی که کودک به صورت معمول از سن 18 تا 30 ماهگی تحت آموزش دستشویی رفتن قرار می گیرد بهتر است با مقوله لگن دستشویی مخصوص بچه ها هم آشنا گردد. برای این که کودک ترغیب گردد روی لگن دستشویی بنشیند چند کتاب مجذوب نماینده که بهتر است موضوع شان دستشویی رفتن بچه ها باشد را در دستشویی و در سایر نقاط خانه قرار دهید و با کودک این کتاب ها را مطالعه کنید. حین خواندن این کتاب ها با کودک در خصوص موضوع دستشویی رفتن صحبت کنید.

مثلا به او بگویید: برام عجیبه که مثلا پوکویو، یا هر شخصیت یا حیوان کارتونی که مورد علاقه کودک است، هم به لگن دستشویی احتیاج داره. برای او شعر آموزشی بخوانید یا داستان آموزشی برای او تعریف کنید. یا بازی های عروسکی انجام دهید و بازی را به گونه ای طراحی کنید که عروسک ها یکی یکی احتیاج به دستشویی رفتن پیدا نمایند و به کودک بگویند که من الان باید به دستشویی بروم و روی لگن دستشویی بنشینم و شماره یک یا شماره دو را انجام بدهم.

یا این که از خودتان مایه بگذارید و بگویید: من باید برم دستشویی و باید روی لگن دستشویی بشینم و کارم رو انجام بدم. به این ترتیب کم کم کودک را با مقوله لگن دستشویی آشنا و فضایی را آماده می کنید که او با لگن دستشویی مخصوص خودش احساس راحتی کند. به این ترتیب گرفتن کودک از پوشک آسان تر می گردد.

بیشتر بخوانید:

2- به نشانه های آمادگی کودک توجه کنید

اگر کودک شما به مرحله ای رسیده که در طول روز حداقل 2 ساعت پوشکش را خیس نمی نماید، یا در زمان های مشخص مدفوع می نماید به این معنی است که او کم کم آمادگی گرفته شدن از پوشک و نشستن روی لگن دستشویی را پیدا نموده و آماده این تغییر عظیم است. قبل از این که کودک تان را برای دستشویی رفتن آماده کنید مطمئن شوید که او به درستی می تواند در دستشویی راه برود و لباس هایش را درآورد.

بعلاوه مطمئن شوید که او به پوشیدن شورت و لباس زیر علاقه مند شده است، یا با پوشک کردن مخالفت کند. دقت کنید که آیا وقتی کودک پوشک خود را خیس می نماید یا مدفوع می نماید متوجه می گردد؟ مثلا احساس ناراحتی کند و این ناراحتی را با گریه یا کلام ابراز کند و به زبان بیاورد. این نشانه ها به شما می گویند که زمان گرفتن او از پوشک و آموزش توالت رفتن فرا رسیده است.

3- لگن دستشویی را در جایی غیر از دستشویی قرار دهید

در جریان فرایند گرفتن کودک از پوشک، بسیاری از بچه ها از این که در دستشویی زمین بخورند یا داخل توالت بیفتند یا حتی ترس از صدای سیفون دستشویی، از رفتن به توالت امتناع می نمایند. برای مقابله با این مانع، لگن دستشویی را در حمام یا اتاق کودک بگذارید. اگر کودک با حمام خانه راحت است، یک لگن دستشویی سیار کوچک که روی توالت فرنگی سوار می گردد خریداری کنید و از کودک بخواهید روی آن بنشیند در غیر این صورت همان استراتژی گذاشتن لگن در اتاق یا حمام را به کار ببرید.

این شیوه را برای مدت کوتاهی اجرا کنید و بعد از آن لگن را به توالت منتقل کنید. اگر پای کودک از لگن به زمین نمی رسد برای زیر پای او چیزی تهیه کنید تا پاهایش روی زمین قرار بگیرند چون حتی آدم عظیم ها هم زمانی که پای شان روی زمین نباشد نمی توانند به راحتی در دستشویی کارشان را انجام دهند.

4- در انتخاب زمان مناسب دقت کنید

حتی اگر کودک شما ظاهرا برای ترک پوشک حاضر است باز هم به هیچ وجه این فرایند را نباید در یک فضای پر از استرس و با شک و تردید انجام دهید. بهتر است برای شروع این کار یک آخر هفته را انتخاب کنید و یک فرد کمکی مثل پدر کودک، پرستار کودک یا یکی از نزدیکان را در کنار خود داشته باشید. اگر نوزاد جدیدی به خانواده اضافه شده، یا اتفاقی مثل جدایی پدر و مادر یا هر پیشامد سخت دیگری برای کودک اتفاق افتاده، فرایند از پوشک گرفتن را به زمان مناسب دیگری موکول کنید تا با آرامش این دوران آموزشی را بگذرانید.

اگر شما آرامش داشته باشید و بدون استرس عصبانیت فرایند از پوشک گرفتن کودک را شروع کنید خیلی بهتر به نتیجه خواهید رسید. اصلا احتیاجی نیست خودتان را مقید کنید که در زمان مشخصی این اتفاق بیفتد مثلا در عرض سه یا هفت روز کودک را از پوشک بگیرید و توالت رفتن را به او آموزش بدهید. فرایند مشخص کردن تعداد روز برای این کار مهم از سوی کارشناسان و روانشناسان کودک رد شده است. برای این فرایند زمان بگذارید و با آرامش و بدون عصبانی شدن، آهسته و پیوسته با کودک پیش بروید تا ناامید نشوید.

زمانی که تصمیم می گیرید کودک را به طور کامل از پوشک بگیرید، یعنی حتی شب ها موقع خواب هم از پوشک استفاده نکنید باید مطمئن باشید که او می توانید به تنهایی در طول شب یا روز خیلی راحت و ایمن به دستشویی برود. اگر فکر می کنید کودک هنوز برای پوشک نشدن در طول شب امادگی ندارد او را مجبور به این کار نکنید چرا که عواقب این کار در دراز مدت مشکلاتی مثل شب ادراری را در پی دارد.

به نظر می رسد برترین سن برای گرفتن کودک از پوشک شب سه سالگی است با این همه باز هم با پزشک کودک در این زمینه مشورت کنید. کودک تان را در این زمینه با هیچ کودک دیگری حتی خواهر یا برادرش مقایسه نکنید، چرا که توانایی های هر کودک با دیگری فرق دارد.

بیشتر بخوانید:

5- روش های آموزشی واضح و مشخصی را در پیش بگیرید

زمانی که کودک را به دستشویی ببرید لباس های او را کامل از تنش بیرون نیاورید تا احساس خوبی داشته باشد. سپس یک برنامه زمانبندی طراحی کنید: نکته کلیدی این است که در طول روز و حتی المقدور در ساعات مشخصی یا زمانی که احساس کردید کودک احتیاج به دستشویی رفتن دارد کودک را به دستشویی ببرید و روی لگن دستشویی بنشانید. برای مثال شاید تشخیص بدهید هر دو ساعت یک بار باید به توالت برود.

فارغ از این که کودک مایل به انجام این کار باشد یه خیر، مواقعی مثل صبح بعد از بیدار شدن از خواب، قبل از بیرون رفتن از منزل و قبل از چرت زدن روز و خواب شب حتما باید این کار را انجام بدهید. به او بگویید شلوار، شورت آموزشی یا شورت آموزشی را پایین بکشد و چند دقیقه روی لگن دستشویی بنشیند (اگر احساس کردید مدفوع دارد زمان بیشتری باید بنشیند) سپس شما سرش را گرم کنید، برایش شعر یا کتاب بخوانید یا بازی کنید.

بعد از چند دقیقه حتی اگر ادرار یا مدفوع نداشت دست هایش را بشورید و او را از دستشویی خارج کنید و البته یادتان نرود که همواره به خاطر این که برای این کار با شما همکاری نموده تشویقش کنید. اگر حتی در روزهای اول برای کنترل ادرار یا مدفوعش پیروز نبود و لباسش را کثیف کرد به هیچ اسم سرزنشش نکنید و هرگز به او نگویید که به حاطر این اتفاق دوباره پوشکش می کنید.

6- از روش تشویق و جایزه بهره ببرید

هیچ بعید نیست که کودک شما در فرایند از پوشک گرفتن چندین بار کنترل ادرار یا مدفوعش را از دست بدهد. این اتفاق حتی ممکن است در سنین عظیمتر و حتی تا 5 و شش سالگی و حتی سنین بالاتر به خصوص شب ها هم گاهی اوقات پیش بیاید. در صورت بروز این مسئله به هیچ وجه کودک را تنبیه نکنید. او در حال یادگیری است و تنبیه سبب اختلال در فرایند یادگیری می گردد. یادتان باشد هر وقت کودک در جریان این فرایند با پیروزیت از لگن دستشویی استفاده کرد تشویقش کنید و یک لبخند به او هدیه بدهید.

می توانید هر بار که در این کار پیروز بود یک استیکر یا برچسب به او جایزه بدهید و قرار بگذارید که هر وقت تعداد استیکرها به سه رسید یک جایزه کوچک به او می دهید، مثلا او را به پارک محل می برید یا یک لیوان از نوشیدنی مورد علاقه اش را به او می دهید. از مزایای یک بچه عظیم شدن برای او بگویید و این که اگر لباس زیرش را بدون پوشک بپوشد مجبور نیست به خاطر عوض کردن پوشک وسط بازی با دوستانش آن ها را ترک کند.

بیشتر بخوانید:

7- مسائل بهداشتی را به کودک آموزش بدهید

مسائل بهداشتی مثل شستن دست ها با آب و صابون را به فرزندتان آموزش دهید و به او بگویید که هر بار دستشویی می رود قبل از خروج باید حتما یک بار دست هایش را حداقل به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشوید. صابون های رنگی و شاد مخصوص بچه ها تهیه کنید تا برای شستن دست هایش با صابون ترغیب گردد، در طول شستن دست ها برای او شعر بخوانید و سرش را گرم کنید. درست است که مرحله گرفتن کودک از پوشک برای والدین به خصوص والدین کم تجربه مرحله ای سخت و گاهی استرس زاست اما اگر درست فرزندتان را راهنمایی و راهنمایی کنید، این فرایند برای او استراس زا و سخت نخواهد بود.

منبع: Parents

نوشته های مرتبط

5 نکته مهم و راهنمای خرید برترین پوشک بچه ایرانی برای نوزادان دختر و پسر

17 وسیله ضروری و مهم ساک نوزاد و مادر برای بیمارستان

50 ایده یونیسف برای بازی و تفریح بچه ها در روزهای گرم تابستان

چرا بچه ها و نوجوانان دروغ می گویند؟

منبع: افق کوروش
انتشار: 16 شهریور 1400 بروزرسانی: 16 شهریور 1400 گردآورنده: 8sharj.ir شناسه مطلب: 1172

به "7 روش عملی و قدم به قدم برای از پوشک گرفتن کودک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 روش عملی و قدم به قدم برای از پوشک گرفتن کودک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید